Gå till innehåll

Små blå sjöstjärnor.


Peckoltia

Rekommenderade inlägg

Hej! Svårt att säga vilken art du har. Men de jag hade gav sig på grön stjärnpolyp, ingen höjdare. De åt också kalkalger, fick det bekräftat via sökningar på webben. Jag plockade bort 70 + och har fortfarande enstaka individer kvar. Från början var de ca 10 st, exploderade sedan i antal och blev invasiv. Den sorten jag har påminner om de du visar på bilderna. Ta bort dem eller var mycket observant på dem. Har dålig koll på vad du håller för koraller, men var försiktig. Kalkalgerna är ju också trisst att bli av med. Hos mig blev det ljusa fläckar efter sjöstjärnornas framfart.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plocka för hand, är inget svårt :) Räkorna tar inget annat än sjöstjärnor har jag för mig. Ja det kan absolut vara sjärnorna som äter upp kalkalgerna. Jag fick väldiga problem med antalet och att de blev invasiva. Mina åt verkligen stjärnpolypen, förlorade ca 50% och stjärnorna omslöt polyperna och åt upp dem. Sen kan det ha varit olika arter som påminde om varandra varav den ena sorten var polypätare? Men jag chansade inte. Sög bort stjärnor vid vattenbyte, var effektivt. Mina var lättplockade då de kröp upp på revpelaren riktning stjärnpolyp :) Synd då jag gillar djuren. Men så är det:)

Finns en tråd om detta och bilder som jag postade när det var som värst :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...