Gå till innehåll

Använda kranvatten i Göteborg?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Börjar få problem med mitt akvarium senaste tiden, cyanon har ökat och nu har där även kommit gröna trådalger. Den enda skillnaden mot hur det var för någon månad sedan är att jag har använt silikatremover som ett sista filter efter osmosen. Känns som att både alger och cyano håller på ta över, så tankar går åt stora vattenbyten för att begränsa spridningen. Hur är vattnet i Göteborg (eriksberg)? kan man blanda 40 liter kallt kranvatten med alt direkt eller gör det det hela ännu värre? Har inte alla tester hemma så jag kan inte kolla vattnet i kranen. osmos har jag men det tar typ 3 dygnt att få fram 40 liter.

Hoppas på lite hjälp från nån go gubbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din osmos fungerar inte riktigt. När de lämnar så litet brukar det läcka genom mer föroreningar. Du har troligtvis två förfilter före osmosen. Om du lossar slangen mellan dem och själva osmosenheten skall det kunna spruta vatten ur filtren. Förfiltren läger ofta igen när de är fyllda av skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla om det sprutar ur dem stig! Vi bor på sjätte våning och trycket i duschslangen är inte dåligt men det var bättre där vi bodde förut. Hade det hjälpt med en booster pump tro? Osmosen är en aqualight st 190l.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag bor i Kärrdalen, 5km norr om Eriksberg? vi borde få samma vatten, och, mycket riktigt, jag kör utan filter. Har kört utan filter ett år...

Jag har skickat prov till Triton på mitt akvarium och jag har bara sett aningen koppar i karet (kör dock med Zeovit produkter som tillsätter koppar)... Sen har jag också sett förhöjda nivåer av Molybden, men vet ej vart de kommer från... kan vara en pump / impeller som läcker det borde inte komma från mitt dricksvatten...

Det som jag är orolig för är

1. Ifall man gör några lagningar i vattensystem som jag inte känner till, och man kanske skickar ut något bakteriedödande / tätningsmedel eller whatever... Då kan jag få en överraskning. Trist om det sammanfaller med ett vattenbyte...

2. Vårfloden... när reningsverken får in mycket smältvatten eller mycket regn.. att jag ska få en algblomning med anledning av det..

Annars kör jag mitt kar med väldigt låga näringsnivåer... fosfat ligger nära noll och nitrat likaså får inget utslag på nitrattesterna... (doserar 1ppm i veckan). Om något, så verkar mitt akvarie må bättre utan osmos...

Ett år är ganska kort tid.. och jag kommer fortsätta skicka prov till Tritonlab... Lasse kör steget mer seriöst och använder någon vätska som fäller ut tungmetaller...

Färgmässigt lyckas jag bra med korallerna.. (bättre än någonsin)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=117701&d=1408890457

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte ha koppar i mitt kar (varken via dyrt betalda produkter eller på köpet via mitt ledningsvatten) - därför har jag sedan ett år tillbaks infört en rutin för mitt stora kar som går ut på att jag använder Easy Life flytande filtermedia till både påfyllnadsvatten och till saltblandning. Jag låter det stå någon dag och sedan använder jag inte vattnet längs ner på botten. Men jag körde ca 6 år utan detta försiktighetssteg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört Göteborgsvatten under ca 7 år nu - ingen osmos. Dina problem beror inte på ingående vatten utan troligtvis på annat

MVH Lasse

Ja något är det som skapar problem. Har testat det mesta nu, bytt vatten, bytt osmos, köpt silikatfilter, till och med bytt stad :). Jag gissar på att det är revpelaren som är gjord av död LS som är grunden till alg och cyanoproblem och sen att fiskarna har vuxit för mycket och nu skitar ner för mycket.

Kollade nitrat nyss och den var knappt 0,2 på ett salifert test. Visserligen har testet gått ut i datum, men det borde kunna ge en indikation tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag bor i Kärrdalen, 5km norr om Eriksberg? vi borde få samma vatten, och, mycket riktigt, jag kör utan filter. Har kört utan filter ett år...

Jag har skickat prov till Triton på mitt akvarium och jag har bara sett aningen koppar i karet (kör dock med Zeovit produkter som tillsätter koppar)... Sen har jag också sett förhöjda nivåer av Molybden, men vet ej vart de kommer från... kan vara en pump / impeller som läcker det borde inte komma från mitt dricksvatten...

Det som jag är orolig för är

1. Ifall man gör några lagningar i vattensystem som jag inte känner till, och man kanske skickar ut något bakteriedödande / tätningsmedel eller whatever... Då kan jag få en överraskning. Trist om det sammanfaller med ett vattenbyte...

2. Vårfloden... när reningsverken får in mycket smältvatten eller mycket regn.. att jag ska få en algblomning med anledning av det..

Annars kör jag mitt kar med väldigt låga näringsnivåer... fosfat ligger nära noll och nitrat likaså får inget utslag på nitrattesterna... (doserar 1ppm i veckan). Om något, så verkar mitt akvarie må bättre utan osmos...

Ett år är ganska kort tid.. och jag kommer fortsätta skicka prov till Tritonlab... Lasse kör steget mer seriöst och använder någon vätska som fäller ut tungmetaller...

Färgmässigt lyckas jag bra med korallerna.. (bättre än någonsin)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=117701&d=1408890457

Ja vi borde ha samma vatten Peter. Då skulle jag kunna använda kallt kranvatten och göra några stora vattenbyten så jag får lite balans i akvariet. jag skulle vilja byta 40 lite under nästa vecka i 2 omgångar för att se om algerna och cyanon ger med sig. Det borde hjälpa då jag räknar med att har ca 65 liter vatten i akvariet.

Min hanna har hela tiden visat höra nivåer av fosfat i både osmosvattnet och i akvariet men jag misstänker att den inte fungerar som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...