Gå till innehåll

Korall som inte riktigt vill "slå ut" BILD


Nille83

Rekommenderade inlägg

Har helt tappat namnet på korallen så ni får gärna hjälpa mig med det också.

Har haft den i 2 månader nu och den slår inte ut riktigt och där har även lossnat 3 huvuden från korallen.

Har provat att möblera om den från hög till låg placering i karet och just nu har jag den i mitten. Provat med hög och låg cirkulation utan någon lycka. Jag har punktmatat den. Kör med näring till koraller m.m

Någon som har en aning om varför den tjurar?

Jag har 200w t5. Kör med Osmos och byter vatten 20% var 14e dag.

Vattenvärden:

Temp 26,4

Salt 1,025

PH 8,5

Nitrit 0

Nitrat 10

Ca 450

MG 1440

KH 8,4

Fosfat 0,04

post-7791-14468935376343_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon filfisk? Jag hade stora problem med en som noppade på mina Caulastrea.

Nä jag har inte det. Har suttit och spanat om någon fisk gett sig på den men har inte sett något. Ska inte ha någon fisk som ger sig på koraller men man vet ju aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för fiskar? Dina vattenvärden ser utmärkt ut så det bör inte vara någon fara så. Caulastrea är väldigt okänslig korall så om den stå strömt eller inte spelar inte så stor roll så länge den inte står mitt framför någon streamer.

Har du testat att doppa den i nån typ av koralldopp? Kanske har nån parasit på sig som stör den. Om den mår så dåligt att den tappar huvuden så är det inte konstigt att den inte slår ut heller. Om du har möjlighet så kan du ju ta upp den och lägga den i en behållare med saltvatten och "dränka" den i mat. Typ mysis eller liknande. Ligger den tillsammans med mkt mat så kommer den förhoppnignsvis dra ut sina polyper och kan du lyckas mata den så borde den kunna repa sig så länge ingen fisk eller parasit äter på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ni säger "doppa" den i rovatten är det bara snabbt ner med korallen och upp med den igen, en gång?

och

om jag lägger den i en behållare och dränker den i mat, hur länge ska den ligga där?

Fiskar jag har är:

3 Clowner

2 Kirurger, en gul och en Ctenochaetus strigosus

1 Mandarin

1 Six line wrasse

1 Basslet Strawberry

2 Chromis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...