Gå till innehåll

Hjälp med lite pvc-info. Första karet med sump


Manks

Rekommenderade inlägg

Ska pilla lite med rörkrökning, något som är mig helt okänt.

Hur mycket vatten sväljer ett 25mm respektive 20 mm rör?

Säg inte lika mycket som du pumpar upp ;)

hur mycket hindras flöde av 45/90-graderskrökar.

Kan man ha för lågt flöde i ett rör? (om man råkar överdimensionera, kan det ha negativa konsekvenser? )

Mer specifikt (men vill veta svaret på frågorna över.

Kommer en jebao dc3000 bli för snålt att mata 2 akvarier visa y-koppling ca 1 m över sumpen. Måste ju inte cirkulera allt vatten i sumpen 100 ggr/h.

Ett 60-liters, ett 80-liters. (80-literskaret är enbart fraggkar) sumpen på 54 liter med en bm nacqq-skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten har publicerat en lathund för att räkna ut det här. Beror lite på om du kör med hävert eller inte. Gå in på Jebao´s pumpkurva (tror den finns på fish Street och se vad den ger på 1 meter pumphöjd, skulle tro 1500 - 2000 liter

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med 1-2ggr/h mellan sump och karet i flöde.. Jag har själv problem med mitt system 25mm hävert tar för mycket flöde så får plask och slurp i ytavrinnknga boxen har testar en massa lösningar och fått det funka ok nu. Kör med en blau reef pump 3K dom kan ställas in mellan 1-100%.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket vatten sväljer ett 25mm respektive 20 mm rör? Utveckla gärna frågan. Är det för en hävert? Eller för röret upp till akvariet? Eller nått annat?

Säg inte lika mycket som du pumpar upp ;)

hur mycket hindras flöde av 45/90-graderskrökar. Två 45graders-krökar motsvarar en 90gradare. Så ingen skillnad. Men två 90-böjar motsvarar en 90-vinkel i förlorat flöde.

Kan man ha för lågt flöde i ett rör? (om man råkar överdimensionera, kan det ha negativa konsekvenser? ) Nej, du kan inte ha för lågt flöde i mina ögon. Däremot är PVC dyrt så det kan vara en idé att försöka optimera lite...

Mer specifikt (men vill veta svaret på frågorna över.

Kommer en jebao dc3000 bli för snålt att mata 2 akvarier visa y-koppling ca 1 m över sumpen. Måste ju inte cirkulera allt vatten i sumpen 100 ggr/h.

Ett 60-liters, ett 80-liters. (80-literskaret är enbart fraggkar) sumpen på 54 liter med en bm nacqq-skummare. Vill gärna räkna på detta (är barnsligt kul) men sitter lite smådarrig efter en rejäl influensa...Men ge mig gärna lite mer input och påminn mig via ett mess om ett par dagar.

Höjd mellan akvariets vattenyta och sumpens returfack?

Antal böjar som krävs för returröret?

Total längd på returröret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten: Jag tänkte för hävert. Rätt ner bara utan böjar och grejjer. Bara för att ha som referens i hjärnan inför framtiden.

Att 2 45-graders blir en 90 har jag koll på, min tanke (eftersom jag inte har gjort klart något ännu) är hur mycket minskar flödet av en 45-gradersböj på röret (med hävert fortfarande) respektive en 90-gradersböj.

Jag har köpt på mig en hel del pvc nu, så jag har att leka med då jag lär mig. Att lära sig får kosta lite... ganska billigt ändå med pvc om jämför med annat.

har kommit över ytterligare genomförningar och eventuellt ett akvarium till. Ska när jag bestämt setup bifoga en skiss med höjdskillnader, böjar och diametrar så kan du få räkna. Är intresserad av svaret men kan inte räkna på sånt. Känn dock inget tvång på räknandet utan gör det ENBART om du tycker det är kul och får ut något av det själv.

Kommer med största säkerhet även få byta returpump till en ganska mycket starkare (typ en dc-9000 eller så)

Kommer förhoppningsvis bli skiss inom någon vecka eller två. En tysk firma har fastnat med tummen i arslet så det dröjer med lite saker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan två 45 graders vinklar göra lika mycket motstånd som en 90? Det känns ju som att två 45 graders vinklar borde be betydligt mindre än en 90. 90 böjen ger ju ett extremt oföljsamt flöde där flödet tvärt måste byta riktning. Men 45an är ju förhållandevis väldigt snäll på det området och borde i princip bara rikta om flödet med ganska klen förlust. Det måste väl ändå finnas en flödesfördel med att använda två 45or i serie jämfört med en 90 graders vinkel? Även en fördel vad gäller turbulens och därmed oljud och vibrationer.

Eller missar jag något? Jag är ändå i slutändan den som inte arbetar eller är utbildad på området :-) Men av mina observationer i övrigt på liknande så känns det som att det borde vara såhär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan två 45 graders vinklar göra lika mycket motstånd som en 90? Det känns ju som att två 45 graders vinklar borde be betydligt mindre än en 90. 90 böjen ger ju ett extremt oföljsamt flöde där flödet tvärt måste byta riktning. Men 45an är ju förhållandevis väldigt snäll på det området och borde i princip bara rikta om flödet med ganska klen förlust. Det måste väl ändå finnas en flödesfördel med att använda två 45or i serie jämfört med en 90 graders vinkel? Även en fördel vad gäller turbulens och därmed oljud och vibrationer.

Eller missar jag något? Jag är ändå i slutändan den som inte arbetar eller är utbildad på området :-) Men av mina observationer i övrigt på liknande så känns det som att det borde vara såhär.

De tabeller jag sett säger tvärtom... Två 45:gradare är något sämre än en 90-graders vinkel. Antar att det beror på att det blir turbulent flöde på två ställen istället för ett. De större 90-graders böjarna är givetvis mycket bättre om man får plats med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha 1 returrör i varje akvarium ? 2x i varje och 2 kranar så kan sjustera lite flöde och lättare få tyst + du och sambo el fru slipper se hur mycket yta på dina golv vattnet i sumpen räcker till att täcka ,, Var och köpte rör av gemla stig och har för mig han sa att 25mm -2000Liter inga problem (kan varit 20mm)

Jag ska köpa djurskyddnät för träd ,det är ganska kraftigt nät som ser ut som en rulle ock sätta över mina överingingsrör så inte något förstort kan fastna i rören,, har för mig dom är 60cm och 10 mm maskor,, menar nu inte sätta en bit nät på röret blir använda hela från botten till toppen i akvariumet ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla denna länken för flödesberäkningar:

http://www.beananimal.com/articles/hydraulics-for-the-aquarist.aspx

Där finns även en flash kalkylator om man inte gillar matte ;)

Tänk på att det är stor skillnad mellan en sluten hävert ( slang över kanten), jämfört med en

som har luftning likt den donkey startat en tråd om på ultimatereef (på sidan 195 finns en variant som kan vara kul att prova).

Tror att de flesta jag läst om hamnar mellan 1000 och 1500 l/h med den luftade konstruktionen och 20 mm rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...