Gå till innehåll

Lite kirurg-frågor


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte införskaffa mig en kirurg till. Jag vet att det kan bli slagsmål m.m men ska ge det ett försök.

Jag har idag en gul kirurg på 250 liter med 35 kg LS.

Vad ska jag tänka på när jag introducerar en ny kirurg?

och

Vilka kirurger ska jag undvika (svårighetsgrad)? Sjukdomar och som kanske inte passar ihop med min kirurg m.m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter trångt och inte så smart eftersom jag tyvärr tror resultatet ändå blir att du har en kirurg fast mindre i plånboken när den ena slagit ihjäl den andra, man bör ju anpassa fiskvalet efter akvariet man har eller skaffa ett mer lämpligt kar för det man vill ha, men kan ju inte hindra dig, ut med den du har ett par dar allafall till en sump/hink, möblera om riktigt rejält i karet, köp den nya o släpp i dem samtidigt, och hoppas på det bästa. Spegel kan funka efter rescape om det är 2 olika då de kan koncentrera sig på den av samma art först, leder ju dock inte till mentalt friska lugna fiskar och kirurger får ju lätt vita prick vid stress. Vill inte rekommendera nån direkt art ligger ju så mycket preferenser bakom val av art, men tänk allafall på storleken den som är/blir mindre lär ju inte ha nån chans.

Ändrat av Awa86
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret.

Men jag undrar lite hur de lyckas som har ungefär samma storlek på karet som mig och två kirurger. För det ska gå, frågan är bara hur :)

Möblera om i karet kommer jag inte göra igen, precis startat upp mitt nya kar.

Men vissa kirurger är mer benägna att få vita prick, vissa får det bara man råkar nysa bredvid karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas,

jag tror att det går att ha en till,

och jag måste säga det här innan alla hoppar på mig, att man måste vara medveten av stressen och riskerna, och ändå tror att du ska tänka om eller avstå helt.

men vill du ge dig i leken så lite tips

1. Välj en kirurg som har stress tålighet.

2. Du har en Zebrasoma flavescens, så välj en kirurg av en annan familj grupp. och form. Kanske hepatus, eller Ctenochaetus strigosus, fast den sista ser väldigt lika ut den gula i formen.

3. om du har möjlighet till karantän kar för den nya kirurgen, så vet du att den är 100 frisk innan du har den i karet.

4. Spegel funkar men då stressar du fisken, eftersom den "slås" mot en fiende som är alltid lika stark som denne själv.

5. UV filter när du introducerar nya fisken.

6. Mat. Gärna olika sorters sjögräs. och vitamin berikad.

Men en jag måste ändå säga att 250l är för litet för två kirurger.

Dom växer snabbt.

och välj ingen av dom svåra prick vänliga som vit bröstade, eller achilles, eller dom som blir stora.

en fråga hur är måtten på karet, och aquascapen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara en omöjlig uppgift detta :(

Av alla förslagen du gav mig kan jag fixa alla utom nr 3. Men samtidigt låter min återförsäljare all fisk gå i karantän i 2 veckor innan de går ut till kund.

Måtten på karet är: 545 x 537 x 928 mm Height/Width/Length

Här är bilden på hur karet ser ut. Dock med betydligt färre fisk då jag sålt av en del. Så där går 3 Clowner, 1 Kirurg, 2 Wrassar, 1 Sexline wrasse, 1 Purple Dottyback och 1 Mandarin.

post-7791-14468935049094_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 7st i mitt ca 165x90x65 så två tycker jag nog att du skall få plats med. Köp en och prova! Visst kan man väl få problem men kan ju alltid sälja den om den växer sig för stor eller blir för mycket bråk.

Mitt tips är dock att skaffa en närkorg, eller ta en genomskinlig plastlåda och borra hål i och låt den nya kirurgen bo i den under någon vecka. Då hinner den vänja sig vid vattnet och maten samtidigt så kommer den andra kirurgen vänja sig vid den och ev. aggressivitet hinner lägga sig. Lådan ska förstårs vara i akvariet.

Jag har "startat om" kirurger som har varit bråkiga på det här sättet. Plockat ur dem ur huvudkaret låtit dem gå i sumpen några veckor och sedan introducerat dem igen i en genomskinlig plastlåda. Bortsett från min Scopas Hybrid som jagar alla andra kriurger så har det alltid löst sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att andra har 2 på samma yta betyder det inte att det är smart, har sett ett clownhotell (alltså 58L och en hel del yta som försvinner i den inbyggda sumpen) som va till salu med ett clownpar, en "Doris", gul kirurg och nåra fler fiskar, misstänker att karet var till salu för att värdena var dåliga och det inte funkade med koraller eller för att det vart mycket alger, så visst man kan mosa ner fiskar på liten yta men hur trevlig tillvaro får de egentligen.

Att rescapa är vanligaste rådet för att få en redan inbodd fisk att bli av med sitt revir och att den och den nya fisken får göra upp om revir på mer jämna villkår, men absolut kräver ju en hel del jobb, kan tillfälligt rubba värdena i karet, förstöra för känsliga filtrerare som svampar och det kan ju va svårt att få till en scape man är lika nöjd med som den man spenderat lång tid på att testa ut när man starta karet, skulle själv aldrig rescapa mitt ena kar då säljer ja hällre redan existerande fisk eller flyttar den till nått av de andra kar ja har om det passar storleksmässigt, om ja skulle känna att jag bara måste ha en viss fisk som riskerar att inte passa med en jag redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker absolut du kan skaffa en till utan att ha det minsta dåligt samvete. Skaffa då en ungfisk som inte är så stor.

Kirurger har väldigt olika temperament mellan individer, dvs en gul kirurg kan vara hur snäll som helst, medan en annan kan vara kirurgen från helvetet.

Min Leucosteron som ska vara känslig och galen på andra kirurger är tålig som tusan och supersnäll mot andra kirurger. Ser den en Salaris däremot så tar det hus i helv......

En kirurg ur släktet Ctenochaetus är ett bra val, dessutom väldigt snygga,tåliga och bra algätare.

Skulle det bli krig så funkar de flesta tipsen som alla föregående talare har förordat. Jag föredrar genomskinlig låda med småhål några dagar (ett måste om man introducerar nya wrassar) Men det är normalt att dom inte är bästa vänner första dagarna.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...