Gå till innehåll

Kiselalger i ett kar som varit igång 3 månader ??


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag har lyckats få kiselalger i mitt kar efter 3 månader och står frågande. Jag kör med Osmos och silikatfilter sen 1 månad tillbaka och tycker nästan jag fått mer kiselalger sen jag började med det. Algerna håller sig i sanden just nu och har lite städpatruller som jobbar med det på nätterna. Precis när karet tänts på morgonen är sanden helt vit.

Har tänt 8 timmar per dygn med 200W T5 (4 blå, 1 vitt och 1 rosa)

Matar 1 gång om dagen, torrfoder och ibland 1/4 kub fryst.

Vattenvärde

Temp 26,2

CA 440

Fosfat 0,04

Nitrat 4

MG 1500

KH 12

Salt 1,025

Nitrit 0

PH 8,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas jag börjar tänka på dina värde i akvarium och det ser inte så bra ut, jag menar stora förändringar i visa ämne på bara 2-3 dagar jag tittade i några av dina startade trådar bara för 3 dagar sedan,till ex trådar som: Korall som inte riktigt vill "slå ut" BILD eller Kan det aktiva kolet vara boven?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar lägga ihop allt nu. Något är skumt, men mina värden är det väl inget fel på?

Allt jag ändrat är mitt KH från 7,4 till 12. Men kiselalger hade jag haft problem med mycket längre tyvärr.

Slängt ut kolet och bytt salt.

Ska man göra ett större vattenbyte eller vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 till 4 Nitrat är efter jag började med osmos för ca 1 månad sedan. Så där kunde jag inte göra så mycket.

KH blev lite väl snabbt höjning, men det var för 2 dagar sedan. Min kisel-problem har pågått desto längre tyvärr :(

Så vad är ditt tips? Låta karet vara?

Att saltet inte är helt hundra kan jag se på mitt MG. 1500 MG, då saltet ska ge 1300 MG och jag har 1500 MG utan att jag tillsatt något MG. Så något konstigt är det med mitt gamla salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas min tips är:

Gör du test i samma ljus alttid?

hur gamla är testet?

osmos du började med har du köpt beg eller ny? testa osmos vatten och se vad den visar.

och vatten byte till sist.

du behöver kanske inte byta saltet fråga andra vad dem tycker om Reef Octopus saltet du ska inte behöva betala dubblett so dyrt för en anan saltet.

men nitrat har sjunkit bara på 2 dagar eftersom det står 10 i denna tråden som är tre dagar gammal Korall som inte riktigt vill "slå ut" BILD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid samma ljus, helt vitt ljus.

Testet är 1 år.

Köpte helt ny osmos. Inte testat vatten som kommer från osmosen. Vad ska jag testa?

Det testet med nitrat är gjort precis innan jag gick över till Osmos, så på 1 månad har det gått från 10 till 4. Sen hur snabbt det gick från 10 till 4 har jag tyvärr inte en aning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig lita på ett 1 år gammalt test från Red Sea. Det kan lätt diffa 200 åt vilket håll som helst.

Om sanden är ren på morgonen och blir geggig när ljuset slår på så låter det mer som dinoflaggelater, de drar sig tillbaka i substratet under natten. Är det bubblor i algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...