Gå till innehåll

Maldiverna, film.


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Fin film, lyckades se en acro som faktiskt hade färg också (och nu är jag inte sarkastisk) utan jag menar att det är något som jag ofta tänker på när jag ser undervattensfilmer, det är extremt sällan det är ngn korall som faktiskt är så färggrann som i våra kar. Har själv snorklat runt bland en del rev mkt koraller men väldigt lite färg, och jag för egen del såg ingen mjukkorall alls i princip, men mkt fisk. Ser iaf en jäkla massa koraller på ditt klipp:-) men är det inte märkligt att det är så få färger, vet inte hur långt ut detta är men jag har varit på en plats långt ut i havet bla (Similan öarna) var mkt fisk hyffsat med korall men väldigt lite färg på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin film, lyckades se en acro som faktiskt hade färg också (och nu är jag inte sarkastisk) utan jag menar att det är något som jag ofta tänker på när jag ser undervattensfilmer, det är extremt sällan det är ngn korall som faktiskt är så färggrann som i våra kar. Har själv snorklat runt bland en del rev mkt koraller men väldigt lite färg, och jag för egen del såg ingen mjukkorall alls i princip, men mkt fisk. Ser iaf en jäkla massa koraller på ditt klipp:-) men är det inte märkligt att det är så få färger, vet inte hur långt ut detta är men jag har varit på en plats långt ut i havet bla (Similan öarna) var mkt fisk hyffsat med korall men väldigt lite färg på korallerna.

"Problemet" du möter är ju inte att korallerna inte har färg, utan att de våglängder som gör att du kan uppfatta färgen med dina ögon/kameran filtreras ut av vattnet. T.ex. rött ljus behövs till viss del för att färger skall "sticka ut" från det blåa. Rött ljus filtreras bort de första metrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Fin film - hittar du någon miljö med LPS och mjukisar där? Vore intressant att se var del lever egentligen

MVH Lasse"

Det tycker jag också vore intressant

@Blackizzz

Där hänger jag inte med fullt ut, visst till viss del... Men nu menar jag inte just i denna filmen utan även det jag sett med egna ögon, så fanns det ngn staghorn som såg blå ut visserligen men resten av alla koraller gick mest i bruna nyanser. Visst hade jag stoppat dom i burken hemma och krämmat på med max blåljus eller annat så hade jag färgat korallen, men om jag stoppat i den i akvariet och kört så naturligt ljus som möjligt så hade den även där haft i princip samma färg. Att det är väldigt svårt att få till de färger som filmaren upplever i filmen är jag helt med på, vore ju intressant att höra av Mats hur han upplevde färgerna på korallerna på plats. Även i naturfilmer (nu finns det ju tyvärr extremt lite med inriktning på koraller) men även där med de mest avancerade kamerorna så känns ju korallerna väldigt långt ifrån de vi har i väl fungerande akvarier. Sedan är ju arterna vi har väldigt utspridda såklart, men det hade varit kul att kunna se några arter i sin rätta miljö, och jämföra med de vi har i akvarium. En riktigt grön acro, t.ex eller en Valida, eller Lobophyllia, neongrön calaustrea, wellsophyllia/trachyphyllia, ett helt gäng hjärnkoraller minns jag att jag såg också bruna såklart, möjligen med ngn tendens till grönt/rött. Filmen är riktigt trevlig, så det är inte det jag menar utan fenomenet att det är så sällan man ser ngt som ser ut som det vi har i revakvarierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Fin film - hittar du någon miljö med LPS och mjukisar där? Vore intressant att se var del lever egentligen

MVH Lasse"

Det tycker jag också vore intressant

@Blackizzz

Där hänger jag inte med fullt ut, visst till viss del... Men nu menar jag inte just i denna filmen utan även det jag sett med egna ögon, så fanns det ngn staghorn som såg blå ut visserligen men resten av alla koraller gick mest i bruna nyanser. Visst hade jag stoppat dom i burken hemma och krämmat på med max blåljus eller annat så hade jag färgat korallen, men om jag stoppat i den i akvariet och kört så naturligt ljus som möjligt så hade den även där haft i princip samma färg. Att det är väldigt svårt att få till de färger som filmaren upplever i filmen är jag helt med på, vore ju intressant att höra av Mats hur han upplevde färgerna på korallerna på plats. Även i naturfilmer (nu finns det ju tyvärr extremt lite med inriktning på koraller) men även där med de mest avancerade kamerorna så känns ju korallerna väldigt långt ifrån de vi har i väl fungerande akvarier. Sedan är ju arterna vi har väldigt utspridda såklart, men det hade varit kul att kunna se några arter i sin rätta miljö, och jämföra med de vi har i akvarium. En riktigt grön acro, t.ex eller en Valida, eller Lobophyllia, neongrön calaustrea, wellsophyllia/trachyphyllia, ett helt gäng hjärnkoraller minns jag att jag såg också bruna såklart, möjligen med ngn tendens till grönt/rött. Filmen är riktigt trevlig, så det är inte det jag menar utan fenomenet att det är så sällan man ser ngt som ser ut som det vi har i revakvarierna.

Jag håller absolut med, men det finns många anledningar till varför vi uppfattar färgerna på olika sätt i naturen och i våra kar. Ljusspektrat är ett av dem. Den här artikeln som blev länkad för en stund sedan var ganska intressant, och även relevant för ämnet.

http://www.iflscience.com/environment/revealed-why-some-corals-are-more-colourful-others

Vad jag menade är att om du tittar på filmen (eller när du själv befinner dig vid ett rev) så kommer de flesta koraller att vara "tråkigt blå" om man kan beskriva det så, det beror på stor del till ljusspektrat, om du tar korallen högre upp kommer den att färgas annorlunda, eftersom att våra ögon kommer att kunna uppfatta ljuset som reflekteras på ett annat sätt. Sen är det såklart inte hela sanningen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag sett var väl på mellan 1 och ner till 4 meter max. Så där borde de ju fått "full spectrum ljus" ;-) vilket borde tagit fram lite mer än bruna nyanser iaf. Skulle vilja ha en riktigt bra film med inrikting på koraller, innan reven dör ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maldiverna har blivit ett favoritresmål nu när vi hara varit här ett par gånger. Reven är på en helt annan nivå än i Thailand, mycket friskare och större variation.

Filmen är helt oredigerad, rakt ur min GoPro Hero 4. Det mesta är taget på insidan av revet och där är vattendjupet ca 1,5 meter. Det innebär att ljusspektrat inte påverkas nämnvärt av vattendjupet. Nu på morgonen har jag korrigerat kontrast, ljus och färgmättnad så att filmen stämmer lite bättre med verkligheten. Lägger in den här så fort den är ute på Youtube. Färgerna på SPS i revet är genomgående bruna med en del inslag av blått och ljusgrönt, mest på Acropora. LPS är inte speciellt vanliga oftast och de som finns ses mer på lite djupare vatten, 5-10 meter och är svåra att filma när man snorklar. Jag skall försöka koncentrera mig på att filma lite LPS och lägga in här. Mjukisar finns en del, ofta på väldigt grunt vatten. De är väldigt beroende av extremt klart vatten annars drar de in polyperna, minsta lilla grumlighet från korallsanden så drar de in polyperna. Detta fenomen har jag sett i mina akvarier också, och ibland blivit lite orolig. Vind och strömmar påverkar sikten/grumligheten jättemycket. Kanske är det så att strömmarna mellan öarna och att det oftast blåser mellan 5-10 m/s gör att mjukisar inte trivs jättebra här i de grunda lagunerna? Genomgående för mjukisar är att massor av småfisk är bosatta i dem, det har jag inte upplevt i akvarierna hemma. Musslor finns i tusental, i alla färger/mutationer från brunt, grönt till klaraste blått. En del upp till en dryg halvmeter stora. Den bruna musslan ca 1:50 in i filmen sitter på en dryg meters djup och är ca 70 cm stor.

Tyvärr har jag glömt de flesta namnen på korallerna sedan vi lade av med akvaristik för drygt tre år sedan..

Jag/vi har faktiskt fått tillbaka intresset för ett nytt saltkar och det kommer isf att utformas på ett helt annat sätt än mina tidigare kar. Den saliga blandningen av koraller man ser i de flesta saltvattenakvarium är totalt fjärran från verkligheten och min plan är, om det nu blir av, att skapa ett biotopakvarium med starkt begränsad mängd koraller och olika fiskarter. Jag skulle vilja återskapa ett litet Maldiviskt rev bestående av antingen en art av mjukis eller en art av Staghorn eller Acropora samt en eller två arter av mindre, enklare fisk, men i större mängder. Chromis Viridis t.ex. som finns i miljoner här.

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin film, lyckades se en acro som faktiskt hade färg också (och nu är jag inte sarkastisk) utan jag menar att det är något som jag ofta tänker på när jag ser undervattensfilmer, det är extremt sällan det är ngn korall som faktiskt är så färggrann som i våra kar. Har själv snorklat runt bland en del rev mkt koraller men väldigt lite färg, och jag för egen del såg ingen mjukkorall alls i princip, men mkt fisk. Ser iaf en jäkla massa koraller på ditt klipp:-) men är det inte märkligt att det är så få färger, vet inte hur långt ut detta är men jag har varit på en plats långt ut i havet bla (Similan öarna) var mkt fisk hyffsat med korall men väldigt lite färg på korallerna.

Slå av allt blåljus och sätt din ramp på 6500K så ska du se att det ser ut som på filmen även i ditt akvarie. ;)

Snyggt Mats, betyder detta att du kommer tillbaks till träsket nu då med så mycket inspiration i bagaget? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här klippet är filmat för en timme sedan. Det här är min idé av en biotop i ett saltvattensakvarium. Kommer en film med mjukisen senare, ska strax iväg på eftermiddagssnorkling.

Har haft samma fundering tidigare, en enkel liten ö mitt i karet med bara sand runt om, sen har det på något vis inte blivit så. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma fundering tidigare, en enkel liten ö mitt i karet med bara sand runt om, sen har det på något vis inte blivit så. :)

"Problemet" med den här typen av biotopkar med bara en korall är ju att det tar en farlig tid för en Acropora eller Staghorn att växa till en hyfsat stor boll.. mjukis går lite fortare men kräver ändå många månaders/år av tålamod innan det blir riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slå av allt blåljus och sätt din ramp på 6500K så ska du se att det ser ut som på filmen även i ditt akvarie. ;)

Snyggt Mats, betyder detta att du kommer tillbaks till träsket nu då med så mycket inspiration i bagaget? ;)

Det hjälper inte, jag skulle ändå kunna peka på fler färger där i ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hjälper inte, jag skulle ändå kunna peka på fler färger där i ;-)

De koraller du har i karet är utvalda små fragment av hur det ser ut i havet. Alla färgerna finns därute, men inte intill varandra som i ett akvarium.

Sent from my iPhone 6 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och mjukisen då.. simmade bara förbi på vägen ut. Vattnet är ca 50-70 cm djupt här = massor av ljus.

Detta stärker mina iakttagelser också - det är en myt att läderkoraller kräver lite ljus - de klarar det kanske men de exploderar i bra ljus

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"De koraller du har i karet är utvalda små fragment av hur det ser ut i havet. Alla färgerna finns därute, men inte intill varandra som i ett akvarium. "

Nej, det är klart.. Men det är ju därför det är väldigt intressant när man väl hittar ngn art i sin naturliga miljö som liknar det som är i akvariet färgmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte hur långt ut detta är men jag har varit på en plats långt ut i havet bla (Similan öarna) var mkt fisk hyffsat med korall men väldigt lite färg på korallerna.

Maldiverna är lite annorlunda än Thailand, allt är "långt ut".. Maldiverna består av ca 1200 väldigt små öar mitt ute i Indiska Oceanen. Jag har dykt i Thailand (Phi Phi) och reven där är inte ens i närheten av de Maldiviska reven. Här går man femton meter ut i vattnet, sätter på sig grejerna, lägger sig på mage och sen är man framme på revet. Reven här är kärnfriska, inga vita/döda koraller. Turismen sliter så klart lite på en del av korallerna, folk är i gemen ganska oförsiktiga var de placerar fenor och på djupare vatten, ankare. Skadorna är dock försumbara och syns knappt i den oändliga mängden koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta stärker mina iakttagelser också - det är en myt att läderkoraller kräver lite ljus - de klarar det kanske men de exploderar i bra ljus

Helt rätt Lasse!

Dessutom är vattnet väldigt lugnt på platsen där filmen är tagen, och extremt varmt på eftermiddagarna. Svårt att uppskatta temperaturen, men med all säkerhet några grader över 30C. Man ser bara mjukisarna inne i den lugna, grunda lagunerna. Aldrig ute på revet. Och alla mjukisar har kolonier av småfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...