Gå till innehåll

Är det ett "Måste" med anemon till ett par clowner?


elvir

Rekommenderade inlägg

Ja som topic lyder:

Måste man förr eller senare ha en anemon i karet för att clownerna ska trivas eller kan de kanske använda en Eyphyllia gabrens till hem?

Mina 2 clowner ca 2-3 veckor nu har knappt vågat sig på stenen eller korallerna, utan håller sig frisimmande och jag har även sett att de "sover" på gruset längst fram i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är långt ifrån ett måste att ha någon form av anemon för att clowner skall trivas i karet. Om de vill "bosätta" sig i karet brukar det gå lika bra med någon form av euphyllia eller någon stor mjukkorall. Det är inte ens säkert att de bosätter sig i din anemon även om du skaffar en. En av mina clowner har flyttat från en stor härlig anemon som hon bott i i flera år till en klump med ricordea.

Självklart kan du skaffa en anemon och hoppas att de flyttar in men se till att du läser på lite om anemonen innan eftersom dessa kan kräva lite extra omtanke/omsorg i karet :)

Edit: Ge dina clowner mer tid...förr eller senare kommer de hitta sina/sitt favoritställe i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...