Gå till innehåll

Planer på ett L-kar


nijos001

Rekommenderade inlägg

Hej

I samband med byte av golv och ommöblering ska akvariet byta plats. Har idag ett ganska djupt (70cm) hörnakvarium på ca 200 l + sump. Har en idé om ett annat typ av kar, ett långsmalt och grunt, men med ett djup i ena änden för att få lite revkänsla. Har nu hittat liknande på nätet och tycker att det ser magiskt ut. Vad sägs...

post-7378-14468935243256_thumb.jpg

Min plan är att hamna på ca 220l. Längd 140, bredd 40, djup 30/ 60. Utanpåliggande avrinningsbox vid den grunda kortsidan.

Någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips, idéer eller sågningar mottages vänligen.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om måtten? Vill ha ett grunt område för koraller. 2 st. Kessil 360 som belysning.

Skivan vid droppet bör sticka upp 5 mm så att inte sand rinner ner.

Ev. sänka den grunda kortsidans skiva och så limma kamm för ytavrinning till box som placeras utanpå.… eller har ni något smartare och tyst förslag.

image.tiff

Ändrat av nijos001
fick inte med skiss
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det finns flera riktigt snygga kar, väl värt en titt, men det framgår inte hur de är byggda. Mått, cirkulation och avrinning kan man gissa sig till men jag vet inte hur de har tänkt...

Och nja, lite sandtäcke har jag tänkt, men det blir ju så att revet kommer att stå från djupa botten upp mot kanten. Tänker att detta håller sanden på plats, men jag kanske måste ha lite högre kant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...