Gå till innehåll

Mandarinfisk


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Ni som har erfarenhet av mandarinfiskar. Hur svåra är de att hålla i akvarium? Har läst mig till att utfodringen är svår och att de ständigt letar mat bland levande sten. Är de känsliga för sjukdomar? Jag har mycket smådjur i mitt akvarium. Sockan med aktivt kol är i princip en yngelkammare för poddar t.ex. Matar fiskarna med bland annat loobster eggs, är det ett bra alternativ/komplement för mandarinfiskar? Odlad levande artemia, är det ett alternativ? Funderar på att berika artemian med något lämpligt tillskott av näringsämnen/vitaminer. Övriga fiskar är 2 st ca 6cm stora clownfiskar och 1 st 4cm stor blå/gul frökenfisk. Akvariet är på 120 liter, gott om håligheter. Vad tror ni?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall nog bra om du har mycket kryp. Det finns många som äter lobster ägg men inte alla men de brukar de veta i butiken om du är orolig.

Jag tror det är mest maten man bör oroa sig för, de sägs vara extra tåliga mot parasitsjukdomar för de har ett speciellt slemskikt.

På nått sätt verkar det som att mina andra fiskar inte känner sig hotade av den utan låter den vara helt i fred även om den glider in på deras territorium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Problemet med mandariner är att de ofta är kräsna och bara äter levande foder såsom pods. Har du gott om levande smådjur i din sten (dvs du ser podsen och du vet att det kommer nya) ser jag inga problem med att en kommande mandarin ska trivas. De går dessutom att träna dem till att ta dött foder såsom mysis och även pellets så småningom. För att få den att börja ta dött foder rekommenderar jag att du tar en glasburk (tänk storleken: en tom tvättad burk från tacosås).

Välj ut en lugn plats i karet som mandarinen matstation. Varje gång du matar lägger du lite mysis eller likande foder där. Tillslut förstår mandarinen att maten finns där. Anledningen till en burk är att 1: Strömmen för inte bort maten 2:andra fiskar kommer inte in och stjäl maten. Mandarinen tar tid på sig innan den börjar äta vilket ofta resulterar i att alla mat är slut då den väl bestämt sig.

Normalt sett brukar folk rekommendera ett större, väl ingånget kar för en mandarin, men finns bara podsen i början ska det nog gå bra. Försök prata med den som säljer mandriner och fråga om den tar dött foder, då har du ännu större chans att lyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lexwin. Tack! Intressant om sjukdomsbiten, då fokuserar jag på fodret. Köpte en artemiakläckare från JBL med förhoppning att levande foder triggar instinkten att jaga och äta. Den är iofs inköpt till de andra fiskarna med. Behövs någon förebyggande medicinering (inälvsparasiter, andra parasiter). Ska sätta mandarinen i karantän är tanken.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldy. Tack! Tänkte dra igång matningen under karantäntiden. Tipset om glasburken är bra när fisken väl släpps ut i huvudakvariet. Jag har tur eftersom mitt kolfilter är som en magnet för poddar och annat kryp. Jag sitter för hand och plockar bort stora poddar och ny avkomma när jag byter kolet. Nattetid när jag kollar i akvariet är det ett myller av liv och det är såklart ett steg i rätt riktning.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på reefcentral och fick tips om matning. Några akvarister lyckades bättre med matning när cirkulationen stängdes av. Antar att principen är densamma som att skapa lugn/trygg matmiljö mha glasburk t.ex. Fodret blir liggande stilla och då faller min tanke på jaktinstinkt och artemia troligtvis. Jag gör dock ett försök med levande föda, trygg matplats och tillvänjning av annat foder.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en Mandarin. Har haft min i några månader. Jag drog på det länge innan jag köpte en eftersom 90% av alla här inne sa att de var väldigt svåra och svåra med maten.

Jag har absolut inga problem med min. Han äter allt utom torrfoder. Men allt fryst jag slänger i äter han. Han går runt och pickar på stenarna och kommer alltid fram när maten kommer ner i karet.

En väldigt trevlig och fin fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mandarin, Picturatus va min första fisk som nybörjare i ett 80L. Den mår bara fint. Jag bad dom visa i affären att den åt fryst. När jag såg att den tog mat med aptit där så fick den följa med hem. Min äter numera blandat, både levande, fryst och även flingor och skalade artemiaägg.

Men visst är den kräsen, man märker snabbt vad favoritmaten är. Tex äter den mycket bättre om jag ger den fryst artemia, medans den helst undviker den frysta mysisen. Copepods, nykläckt artemia, cyklops, lobsteregs... den äter det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...