Gå till innehåll

Vattenkvalité Vellinge (Malmö)


Nille83

Rekommenderade inlägg

Är det dags för osmos eller duger detta?

[TABLE=width: 568]

[TR]

[TD]

Parameter

[/TD]

[TD=width: 122]

Median

[/TD]

[TD=width: 103]

Norm¹

[/TD]

[TD=width: 103]

Norm²

[/TD]

[TD=width: 72]

Enhet

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Temp

[/TD]

[TD=width: 122]

10,6

[/TD]

[TD=width: 103]

20

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 72]

°C

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

pH

[/TD]

[TD=width: 122]

8,3

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 103]

<7,5>9,0

[/TD]

[TD=width: 72]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

COD

[/TD]

[TD=width: 122]

2,0

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Konduktivitet

[/TD]

[TD=width: 122]

37

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 103]

250

[/TD]

[TD=width: 72]

mS/m

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Alkalinitet som vätekarbonat

[/TD]

[TD=width: 122]

150

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Total hårdhet

[/TD]

[TD=width: 122]

6,2

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 72]

°dH

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Kalcium

[/TD]

[TD=width: 122]

34

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 103]

100

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Magnesium

[/TD]

[TD=width: 122]

6,0

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 103]

30

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Natrium

[/TD]

[TD=width: 122]

36

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 103]

100

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Kalium

[/TD]

[TD=width: 122]

3,1

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Järn

[/TD]

[TD=width: 122]

0,01

[/TD]

[TD=width: 103]

0,100

[/TD]

[TD=width: 103]

0,200

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Mangan

[/TD]

[TD=width: 122]

<0,01

[/TD]

[TD=width: 103]

0,050

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

Fluorid

[/TD]

[TD=width: 122]

0,21

[/TD]

[TD=width: 103]

[/TD]

[TD=width: 103]

-

[/TD]

[TD=width: 72]

mg/l

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bentonitlera så det är inget mirakel med det - fungerar till ett antal olika molekyler - låser fast dem.

Tillbaks till vattnet - problemet med detta vatten är alkaliniteten - den motsvarar ca 6 i KH (1 dKH är ungefär lika med 21,6 mg HCO3/l) Kloraminen är ett problem men det får du hantera ändå - RO tar inte allt där. Om jag stod inför det vattnet (jag har kört Göteborgsvatten i nästan 8 år nu) så skulle jag tveka mellan kran och RO vatten. Om du väljer kranvatten - leta efter ett standardsalt med relativt lågt KH och Ca mellan 380 - 410 mg/l

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Reef Octopus Salt.

Jag har kört med kranvatten i 18 mån och inte haft några större problem med det. Men ville ändå veta hur kvalitén på vattnet är.

Reef Octopus innehåller:

Fe 0.08

Rb 0.12

Sr 9.5

Ca 420

K 360

Mg 1300

Na 9300

KH 9°

B 5

F 0.8

SO4 2360

Cl 17100

Li 0.15

Br 50

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi bodde utanför Vellinge (Gessie) körde jag på kranvatten och hade då väldigt högt KH-värde uppåt 15-16, men det funkade väldigt bra ändå, hade inga problem med fulalger tex. :)

Men bor du i Vellinge eller Malmö? Din profil säger ju Malmö?

Jag bor i Hököpinge så då har vi nästan varit grannar :) Har Malmö där för ingen vet var Hököpinge ligger :)

Mina vattenvärde just nu är:

Salt: 1.025

PH: 8,2

Nitrit: 0

CA: 450

MG: 1440

KH: 11,2

Fosfat: 0,04

Ammonium: 0

Temp: 26

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma vatten och har kört med det i ett par år (med red Sea standardsalt) nu utan problem, men som du skriver så är kloraminen ett problem som man borde åtgärda.

Lasse, du som har otroligt stor kunskap inom detta område:

NO3 är 4,6 borde det inte vara ett problem ?

Jag har inte använt preparat som t.ex "Happy Life filter" men funderar på att börja göra det. Är det något du rekommenderar och ska man i så fall bara börja använda det vid delvattenbyten eller tycker du man ska man pytsa i för fulla vattenvolymen (5ml till 30 liter vatten) när man börjar använda det? Funderar på om det kan ge någon oönskad effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör ju inte dem som är rädd för lite nitrat så 4,6 ppm nitrat är inget problem för mig :) Jag använder Easy Life till mitt kranvatten - aldrig i själva saltvattnet eftersom det också kommer att binda bra spårämnen. Jag brukar tappa upp vatten i hinkar - häva i en kapsyl för 20 liter. Vänta en dag och sedan försiktigt dekantera över i en ny hink. Lämnar ca 1-2 liter av bottenvattnet som jag slår ut. I den nya hinken blandar jag nu i saltet- För top off vatten så blandar jag en kapsyl till 25 liter - låter stå en dag och använder vattnet utan att suga på botten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse. Förstår hur du tänker med att inte använda det till själva saltvattnet. Men om man ändå skulle hälla det direkt i karet (med den negativa påföljden att det då även binder bra spårämnen) vad händer då egentligen med klor etc som man vill ska bindas? Det kommer då att finnas i akvariet men bundet, finns det risk att det frigörs igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade tillverkaren (Easy life) om det finns risk att spårämnen i saltvattnet påverkas av Happy Life FFM. För en kemiamatör låter detta logiskt. Men tillverkaren påstår att det inte är något problem (såklart). Är sugen på att bland två prover (saltvatten, saltvatten + FFM) och skicka till Triton för att testa om det stämmer.

"The product doesn't bind chelated elements, only heavy metals that are free in solution.

If you add FFM then it makes the water cloudy, after which it clears up again. During the cloudiness, other additives should not be added to the water. When the water has cleared up again, other additives can be used without the possibility of being removed by the product.

The product is used widely in saltwater tanks with no problems at all. So there is no reason for concern."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade tillverkaren (Easy life) om det finns risk att spårämnen i saltvattnet påverkas av Happy Life FFM. För en kemiamatör låter detta logiskt. Men tillverkaren påstår att det inte är något problem (såklart). Är sugen på att bland två prover (saltvatten, saltvatten + FFM) och skicka till Triton för att testa om det stämmer.

"The product doesn't bind chelated elements, only heavy metals that are free in solution.

If you add FFM then it makes the water cloudy, after which it clears up again. During the cloudiness, other additives should not be added to the water. When the water has cleared up again, other additives can be used without the possibility of being removed by the product.

The product is used widely in saltwater tanks with no problems at all. So there is no reason for concern."

Problemet med det svaret är att de bra spårämnena nyblandat saltvatten inte är chelaterade. Det är oftast bara gjort i växtgödningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Anders: Det aktiva kloret binds troligtvis upp och sedan förstörs (bildar klorid).

@ Fredrik och Morgan. - För mig finns det nog bara två alternativ i det här fallet - Ettdera är Easy Life värdelöst i att binda metaller och eller också binds spårämnen i jonform upp (vilket är den vanligaste formen i saltvatten - precis som Morgan säger). Att det fungerar i sötvatten men inte i saltvatten får tillverkaren bevisa med någon test innan jag skall tro det.

Koppar borde vara den bästa metallen eftersom det dels finns relativt bra tester och också preparat (medicin mot vita prick) som innehåller koppar. Det bör gå 1 dygn mellan det att man stoppar i Easy Life och att man gör mätningarna. Testen bör göras i rena kärl utan bottenmaterial eftersom exempelvis korallkross tar upp koppar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tillverkaren påstår är att dom spårämnen man vill ha kvar inte binds, men att sånt som kloramin, koppar osv binds (i saltvatten)

Det jag skulle vilja testa är första påståendet. Är tex Järn, magnesium köer Strontium lämpligt att testa ?

Har läst på lite om spårämnen i saltvatten. Visste inte det ska innehålla koppar i låga nivåer. Ska köpa ett koppartest och prova mitt kranvatten, saltvatten (blue treasure SPS) med och utan Happy life FFM !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...