Gå till innehåll

MH + täckglas?


judas

Rekommenderade inlägg

Jag har kört 250W MH med täckglas i över ett år och det fungera fint. Glasen blev knappt varma. Då gjorde jag rent de ofta, om det samlas damm på kan det nog påverka. Jag hade dock mer än 20 cm. Jag hade snarare 30-35. Tjockleken på glasen kan säkert påverka med, tjockare bör vara dåligare. Om du låter göra 4 mm glas istället för 2 eller 3 så kommer det nog vara tåligare mot värmen.

Jag är bara en dåre på nätet dock så detta är mer att se som min erfarenhet är en sanning :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi pratar om två olika saker. värme på glaset så det spricker och täckglas över vattenytan som hindrar luftväxling och kylning av vatten via avdunstning. Eftersom du inte kan få ut den fuktiga luften i byggnaden (det är det som är vitsen med täckglas) så måste du ventiler ut luften under täckglaset till utsidan av huset. Gör du inte det så kommer du få väldigt varmt i karet under sommaren. IR strålningen från en MH är stor och den tränger igenom glas. Ställ dig framför en glasruta när solen ligger på så förstår du vad jag menar. Skall du minska uppvärmningen från IR strålning (det är den som blir problem för dig) så gå över till LED - det är väldig lite IR strålning från de typer av LED som används till revakvarier. Med LED kan det klara sig utan extra luftning eller kylaggregat till akvariet - skriver kan - går inte säga säkert.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade på ett tidigare 375 liters akvarium 3 x 150w MH över en yta på 150x50cm med 4mm täckglas. Det var inga problem alls. Vid extrem värme sommartid vissa år satte jag en fläkt vid ena kortsidan. Tror dock att jag hade haft problem med värmen ändå dessa tider oavsett belysning då akvariet stog i ett rum med mycket fönster och ljusinsläpp. Finns säkert andra som har andra erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...