Gå till innehåll

Cirkulations problem


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej jag har lite problem med att få cirkulation överallt. Hur jag än sätter pumparna så blir det något fel. Antingen blir det storm eller så samlas det skit någon stans, Just nu är det på kortsidorna intill stenarna.

Någon som är bra på såna här problemlösningar?

Jag har 4st tunze 6095 och akvariet är på 580 liter

post-8412-14468935383551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förslag

Stenen näst längst till vänster ta ut den och såga av den smala ändan en bit upp så får du en platt yta att ställa den upp

och samma med den längst till höger och försök bygga lite hyllor och grottor som är öppna rakt igenom och plasera revet i mitten

av akvariet så det är fritt från glaset runt om bara ett förslag.

Jag har satt mina streamers på en fjärde del av akvariets höjd från botten på kortsidorna och riktat dom snett upp åt så att deras sirkulation

möts på mitten av akvariet sedan kan man sätt dom andra två på bakväggen med jämt avstånd från varandra riktad snet neråt mot framrutan bara ett förlag.

Om du nu tycker att det blir för mycket storm med all pumparna så förslagsvis köpa någon typ av timer med korttids tid på och sätta på två av dem och köra dom

en kort stund varierande bara ett förslag till.

Testa vet ja lycka till

Från Gubben i Göteborg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu är det omgjort igen. Fortfarande väldigt grumligt och jag har inte gjort rent än... Men vad tror ni? Bättre eller sämre?

Jag har slängt ut 3st stora stenar och lagt 2st mindre stenar i sumpen. Blir det för lite sten nu då? Eller tror ni det funkar?

post-8412-14468935400798_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag inte får till cirkulationen överallt så mår väl inte djuren bra heller?

Om du tittar på de små partiklarna som far runt i karet, så även om de inte virvlar i all världens hastighet i alla hörn och vrår av stenen så står vattnet inte still för det, det bara rör sig långsammare på vissa ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...