Gå till innehåll

AquaPhos eller RowaPhos


Joru

Rekommenderade inlägg

AquaPhos är billigare än Rowaphos och båda tar fostafen för mig. Silikat tycker jag ingen av dem gör större nytta på. Måste förmodligen vara små mängder som de klarar att absorbera.

Aquaphos är ungfär som pärlsocker i kornstorlek medan Rowapos är finare. Ungefär som strösocker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag uppfattar Aquaphos som mera "dammigt" och det kan ställa lite andra krav på behållaren i fosfatfiltret, men det är ju bara att prova.

Det bästa resultatet får man nog med Rowaphos, filtret är ju byggt för att innehålla det.

Jag sköljer ur aquaphos med osmosvatten innan jag lägger i det i filtret. Då dammar det inte något större.

Rowaphos är ju finare så det är ju större absorberingsyta på massan och rimligt är väl då att den kan sänka värdet snabbare. Men jag når 0 i fosfat med både rowaphos som aquaphos. Silikat tycker jag de är överreklamerade som absoberings ämne för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

RowaPhos och AquaPhos är ganska likartade. Båda är järnbaserade högeffektiva fosfatabsorberare. De släpper ej tillbaka något till vattnet när de är mättade som annars kan ske med en del andra märken.

AquaPhos kommer torrt och är därför dammigare. När man väl har sköljt det så dammar det inget. AquaPhos har något större korn och är därför lättare att hantera... mindre risk att något material smiter ut ur filtret.

RowaPhos är fuktigt och inte dammigt. Däremot finns det olika instruktioner om huruvida man ska skölja det eller ej. Sköljer man det inte så får man ut en hel del små partiklar i vattnet. Det brukar dock klarna på ett par timmar. Rowaphos är finkorningare och kan därför lättare smita ut behållare. Jag har även fått uppfattningen att RowaPhos klumpar ihop sig lättare... men det kan hända med båda.

Vita fosfatabsorberare är aluminiumbaserade och dessa bör man undvika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det går att ha i strumpa. Du bör då se till att strumpan med Rowaphos får lagom med cirkulation. Detta uppnår man bäst med ett filter. I mitt fall så läckte det även ut lite korn från Rowaphosen i sumpen där den var placerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt exakt vad som är lagom, men se till att den hänger fritt så det kan cirkulera runt om. Den ska inte ligga i ett hörn som en klump utan försök att få den så att kornen inte packas ihop för mycket. Själv tyckte jag att det var lite bökigt att få till det bra, men har man mer utrymme i sumpen så är det väl lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

1000g rowaphos räcker för 1000l vatten, och räcker normalt i flera månader beroende på fosfatmängden.

Som Stig påpekar är det mycket viktigt att sänkningen sker långsamt, normalt inget problem om man lägger i en strumpa i sumpen - men man bör vara försiktigare med reaktor, eftersom att verkningsgraden är mycket högre då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycket rowaphos ska man använda? i förhållande till liter vatten???

Jag kör ROWA i en Deltec FR-509 och min vattenmängd är 250 liter. Jag har 125 ml ROWA i reaktorn.Flödet är

så att pulvret kokar i ytan. Har kört så i 4 månader och värdet är 0 på testen.(Stämmer säkert inte om man kan

mäta med en bra test). Testa vattnet ur filtret=ökat värde,byt pulver. Detta funkar hos mig..

MVH

Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör inte helst inte sänka så mycket åt gången för att alger (och därmed koraller) tar stryk om fosfathalten sjunker för snabbt.

Tror du missförstod mig lite, sänkningen sker ju inte omgående om man inte tillsätter rowan i ett filter eller en reaktor. bästa sättet tycker jag är att hänga en strumpa i akvariet med rowa, då tar det en 3 dagar för att sänka från 1 mg till 0 det är kanske för snabbt det med men om man vet att rowaphos sänker 1 mg vid vanlig dosering så räknar man snabbt ut att den sänker 0.5 mg om man tar halva doseringen och på det viset kan man göra sänkningen över en längre tidsperiod.

1000g i 1000 liter saltvatten sänker ditt fosfatvärde med 1 mg.

500g i 1000 liter saltvatten sänker ditt fosfatvärde med 0.5 mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet räcker Rowaphos till betydligt mer. Jag hade ungefär 2 mg per liter på 650 liter och tillsatte Rowaphos på botten av ett tomt 100 literskar som var kopplat i systemet. På ett dygn hade all kraft förbrukats i Rowaphosen. Jag gjorde av med ungefär 6 - 7 dl för att få ned värdet till noll. Jag tror att Rowa har en skaplig säkerhetsmarginal för att undvika klagomål. Nu har jag mina Xenia som fosfatindikator. De är litet känsligare än Saliferts fosfattest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet räcker Rowaphos till betydligt mer. Jag hade ungefär 2 mg per liter på 650 liter och tillsatte Rowaphos på botten av ett tomt 100 literskar som var kopplat i systemet. På ett dygn hade all kraft förbrukats i Rowaphosen. Jag gjorde av med ungefär 6 - 7 dl för att få ned värdet till noll. Jag tror att Rowa har en skaplig säkerhetsmarginal för att undvika klagomål. Nu har jag mina Xenia som fosfatindikator. De är litet känsligare än Saliferts fosfattest.

Håller med, har samma erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så bra att denna diskussion kom upp nu igen, jag har just fått hem en burk rowaphos. Har lite fosfat i karet (inte mycket, men testet ger lite utslag tycker jag), tänkte bara köra med rowaphosen i en strumpa, men hur mycket ska jag börja med? Karet är ett 720 och fosfat nivån är som sagt inte alarmerande.

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...