Gå till innehåll

Sump inuti Lido 200


dimaz

Rekommenderade inlägg

Det beror på hur stor sump du ska ha, och syftet med sumpen.

Du kan bygga om filterboxen till en micro-sump, då förlorar du inget extra utrymme i karet.

Jag hade så i mitt Rio 180 och jag tror filterboxarna är likadana.

I den fick jag plats med skummare (Tunze 9002), en filtersvamp, en nätpåse för t.ex aktivt kol, nivåmätare för automatisk vattenpåfyllning och en returpump.

post-4606-14468935353836_thumb.jpgSå här såg det ut.

Ändrat av StoffeSwe
Lägga till bild.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur stor sump du ska ha, och syftet med sumpen.

Du kan bygga om filterboxen till en micro-sump, då förlorar du inget extra utrymme i karet.

Jag hade så i mitt Rio 180 och jag tror filterboxarna är likadana.

I den fick jag plats med skummare (Tunze 9002), en filtersvamp, en nätpåse för t.ex aktivt kol, nivåmätare för automatisk vattenpåfyllning och en returpump.

[ATTACH=CONFIG]124298[/ATTACH]Så här såg det ut.

Det där var ju ingen dum idé! :) Det verkar vara samma filterboxar.

Varför jag vill ha sump i karet är för att jag inte vågar borra i det.

Vill dölja skummare m.m. samt även ev. kunna odla mat (vet inte vad de heter) till mandarinfisk i sumpen.

Hade tänkt köpa en Tunze 9004, den kanske går in i pumphuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv funderat på ett Lido 200 och om Tunze 9004 får plats i filterfacket. Det kan bli svårt att ha utrymmet till både skummare och småkryps odling.

Min erfarenhet av att småkryp är att de inte mår så bra av att åka in i skummare och pumpar och sådant.

Om du ska ha filterboxen som refugium bör du nog inte ha någon utrustning i den. Utan tömma den, kanske ha lite sten i botten och eventuellt lite alger. Fixa någon lösning så du får acceptabel cirkulation genom facket utan pumpen. Då kommer småkryp kunna komma in och ut genom utblås hålet, medan de flesta fiskar inte kan komma in till dem(om du inte har någon riktigt liten fisk).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...