Gå till innehåll

Behövs akvariumet saneras?!


Beauty

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa.

Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå.

Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt var i ganska dåligt skick med när jag startade om. Men jag fyllde med vatten, lät pumparna köra runt vattnet i ett par dygn. Ut med vattnet. I med nytt och körde så en 6-7 gånger. Sen lät jag det gå med osmosvatten i några dagar. Och där efter startade jag. Alla lösa delar gjorde jag rent med ättikslösning. kanske överdrivet. Men dumt att chansa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!

När vi hämtade akvariumet kändes vattnet lite slemmigt, misstänker att fiskarna hade förmultnat i vattnet.

Det var då ett sötvattenskar som vi nu ska göra om till saltvatten, sköljde ur det ordentligt och monterade juwels skummare.

Fyllde upp med vatten och lät det cirkulera ett par dagar men vattnet luktade fortfarande illa.

Har idag monterat ner originalpumpen och skummaren, sprejade alla delar inklusive insidan av akvariumet med 12% ättiksprit som vi sen lät värka i 1 timme och därefter sköljde av allt.

Borde väl kunna fylla upp karet med vatten igen om 48 timmar?

Det enda som vi inte gjorde rent med ättiksprit var det blå filtret i skummaren som vi endast sköljde rent i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...