Gå till innehåll

Snöstorm av bubblor från Tunze 9001


Afrodite

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har en och den gjorde så i början tog rätt lång tid innan den blev inkörd och nästan alla bublor försvan sedan beror det på

var man sätter den känslig för andra pumpar om dom är riktade mot den.Vid utloppet där bublorna kommer har jag satt

skumgummi filter bit av den grova sorten storleken på den är ca 1,5 cm tjock och sitter vid de kanter som finns i plasten i utloppet.

Du har ju den i internsumpen i sama fack som orginalet antar jag förslag inklusive ovan förslag vänd den om och sätt i nästa fack

extra skumgummi eller filtersocka som fälla för bubblorna.

Hoppas mina förslag kan hjälpa till att få det bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara två fack, det i mitten är borta.

Skummaren sitter längst till höger tillsammans med doppvärmaren

I mitten en löstagbar bubbelfälla med en påse filterkuor under.

Längst till vänster sitter streamern.

Nu har jag valt att använda ytskummarfunnktionen, men såhär såg det ut innan jag bytte till ytskummarfunktionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Conjor, fått modifiera min lite och vara extremt noga med hur den sitter jämfört med strömmarna i karet, på fel plats så blir det baksug i bubbelfällan och allt sugs ut i karet. Vid lång kontinuerlig drift går bubblorna ner mkt men vid stopp och omstart så är det snösttorm igen ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Precis glömde att jag kör med Ytskumningsfunktionen också.

I fack 2 du har kan du ju ha en stor skumgummi bit istället

för kulor av den grova sorten kanske ide att pröva det får ju inte bli

översvämmning så klart lätt att göra ren under kranen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behövde inte he dit nå filtermatta utan limmade ihop magnetfästena som glappade redigt, blev mindre bubblor när den är still, sen limmade jag igen skårorna på ytavsuget några mm från botten så mer utvatten faller ner.

Men det viktigaste är placeringen helt klart. Mina moddningar behövdes just för mitt ex o placering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, får pröva att flytta den och lägga till lite mer filtermatta. men förstod inte riktigt vart i själva skummaren du sätter den. är det i den löstagbara genomskinliga biten längst ner som du trycker in skumgummi/filtermatta?

Ja i den löstagbara genomskinliga biten i den finns 2 kanter där i mellan har jag klämt fast en bit

1,5 till 2cm tjock.

Det står i manualen att man kan ha filtervad i hela plastdelen men det tycker jag inte är bra tätar

fortare och svamp är lättare att göra rent och sätta dit igen.

-dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i den löstagbara genomskinliga biten i den finns 2 kanter där i mellan har jag klämt fast en bit

1,5 till 2cm tjock.

Det står i manualen att man kan ha filtervad i hela plastdelen men det tycker jag inte är bra tätar

fortare och svamp är lättare att göra rent och sätta dit igen.

-dans

perfekt, nu har jag lite att pröva. tackar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering om tid innan bubblorna nästan försvinner helt.

När min var helt ny tog det ungefär en vecka.

Vid senaste vatten bytet 25 liter av ca 90 liter totalvolym så fick skummaren fnatt

har inte hänt förut det tog ca 3,5 dagar innan bubbelstormen försvan.

Så man får ha is i magen så att säga men det ordnar sig alltid till slut.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...