Gå till innehåll

mått på Maxspect razor60w fästet?


djzimon

Rekommenderade inlägg

Hej har tänkt byta belysning på karet 100cm brett 60 djupt 50 högt (vatten ytan 40cm).

Tänkte köra på 2st maxspect nano 60w med 120 linser. Mestadels LPS kommer att finnas framöver i byttan. Någon SPS högt upp rakt under ramperna.

Men frågan är hur tjockt är fästet bakom ? har letat på bilder på nätet och vårt kar står nära väggen bakom så undrar om fästet kommer bli för tajt mellan kar och väggen helt enkelt!

om någon snäll skulle kunna mäta på sin ramp gäller alltså maxspect razor nano 60w .

revet står att det får bli aningen mörkt i kanterna bara revet blir belyst.

Belysningen borde räcka för Lps om man kör dem på fullt och har ramperna relativt nära varandra ca 15-20cm från varandra

mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, är mycket väl medveten om att priset är mera, men med VÅRAN uppsättning passar det bättre så, tycker ej att fästena på 120w samt 160w ser bra ut (ser karet från 3 håll) blir även så att vi ej kan ha rampen centrerad pga av en skummare mce600 så därför valet av 2st 60w och vårt "rev" är uppbyggt så att det passar. Men fick ju ej svar på frågan så om någon snäll skulle kunna mäta sin nano 60w led fästet på baksidan skulle jag vara tacksam! kan även komplettera med att ha 3st 60w nano pga av att fästet kanske passar på kanten samt mellan väggen på karet. Priset spelar ej så stor roll bara jag får det som jag vill och att karet blir bra! ( tak fästning är uteslutet pga av ny byggt hus! ) så har jag (vi) tänkt akejan. mvh simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag är nöjd med belysningen (maxspect razor 60 w 16000 k). Jag har orginallinser och det räcker över mitt 120 liter lido. Stenkorallerna sitter högt upp på en revpelare ca 15-20 cm under vattenytan och tillväxten är ok. Mitt i akvariet trivs mina läderkoraller, stjärnpolyp, xenia, ephyllia och capnella. I sanden står olika arter av skivanemoner. Allt visar tillväxt och vissa koraller och skivanemoner förökar sig. Min hysterix har jag fraggat vilket även det har lyckats.

Jag funderade som du på 2 st armaturer men har inte gjort slag i saken ( glider från mjukkoraller mot stenkoraller). Finns bättre armaturer men jag är nöjd med det jag har. Önskar dock mer spridning av ljuset och blandning av färgspektrumet. Men man kan inte få allt :) Jag kör preset 2 på min ramp och då verkar stenkoraller av typen pocillopora och hysterix gå bra. Sedan hänger det på övrig teknik, skötsel, utfodring och tillsatser för att få allt att fungera :) Jag ser ingen nackdel med två armaturer. En fördel är väl att om den ena går sönder har du en kvar i drift och det blir ingen panik med korallerna i akvariet.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack igen för svar. måste köra 2st-3st pga av bredden på 100cm men vi får se vilken vilka ramper det blir :/ valet och kvalet! vissa saker ställer även till det att tex ha kantfästen i båda ändar.När tak fästet går helt bort. kul att du e nöjd keep on fragging! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har du någon presentation av ditt akvarium?

Mvh ante

Hej här är i karet i lägenheten, bor i hus nu med lite annorlund uppsättning kommer lägga upp bilder småning om..karet har gått nu utan sump och lite andra saker än vad står..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35718-V%E5rt-300L-Optiwhite-kar&highlight=V%C5RT+300l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Efter mycket letande och velande med ljuset så blev det en ramp från Pacific Sun Pandora hyperion 145w led + t5 2x24w, kör bali program nu och hittills bara positivt att säga om den , samt när man mailat dem har man fått snabba svar! priset var ej heller jätte stort med tanke på rampen SALE pris nu på dem! Har spider fästet måste jag nämna med! Hade problem med program varan men nu när man "gör om gör rätt" så funkar det bra !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...