Gå till innehåll

Hur flytta till större?


Axxe

Rekommenderade inlägg

Har ett 120L idag, en vacker dag blir det ett större akvarium. Hur blir det då med inkörningsperiod etc? Tänkte då man redan har 120litarn inkörd och återanvänder sig av det vattnet sand och LS men naturligtvis blir det massa nytt vatten och LS för att fylla upp det nya. Fisk och sånt måste ju i det stora då problemet är att akvarierna måste byta plats med varandra, det nya måste stå där det gamla står.

Någon som har några erfarenheter av uppgradering på plats så att säga. Hade man kunna ha båda igång samtidigt så hade de int vari nå bekymmer o sakta men säkert flytta över i lämplig ordning o tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde det när jag bytte till större. Först tömde jag ut så mycket vatten i det gamla så firrarna precis hade vatten så dom klara sej ock då gick det att släpa bort från platsen där det stod och sen ställde jag det nya på den platsen och fyllde tillbaks vattnet i det gamla. Sen fyllde jag upp den nya burken med vatten och körde med Microbe-Lift specialblend och Nite-Out. Tog även skumgummi filtret jag hade i det gamla och " doppade" i det nya så det kom lite mer bakterier. Köpte ny Ls och började flytta över Ls från det gamla och körde Lasse metoden och lyfte över mina Clown fiskar från det gamla och lät dom vara där ett par dagar. Hade tänkt att det skulle få mogna lite längre men frugan gnällde så mycket för att den gamla burken stod i vägen så det vart bara en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag flyttade till hus från lägenhet där mitt förra kar stod på 750liter så fyllde jag upp det nya karet i huset med vatten och i med rejäl cirkulation. Sedan tömde jag det gamla på koraller först och hade dom i stora baljor med cirkulation. Sedan stenen som åkte i det nya direkt tillsammans med skummaren och kolfilter. Sedan fisken och sist korallerna. Jag märkte absolut ingenting negativt på varken korallerna eller fisken. Jag hade dock förberett mycket. Belysning och alla filter etc gick att flytta och koppla in direkt. Eluttag osv var planerat. Det roliga med hela flytten var att fiskar och koraller flyttade först, sen jag och sambon =). Jag kanske hade tur men det funkade för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...