Gå till innehåll

Hur ofta matar ni?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag matar oftast 1 gång per dag, men ibland kan det bli 2 ggr. Max 1 kub fryst mysis eller artemia, och då och då något torrfoder i form av några pellets. Fiskar behöver inte mycket mat, inte ens en femtedel av vad man tror att de behöver. De klarar sig lätt i flera dagar utan mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar 2 ggr/dag. Matar med torrfoder (fiskar, räkor och eremiter) tillfälle 1. Artemia och lobster eggs tillfälle två (fiskar, räkor). Matar korallerna hela tiden (biofilm, fiskmat). Tillsätter dessutom phytoplankton (1 ggr/vecka) och egengjord finfördelad mat (dag innan vattenbyte 2 ggr/vecka). Ser ut att vara mycket foder men har matat på detta sätt sedan stenkorallerna flyttade in. Punktmatar vissa av korallerna och skivanemonerna mest för att det är intressant :)

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på fiskarna, de ska vara tjocka och kraftiga. I mina kar där några av fiskarna ser lite tunnare ut så matar jag varje möjligt tillfälle. Dock med ganska lite varje gång. I mitt föreningskar har jag bara 2 fiskar och de svälter verkligen inte så där matar jag bara 1-2 ggr i veckan. Men jag tror de andra i föreningen ger de någon nypa flingfoder 1-2 gånger i veckan med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar behöver inte mycket mat, inte ens en femtedel av vad man tror att de behöver. De klarar sig lätt i flera dagar utan mat.

Det va nog det dummaste jag hört. Har du sett en fisk på ett rev? Dom äter hela tiden. En människa klara sej månader utan mat (om man får lite buljong) men det är knappast humant?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wikings ord låter nog väldigt hårda men det ligger nog en del sanning i det med. Största anledningen till att jag matar mina fiskar ganska intensivt är även för att de ska klara sig bra de perioder där jag inte har möjlighet att mata de. Om man håller igång ett ganska intensivt matschema så gör det inget om man behöver vara borta från karet ett tag.

Sedan tror jag även att fiskarna kan hitta en hel del att äta i våra kar bara att de föredrar att äta det vi ger de så länge de får det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge akvariet klarar av matningen är det väl inget problem. Mina fiskar ser fina ut och när jag matar är det mycket annat som tar maten (maskar, räkor, poddar, stjöstjärnor, filtrerare av olika slag). Mitt tidigare inlägg beskriver nästan övermatning men jag ger inte mer än fiskarna, räkorna och eremiterna äter upp. Ska snart börja också mata med levande artemia ;)

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det va nog det dummaste jag hört. Har du sett en fisk på ett rev? Dom äter hela tiden. En människa klara sej månader utan mat (om man får lite buljong) men det är knappast humant?!

Ja jag har sett fiskar på rev. Hur länge en människa klarar sig utan mat är väl inte ämnet för detta forum. Mina fiskar mår ypperligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...