Gå till innehåll

Kan det aktiva kolet vara boven?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag köpte nytt kar i November och började köra med aktivt kol (aldrig gjort det tidigare). Det förra karet hade jag i 1,5 år.

Det är samma styrka på belysningen, samma salt, samma cirkulation. Allt jag ändrat är att jag kör med aktivt kol. http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-carb-l-longlife-/2903-0

Det är framförallt mina stenkoraller som ser ledsna ut. Har skapat en tråd om mina Caulastrea som inte riktigt vill slå ut. Men har även två andra stenkoraller som inte ser friska ut.

Mina skivor, anemoner, mjukisar ser hur glada ut som helst.

Kan det vara så att kolet förstör mer än vad det gör nytta för mig?

Vattenvärden:

Temp 26,2

CA 440

Fosfat 0,04

Nitrat 4

MG 1500

KH 7,0

Salt 1,025

Nitrit 0

PH 8,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att framför allt Sinularia men även Sarcophyton och Lobophyllia avsöndrar terpener (gifter) i vattnet för att hålla undan andra koraller. Och där bör kolet bara göra nytta.

Till ett så högt Mg- värde borde det vara bra med ett högre kH, kanske 9 eller 10.

Jag skulle pröva några extra vattenbyten med ett annat saltmärke. Det kan ju vara något problem med den batch din hink kommer från. Och så får man nog ned Mg lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stigigemla:

Funderat faktiskt också på att prova ett annat salt. Jag kör "billigt" kinasalt just nu.

Jag höjde faktiskt mitt KH igår, mätte det precis så det ligger på 12 nu.

Axxe:

Jag doserar som det står på förpackningen (lite mindre). Har 100g på 250 liter och byter det 1 gång i månaden.

blackizz

Som sagt, kör billigt kinasalt av märker Reef Octupus. http://www.hakanstorpszoo.se/store/p/reef-octopus-194317/20kg-reef-octopus-salt-393872

Jag förbereder inte det alls, står inget om det på förpackningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från 7 till 12 i kh är en kraftig ökning på kort tid, tänk på att höja dina värden sakta ang kolet bör du helst skölja det i vatten innan du lägger det i karet har provat det märket på salt du nämner utan problem men kan vara som Stig säger dålig batch just på det mvh Ola. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från 7 till 12 i kh är en kraftig ökning på kort tid, tänk på att höja dina värden sakta ang kolet bör du helst skölja det i vatten innan du lägger det i karet har provat det märket på salt du nämner utan problem men kan vara som Stig säger dålig batch just på det mvh Ola. .

Jo jag vet, blev en ganska kraftig höjning. Men det var som sagt problem långt innan det.

Är det verkligen ingen som tror på att kolet är boven? Jag har varit och köpt Red Sea Coral Pro Salt som jag körde med innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas jag börjar tänka på dina värde i akvarium och det ser inte så bra ut, jag menar stora förändringar i visa ämne på bara 2-3 dagar jag tittade i några av dina startade trådar dena här bara för 3 dagar sedan,till ex tråden som: Korall som inte riktigt vill "slå ut och denna nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har följande erfarenhet av kol samt högt mg-värde och lågt KH. I mitt blandrev påverkades framförallt xenian negativ (ihopdragna). Detta har skett efter vattenbyte och mätning. Är det inte så att calcium kan fälla ut om jag då fortsätter tillsätta calcium? Stenkoraller har jag inte sett någon påverkan på. Efter några dagar till någon vecka verkar akvariet balanserat igen med jämnare mätvärden som följd. Skevheten har uppstått vid större vattenbyten, red sea coral pro och kranvatten + tillsättande av kalciumhydroxid. Så för min del uppträder akvariet stabilare med små delvattenbyten 2 ggr/vecka. Varför vet jag inte? Har fortsatt med detta och får inga spikar i mätningarna längre. En skillnad är också att jag har fler stenkoraller nu. Har använt kol hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...