Gå till innehåll

Nu ska det bli ett Nanokar! :)


dimaz

Rekommenderade inlägg

Vilka snygga kar ni har, man blir inspirerad :)

Vad skulle ni tipsa mig om för streamers, skummare m.m. till Lido?

För enklare koraller (ej sps, lps) anemoner samt fisk, klarar jag mig med original belysningen med reflektorer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till ett lido 120? Budget! Inga eller få enkla koraller(sten) skivor, läderkoraller, knappar

Skulle jag köra en tunze 9004 skummare, jebao rw4 2st streamer. Samt helst LED alt 1 eller 2 orginal t5 ramper!

om du skulle gå på lido 200 som både jag och Matthias har kört med så har Rolle, våra gamla ramper kvar,i bra beg skick endel kan till och med ha kvar LED list som vi körde som månljus, allt utom jebao har Rolle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Johan :)

Står mellan ett Lido 120 mot ett 200 men lutar mot ett 120.

Johan eller nån annan, kan ni ge tips på kirurger som kan funka i ett 200?

Gärna tips på dvärgkejsare och fjärilsfiskar då jag inte har så stor kunskap inom salt ännu ;)

Det skulle väl vara möjligheten till fler och större fiskar som skulle få mig att välja 200 :)

Tyvärr för mig så hade Rolle sålt era gamla ramper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett lido 200 skulle du kunna få i 4-6 mindre fiskar, och större typ kirurg, dvärgkjesare, fjärilsfisk.

Ett snygg besättning skulle vara 1par amphiron ocellaris alt clarkii, 1st Nemateleotris magnifica eller och nemateleotris decora 1 st gramma lorento 1st ecsenius bicolor alt cryptocentrus cinctus, alt pseudocheilinus hexataenia en större fisk, centropygne loricula alt centropygne bispinosa alt Ctenochaetus strigosus alt ctenochaetus binotatus, alt fjärilsfisk,dessa fiskar är så kallade "enkla" fiskar att hålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är bara 70 cm. Det är mindre än hälften av vad en kirurg bör ha. Jag tycker det är väl lite för en loricula också. Bispinosa är mindre och även oftast betydligt lugnare så den kan kanske gå bra. Karet är också för litet för att ha andra fiskar tillsammans med ett par clarkii. Det är normalt den aggressivaste i Amphiprionsläktet. Men percula, ocellaris och de vitryggade clownerna bör gå bra. Fast bara en av dem.

Hexataenia är ofta aggressiv så där hade jag hellre tagit någon annan gylta. Cirrhilabrus t.ex har många trevliga som inte blir mer än 7-8cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där får jag nog böja mig,Stig vet bättre än mig gällande detta ämne, de kirurger jag nämde skulle enligt liveaquaria kunna hållas i ett 70 gallon, så det blir väl i minsta laget, men dvärgpapegojfiskar ur släktet chirrhilabrus,paracheilinus är väldigt fina och snygga!sedan Nemateleotris släktet snygga och snälla, du kan gå in på liveaquarium och titta på fisk, där har du info/fakta om fiskarna, sen har du reeflex, tyvärr diffar faktan mellan dessa sidor en hel del, så då får du titta/fråga runt här tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kör jag sumplöst! Men kommit fram till att det är jobbigt, så nu har jag måttbeställt ett kar från Rolle som jag kommer att göra sump av, till detta kommer jag att sätta en overtop flow Box! Så att jag främst frigör utrymme i huvudkaret och sedan kan köra en riktigt bra skummare samt kanske i mån av plats få till ett refugium !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah blir spännande att se hur Lule växer så de knakar, David startar, Matthias kör ev igång kar nr 2 och Johan bygger sump, blir många Lulebesök framöver :)

Min badboy kräfta talar till mig o säger att jag måste ha isolationscell 45 igång igen för misfits som inte passar i huvudkaret, hmm trots allt bara stabilare möbel som krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah blir spännande att se hur Lule växer så de knakar, David startar, Matthias kör ev igång kar nr 2 och Johan bygger sump, blir många Lulebesök framöver :)

Min badboy kräfta talar till mig o säger att jag måste ha isolationscell 45 igång igen för misfits som inte passar i huvudkaret, hmm trots allt bara stabilare möbel som krävs.

Ursäkta tråd kapningen David!

Ha ha kör på det, Ronnie!

Du får värva några i Pite ochså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Tjenare!

Inte Luleå bo men bodensare så nära nog ;)

Jag kör med ett juwel lido 120 med juwels egna skummare och pga en väldigt tight budget så kör jag med bara en juwel high-lite ramp. Funkar fint för skivor och läderkoraller.

Jag håller med Johan om skummare för juwels skapar jätte mycket mikrobubbler.

6879cf4aa99e9c551e0df176ae8fe7b5.jpg

(Som sagt väldigt tight budget så jag har väldigt lite koraller)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...