Gå till innehåll

UVC köp


Silverkon

Rekommenderade inlägg

stressa inte, gör inga hastiga förändingar, se bara till att mata lite extra o har du skitigt vatten gör flera stycken mindre vattenbyten (via sumpen)

Har haft prick så många gånger i systemet och enda gången jag förlorat fisk pga det är när jag följt sk. råd med sötvattensdopp etc.

fiskar i naturen har ofta prick, deras immunförsvar hanterar det oftast. Hanterar den det inte är det ofta pga stress eller hunger.

börja bara med åtgärder om fiskarna börjar skrapa sig mot stenar

Med andra ord, prick är ofta en symptom på något annat som är grundfelet försök hitta felet i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dränk all mat i vitlök. Så gjorde jag och det funkade. 2 artemia kuber i osmos vatten med 3 pressade vitlöksklyftor som fick dra i 24 timmar, körde så i 1 vecka sen försvann det.

Som av en händelse är just 1 vecka Trophont-stadiet av vita prick, alltså den period som vita prick manifesteras synligt.

Kör på med vitlök ni som vill men var medvetna om att det inte finns någon bevisad effekt på immunförsvaret. Det enda som bevisats i studier är att vitlök ger skador på inre organ hos Lax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som av en händelse är just 1 vecka Trophont-stadiet av vita prick, alltså den period som vita prick manifesteras synligt.

Kör på med vitlök ni som vill men var medvetna om att det inte finns någon bevisad effekt på immunförsvaret. Det enda som bevisats i studier är att vitlök ger skador på inre organ hos Lax.

Vid tanken på vitlök kom jag att tänka på ingefära, som har antiseptiska egenskaper, har även läst att detta har används i revkar med lycka. Testat det någon gång? :)

Bör dock kanske förtydliga att det endast hjälper spm immunförsvarsstärkande, det dödar inte bakterierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...