Gå till innehåll

Nytändning på salt! Nytt mindre akvarium med minimal skötsel. Behöver er hjälp!


strf90

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Nu var det nästan två år sedan jag avvecklade mitt senaste saltvattenskar. Har haft både 400 l med sump, mindre på 58 l samt 130 l RSM.

Något jag har upplevt genom mina saltvattensäventyr är hur mycket jag uppskattar hobbyn och livet i akvariet. Något jag däremot inte har gillat lika mycket är alla problem med utrustning som inte varit anpassad för det jag velat uppnå eller att den inte fungerat som den ska.

Det tänker jag ändra på nu. :)

Jag siktar på att ha ett kar på ca 80-120 l. Vill helst ha en lösning där teknik finns i karet men är dolt. Exempelvis Aquamedics eller RSM kar. Är lite för orolig av mig för att ha ett kar med sump och massa genomföringar och dylikt.

Det jag vill ha i karet så småningom är främst (vad jag tror enkla koraller) typ knappar i klara färger, euphyllia, skivor. Några (2-4) små fiskar typ clowner och någon räka med blenny. Sedan så klart lite olika räkor, sniglar osv.

Jag har en budget för karet + möbel + teknik (skummare, pumpar, belysning osv.) som är 8000-10000 kronor. men helst billigare.

Jag har tittat Aqua medics "färdiga" paket. Både Blenny och Cubicus.

Blenny ligger ju mer i storleken jag säker men är lite osäker på belysningen. Räcker de tre små spottarna för det jag vill ha i?

Är skummare, pumpar osv bra kvalitet eller kommer jag bli besviken efter en kort stund på att de inte gör det de ska?

Har jag tänkt rätt med att jag vill ha "enkla" saker i akvariet? Eller är det jag vill ha "svåra" saker?

Vill helst service behovet skall vara vattenbyten och tömma skummare med jämna mellanrum.

Är super tacksam för synpunkter/input!

Gärna på förlag på något paket man kan sy ihop själv. Exemepelvis Juwel Lido med någon bra skummare och pump.

Mvh Daniel

Ps. Glad fortsättning på er! Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor: Tack för ditt snabba svar!

Ja jag såg det akvariet. Men läste mig till (tror jag) att man måste köpa till en grunka för att kunna styra kanalerna på ljuset. Då kanske det blir lika dyrt och bättre med en 60w maxspect razor eller?

Är det bra teknik i akvariet i övrigt? Typ skummare och så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conjor: Tack för ditt snabba svar!

Ja jag såg det akvariet. Men läste mig till (tror jag) att man måste köpa till en grunka för att kunna styra kanalerna på ljuset. Då kanske det blir lika dyrt och bättre med en 60w maxspect razor eller?

Är det bra teknik i akvariet i övrigt? Typ skummare och så?

Man behöver inte köpa datorstyrningen ljuset kan man ju tända och släcka med en timer det funkar också.

Men vist en Maxspect är ju Rols Royse kanske men med tanke på din budget så blir det en smärtfri start om man köper nyckelfärdiga Akvarier.

Datorstyrningen kostar ca 1 339kr

post-7231-14468935075428_thumb.jpg

Jag har denna och en LED ramp från Aquamedic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte köpa datorstyrningen ljuset kan man ju tända och släcka med en timer det funkar också.

Men vist en Maxspect är ju Rols Royse kanske men med tanke på din budget så blir det en smärtfri start om man köper nyckelfärdiga Akvarier.

Datorstyrningen kostar ca 1 339kr

Jag har denna och en LED ramp från Aquamedic

Funkar det med den styrningen och rampen att köra bara "blått" på natten osv?

Har du bara lysrampen eller hela "nyckelfärdiga" Blenny advanced?

Tack för du tar dig tid att svara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Nej jag har ett vanligt Hornbach 112 liters Akvarium med en sån här ramp

post-7231-14468935075695_thumb.png

från Aqua Medic LED Armatur 60cm

och det första typen av dator har för mig att jag sett att dom har en nyare typ kolla på deras hemsida.

Det man kan styra är den blå kanalen och det vita separat med vilka tider som hellst på dyngnet och styrka.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att ett Blenny skulle passa bra. Belysningen som följer med räcker till att börja med.

Strf 90-stridsfordon 90, det var länge sedan jag såg den förkortningen!

Japp stridsfordon 90 :) tydligen var det inte tillräckligt länge sen för att man inte ska bli kallad på repövning... -ger upp-

Tror du belysningen "räcker" hela vägen för det som jag tänker ha i karet då?

Jag gillar utseendet på knapparna men lite orolig för att de ska vara giftiga.

Om man köper blenny advanced. Vad "måste" man komplettera med?

En till streamer?

Filter av nåt slag bak i "sumpen"?

Eller nåt annat smart förslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...