Gå till innehåll

total omstart RSM 130


jetstar

Rekommenderade inlägg

Hej !

har ett RSM 130 med Tunze skummare som jag haft i några år! fick total obalans med MASSA långa alger mm som täckte ALL LS vet ej vad skom hände så enda lösningen efter div försök är nu att slänga all LS mm.....har grundligt rengjort karet med alla tillbehör idag kan säga att det tog över 5 timmar:-) jaja hursomhelst så har jag nu fyllt nytt vatten osv problemet är att jag hade 4st fiskar i karet som nu ligger i en hink!! ska jag chansa och sätta dom i det nya vattnet eller hur skulle ni göra?? det är 3st fröken fiskar samt 1st goby.....vad ska jag tänka på mer nu när det är total omstart? vad ska jag hålla ögonen öppna efter? när kan jag sätta i ny LS? ska jag tillsätta annat än saltet? ska belysningen vara på? mm har aldrig startat upp från början själv utan fick med vattnet när jag köpte karet !

tacksam för ett snabbt svar!

Med vänlig hälsning:Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, du skall tänka åt andra hållet. Efter jag satt i LS, när vågar jag sätta i fisk? Det handlar om att man behöver starta upp bakteriekulturen i ett akvarium för att inte fiskarna skall förgifta sig själva, det behöver du nu se till att de inte gör på annat sätt.

Jag skulle nog se om jag kunde lämnat fiskarna till butik eller sålt dem men jag antar att man kan få dem att överleva genom att bara byta vatten tillräckligt mycket och ofta, detta är jag dock ingen expert på men det borde ju vara så folk gör när de kör fiskar i karantän.

Här är en bra film om varför man startar ett akvarium:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde också på levande sand och jag minns att det stod på påsen att den skulle klara av fisk direkt, vet inte om det stämmer men kan nog vara så att du kan få dem att överleva med skummare, levande sand och sparsam matning.

Men du kommer stöta på samma frågeställning när du väl fått tag på LS då den kommer att ge ifrån sig en nitritspik. Då kan du iofs starta den utanför karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...