Gå till innehåll

Frågor om att läsa av refraktometer


strf90

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har precis startat upp ett nytt kar efter ofrivilligt avbrott från hobbyn under några år.

Jag har tidigare använt vipparmsmätare då jag inte tog mina värden lika seriöst som jag vill göra denna gången.

Nu har jag blandat till mitt saltvatten med Microbelift Premium reef salt. Tillsatt enligt instruktionsboken (36g/liter) och sedan låtit det stå och blanda till sig en dag.

Jag har en temp på 26 grader i akvariet.

Men med risk att idiotförklara mig själv så kommer jag med en liten fråga kring refraktometer avläsning. (köpt på Triton)

När jag läser av i refraktometern får jag 1,023 (vilket väl är det värde jag vill ha?)

Jag har låtit vattendroppen ligga i rekfraktometern typ en minut innan jag läser av, så den enligt instruktionen ska ha kalibrerat sig.

Värdet som står är (väl?) 1,023 vid 20 grader celsius

Enligt saltvattenskemi för dummies motsvarar 1,023 vid 20 grader C en betydligt lägre salthalt vid 26 grader?

Frågan är alltså vilken salthalt har jag egentligen i mitt 26 grader varma akvarium och är den bra eller kan den förbättras? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den köpt på triton så justerar den tempen automatiskt. Är din refraktometer kalibrerad och du läst av rätt så har du 1,023.

/Björn

Tack för snabbt svar!

Ja de kalibrerade den där på plats.

Oavsett temperaturen på vattnet i akvariet visar den rätt?

Jag testade att föra in mitt värde i aqua calculator och då verkar den vilja att man ska ca 1.026 men säger samtidigt att jag har för högt värde... fattar inte riktigt.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar längre till höger i refraktometern finns det en skala för salthalt. Den bör visa 34 -35 promille. (Samma som i havet).

Vikten på saltvatten mäts på 3 olika sätt så det cirkulerar olika lämpliga värden.

Ja då har jag nog lite lågt. Ca 32-33 typ. Ska kanske göra ett vattenbyte senare med lite högre salthalt då för att få upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lättaste är om fyller på med saltvatten i stället för osmosvatten.

will do :)

använder någon av er aqua calculator för att räkna ut hur mycket man ska buffra?

Tänkte köra lite manuell balling light och se om det är något för mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...