Gå till innehåll

Pepparmintsräka och bta?


sunspots

Rekommenderade inlägg

Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar.

Jag fattar av detta att jag matar mina räkor för lite. De är ju uppenbart hyffsat hungriga.

BTA:n är ungefär som en tennisboll när den är uppblåst - räkorna (jag tror visserligen att det är en och samma som angriper) är kanske 5cm

Men jag tänkte kasta ut några andra funderingar som jag då lite spontant har fått:

.... Funkar anemoner och pepparmintsräkor bra i "teorin"?

Kan jag göra något för att skydda anemonen från dessa räkattacker?

Anemonen ser inte glad ut just nu hur pass illa kan den bli skadad av detta?

Tar tacksamt emot tips!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matat min anemon en till två gånger i veckan, den sitter rätt illa till och det går inte att styra fiskmaten mot den. Och den har ingen fisk som matar den heller.

Den ena pepparmintsräkan är det nog fel på - för den är obekymrat framme ofta och det oavsett om det är släckt eller ljust. Vet inte om det är samma, men det är ofta bara en synlig i taget, åtminstone i ljuset. Hur som helst tänker jag att jag kanske borde mata räkorna bättre, tar gärna emot tips på hur det går till på ett bra sätt.

Nu framåt kvällen ser anemonen nästan ut som vanligt så den kanske fixade attacken i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...