Gå till innehåll

Hanna checker som är felaktig eller svajar värdena så mycket ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Kör med hannas fosfor checker, igår mätte jag 2 gånger :

1:a resultatet var 0,245 i fosfat

2:a resultatet var 0,003 i fosfat

Idag mätte jag 1 gång och fick fram det till 0,067 i fosfat.

Är det mätfel i maskinen eller kan det verkligen svaja så mycket ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte precis en och körde tre gånger på rad för att testa den och fick 25, 28, 28. Läst mycket om dessa och man måste vara extremt noggrann med att torka den helt ren både första och andra steget, vända kyvetten åt samma håll och se till att få ut allt pulver ur påsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller med akvarie vatten på med korken sedan sköljer jag den med sötvatten och torkar av med ren kökshandduk. Sätter in den och kör igång. Sen upp med kyvetten och i med pulvret. På med locket och vänder den upp och ner ca 10 gånger sakta. Torkar av utsidan och ner med den igen på samma ställe som jag stoppa ner den på första gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller med akvarie vatten på med korken sedan sköljer jag den med sötvatten och torkar av med ren kökshandduk. Sätter in den och kör igång. Sen upp med kyvetten och i med pulvret. På med locket och vänder den upp och ner ca 10 gånger sakta. Torkar av utsidan och ner med den igen på samma ställe som jag stoppa ner den på första gången.

Vänder du kyvätten endast tio gånger så löser sig inte allt pulver, i min bruksanvisning så står det att man ska skaka den försiktigt under två minuter, prova det.

sen är det naturligtvis viktigt att torka av kyvätten noggrant efter varje moment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på ämnet. Hur gör ni för att få i allt pulver utan att hälla utanför och sedan skakar i två minuter och sätter tillbaka kyvetten igen på under två minuter innan den stängs av automatiskt?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på ämnet. Hur gör ni för att få i allt pulver utan att hälla utanför och sedan skakar i två minuter och sätter tillbaka kyvetten igen på under två minuter innan den stängs av automatiskt?

Ah, brände en påse på den timern. Irriterande kort. Jag testade två olika sätt.

1. Att ha ett glansigt papper med ett skarpt veck på som jag först häller ut allt pulver på innan jag börjar testet.

2. Först klippa påsen vid markeringen och sedan skaka lätt åt ena hållet för att sedan klippa bort en sida av påsen också.

Båda funka lika bra. Sen snurrar jag flaskan samtidigt som jag vänder den upp och ned samtidigt som jag torkar frenetiskt med icke luddande hushållspapper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder två som jag fyller samtidigt, blandar ena i två minuter sedan startar jag hannah och kalibrerar med den andra.

Typ samma, fyller två samtidigt, blandar den ena med pulvret och skakar vilt, i med C1 och kalibererar, skakar C2 igen, i med C2 i Hannan och håll nere 3 sek för timern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå är inne på ämnet. Hur gör ni för att få i allt pulver utan att hälla utanför och sedan skakar i två minuter och sätter tillbaka kyvetten igen på under två minuter innan den stängs av automatiskt?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det är inte petnoga att få i allt pulver i kyvetten.

Det är fosfaten som reagerar med pulvret och inte tvärtom.

Pulvret räcker för att reagera med upp till 2 ppm fosfat i kyvetten.

Testa att ta hälften av pulvret nästa gång så förstår ni vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...