Gå till innehåll

Mitt första saltkar


Timm174

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte lägga upp lite bilder och så från mitt kar jag e nu inne i veck 3 på mitt första saltkar på 30L.

Det började ju kul redan när väll öppnat kartongen och fylt upp karet inser jag detta är för litet så redan då började jag titta på större.

post-8797-14468935374574_thumb.jpg

Där e första bilden då e det färdigblandad salt och levande sand.

der fick stå så i 1vecka sen åkte jag och köpte levande sten och en snigel.

post-8797-14468935374843_thumb.jpg

Nu började det hända grejer när detta Hadde ståt i 2 dagar ungefär började jag se rörelse i karet blev livrädd hittade 4-7 st stor sjöatjärnsormar borstmaskar räckor mm som åkte med från den levande stenen.

nu satt jag 1-2timmar om dagen och bara titta i karet så häftigt. Sen nu har karet stått i 3 veckor med levande sand och sten och en snigel.

fått massa kisel alger(bruna alger) dessa kommer aom

ert brev på posten inge kul.

jag tänkte nu är det fart i alvariet och ilade iväg idag och köpte lite fisk blev 2 små gula fislar kommer ej ihåg namnet och sen 1 filfisk för den ska äta lite alger tänkte jag men den är för stressad så imorgon åker jag och hämtar ett 80L kar till den :) blev även 2 mjuka koraller.

post-8797-14468935375984_thumb.jpg

Så ser det ut nu och mer koraller kommer och hoppas på att kuna köpa bättre belysning snart så jag kan i med mer koraller:)

Jag kommer ladda upp bilder på häftiga nya saker jag sett och lärt mig i mitt kar så nya som

jag inte för samma mistag.

regel 1 köp större kar än du vill ha du växer ut dom snabbt !!

post-8797-14468935375984_thumb.jpg

post-8797-1446893537507_thumb.jpg

post-8797-14468935375293_thumb.jpg

post-8797-14468935375517_thumb.jpg

post-8797-14468935375749_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar ha en del bubbelalger (någon annan är nog bättre på att veta vilken sort och om det är någon av de tråkiga sorterna). Jag tror inte filfisk kommer lösa det åt dig utan det är nog manuell borttagning (försiktigt utan att spräcka bubblorna) som gäller. Har även hört att eremiter ska vara bra mot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag tänkte lägga upp lite bilder och så från mitt kar jag e nu inne i veck 3 på mitt första saltkar på 30L.

Det började ju kul redan när väll öppnat kartongen och fylt upp karet inser jag detta är för litet så redan då började jag titta på större.

Välkommen till en kul hobby!

Så du börjar med två kar!? Det skulle jag också vilja ha....

Jag har också caulerpa racemosa, och tycker det är ganska dekorativt - men den växer riktigt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det gröna är macro alger som jag skördar 1 gång i veckan

just nu har det tomt på fiskar då nitriten och nitratet stack iväg så fick flytta över dom till 80 L karet:) så nu håller jag på att vänta ut karet sen ska det köpas fiskar och koraller och ny lampa :)

mitt 80L kar är i full gång en skiv anemon och 2 clowner och en sixline och en fil fisk där har jag dock problem med red slime så där jobbar jag för fullt med det sen när det är rent ska jag köpa koraller där har jag bra lyse :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...