Gå till innehåll

Problem med uppgraderings pump kitet från Red Sea


flash

Rekommenderade inlägg

Har nyligen köpt ett Red Sea uppgraderings kit som pumpar 1550l/h 340gph och som är en uppgradering till RSM 130/130D.

Red Sea säger att den skall funka i dessa kar.

Funkar gör den men så fort jag startar pumpen så tömmer den pump kammaren/sumpen på vatten och höjer nivån i visningsdelen.

Jag fattar inte varför den gör detta.

Jag har ett intank media rack och kör en tunze 9002 skummare. I media racket har jag först filter vit&blått sedan en påse aktivtkol och sista facket en påse purigen.

Någon som har haft liknande problem?

Eller någon som har några ideer/förslag så vore jag tacksam.

/Zoltan

Ändrat av flash
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den pumpar mer vatten än orginalpumpen så innebär det att vattenivån kommer att höjas då mer vatten ska falla över samma överrinning till sumpen. En parameter ökar men inte den andra. Fyll på med mer vatten så bör det fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Jag löste det till slut.

Problemet var i media racket. Överst hade jag filter, i fack nr2 hade jag för mycket media (som stoppade flödet) dessutom var inte purigenet i fack 3 upphängt, vilket tydligen är väldigt viktigt för flödet i RSM 130/130D. Så jag passade på och bytte mediat och hängde upp påsen i fack 3 och installerade nya pumpen igen.

Nu ser det till och med ut att jag kan addera en 600l/h pump till utan att nivån i visningsdelen höjs och pump kammaren blir tömd.

Passade också på att uppgradera min skummare från tunze 9002 till en Aqua medic Turboflator Blue 500 och vilken skillnad!

Tystare och skummar mycket bättre och verkar som att den inte är lika vatten nivå känslig heller.

Verkligen en bra investering om man vill behålla sitt RSM 130D.

Om någon vill veta mer så är det bara att höra av er och fråga. Men har ni nivå problem så sitter problemet troligtvis i media racket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...