Gå till innehåll

Skickar WhiteCorals levande sten till Sverige?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Välkommen Christian! Får jag fråga av vilken anledning du vill köpa från Tyskland? I Göteborg finns ett större antal bra butiker som gärna förser dig med LS :)

Huruvida de sänder eller inte vet jag ej, men skulle misstänka att de skulle ta en ganska rejäl summa för frakten med tanke på vikt och volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag fråga av vilken anledning du vill köpa från Tyskland? I Göteborg finns ett större antal bra butiker som gärna förser dig med LS :)

Jag försöker få tag på en låda färsk LS (till ett nytt akvarium), det verkar vara bättre utbud på det i Tyskland. Om de dessutom kan leverera till dörren så är det en bonus.

skulle misstänka att de skulle ta en ganska rejäl summa för frakten med tanke på vikt och volym.

Enligt hemsidan tar de 29.90 Euro för frakt av just LS till Sverige (orealistiskt billigt?), samtidigt som FAQ:en säger att de bara skickar LS till Tyskland och Österrike...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker få tag på en låda färsk LS (till ett nytt akvarium), det verkar vara bättre utbud på det i Tyskland. Om de dessutom kan leverera till dörren så är det en bonus.

Enligt hemsidan tar de 29.90 Euro för frakt av just LS till Sverige (orealistiskt billigt?), samtidigt som FAQ:en säger att de bara skickar LS till Tyskland och Österrike...

De flesta butikerna i göteborg kan med största sannolikhet behålla en oöppnad låda färsk LS om du ber om det och hämtar dagen de får den.

Jag tror att du kommer att märka att 29.90 Euro visas för alla länder du testar på just LS, medan det varierar på andra varor. Jag skulle lyssna på FAQ:en, de lär inte skriva det om de vill sälja LS till andra länder ;) Vore katastrofalt rent säljmässigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag beställt sten därifrån har det varit deras Sulawesi "Superrocks" som de så fint kallar den. Jag har beställt 3-4ggr och 1-2kg per gång - det har varit fin sten som jag bara tagit ur lådan och lagt i mitt akvarium. Jag kollade inte ens upp om de skickade sten till Sverige utan lade bara till på min beställning. De packade fint med avdelare mellan sten och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta butikerna i göteborg kan med största sannolikhet behålla en oöppnad låda färsk LS om du ber om det och hämtar dagen de får den.

Ciklidhuset erbjöd sig att ta med en låda nästa gång de direktimporterade, men det skulle dröja upp till fyra månader. Herkules visste inte när de skulle få in LS nästa gång (jag frågade iofs inte om en hel låda). Om jag minns rätt köper Marinakvariet sin sten från Triton (stämmer det?), fick intrycket att den isf inte var färsk. Har inte frågat Kungsbackabutikerna ännu.

Jag tror att du kommer att märka att 29.90 Euro visas för alla länder du testar på just LS, medan det varierar på andra varor. Jag skulle lyssna på FAQ:en, de lär inte skriva det om de vill sälja LS till andra länder Vore katastrofalt rent säljmässigt

Jag får väldigt olika priser, t ex:

austria 24,90 EUR

belgium 19,90 EUR

bulgaria ---

croatia ---

cyprus 159,00 EUR

finland 119,00 EUR

Något fel på hemsidan är det uppenbarligen, frågan är var.

Lägg en order så får du svart på vitt om de vill leverera eller ej.

Värt ett försök...

Varje gång jag beställt sten därifrån har det varit deras Sulawesi "Superrocks" som de så fint kallar den. Jag har beställt 3-4ggr och 1-2kg per gång - det har varit fin sten som jag bara tagit ur lådan och lagt i mitt akvarium. Jag kollade inte ens upp om de skickade sten till Sverige utan lade bara till på min beställning. De packade fint med avdelare mellan sten och koraller.

Kan det bero på att du bara köpte en mindre mängd tillsammans med koraller? Å andra sidan borde väl enbart LS gå att skicka med något långsammare/billigare frakt (så länge inte temperaturen sjunker), så jag förstår inte varför de inte skulle vilja skicka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ciklidhuset erbjöd sig att ta med en låda nästa gång de direktimporterade, men det skulle dröja upp till fyra månader.
Varje gång jag beställt sten därifrån har det varit deras Sulawesi "Superrocks" som de så fint kallar den. Jag har beställt 3-4ggr och 1-2kg per gång - det har varit fin sten som jag bara tagit ur lådan och lagt i mitt akvarium.

Vid närmare eftertanke säger faktiskt Ciklidhuset själva att de tar in LS från just Whitecorals. Om den då dessutom är färsk så finns det väl ingen anledning för dem att direktimportera åt mig? Det måste ha uppstått nåt missförstånd när jag pratade med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väldigt olika priser, t ex:

austria 24,90 EUR

belgium 19,90 EUR

bulgaria ---

croatia ---

cyprus 159,00 EUR

finland 119,00 EUR

Något fel på hemsidan är det uppenbarligen, frågan är var.

Är väl inte så konstiga priser? Belgien och Österrike är ju grannländer medan Cypern måste de frakta med flygplan till. Om du tycker det är konstigt att det är så stor skillnad på Sverige och Finland så är det nog flygtransport till Finland också iom att bilvägen skulle bli för lång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bali prime rock va nog vad den heter. Den jag köpte. Ser inte så rolig ut. Men bra filtrering som DSB eftersom den inte är hålig.

I USA är det populärare att att använda död sten.

Man får en snyggare scape med död sten. Slipper ohyra men får en begränsad mikrofauna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den va väldig färsk vid ankomsten men tyvärr nerkyld. Va mitt i december.

Det mesta synligt dog sen utom hälften av peanutworms. Så att beställa på vintern är inte att

rekommendera om du inte bara är ute efter bakteriefloran.

Sant, temperaturen under transporten är väl den stora nackdelen. Kanske även gäller riktigt varma sommardagar.

Min hypotes är annars att transport från Tyskland inte är värre än att köpa från en lokal svensk butik (om denna i sin tur köpt från en större svensk importör, som skickat stenen med lastbil genom Sverige). Fördelen med att själv köpa från Tyskland är förhoppningsvis mindre risk för gammal LS tack vare färre mellanhänder och större omsättning.

Men vill man ha riktigt färsk LS är det kanske bäst att få hem den från flyget (från tropikerna) så snabbt och skonsamt som möjligt, och då borde väl en lokal svensk butik som direktimporterar (från tropikerna) vara bäst trots allt. Dock har jag fått intrycket att svenska butikers omsättning oftast är för liten för att de skall kunna importera själva.

Man kan även köra ner till Tyskland själv, här säljs t ex en 20kg låda för 200 Euro (skickas ej till Sverige): http://www.korallen-outlet.de/shop/product_info.php?info=p19530_frisches-lebendgestein-20kg-box.html

Hur ser deras sten ut som? Är det som Fiji rock? eller?

Här finns bilder och video: http://www.whitecorals.com/shop/en/LIVE-ROCK/Whitecorals-SUPER-ROCKS-per-KG3.html (vet ej om de är representativa förstås).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, temperaturen under transporten är väl den stora nackdelen. Kanske även gäller riktigt varma sommardagar.

Min hypotes är annars att transport från Tyskland inte är värre än att köpa från en lokal svensk butik (om denna i sin tur köpt från en större svensk importör, som skickat stenen med lastbil genom Sverige). Fördelen med att själv köpa från Tyskland är förhoppningsvis mindre risk för gammal LS tack vare färre mellanhänder och större omsättning.

Men vill man ha riktigt färsk LS är det kanske bäst att få hem den från flyget (från tropikerna) så snabbt och skonsamt som möjligt, och då borde väl en lokal svensk butik som direktimporterar (från tropikerna) vara bäst trots allt. Dock har jag fått intrycket att svenska butikers omsättning oftast är för liten för att de skall kunna importera själva.

Man kan även köra ner till Tyskland själv, här säljs t ex en 20kg låda för 200 Euro (skickas ej till Sverige): http://www.korallen-outlet.de/shop/product_info.php?info=p19530_frisches-lebendgestein-20kg-box.html

Här finns bilder och video: http://www.whitecorals.com/shop/en/LIVE-ROCK/Whitecorals-SUPER-ROCKS-per-KG3.html (vet ej om de är representativa förstås).

Tittar man i Stockholm på tex Triton så hinner dom knappt packa upp sina lådor med sten för veckan efter är det ofta slut.

Både odlad och vild sten med mycket bra kvalitet och blandad storlek.

Ofta kan det gå en tid mellan leveranserna men va det beror på kan ju va tillstånden eller Fredrik som krånglar.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sten jag hittade på Triton, Fiji stenen är verkligen något jag kan rekommendera... tror det är bättre i längden att handla sådana tunga saker på plats, men visst lägg gärna upp några bilder på vad ni faktiskt fick hem :)

Ändrat av Hirez
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nu fått hem 20kg sten från Whitecorals.

Frakten tog tre dygn med UPS Standard. Stenarna var förpackade i en frigolitlåda tillsammans med ett par värmepåsar, som fortfarande var varma. Stenarna luktade friskt hav när jag öppnade lådan.

Jag hade bett om stenbumlingar på 10-30cm, och fick 7st i storlekarna 15-30cm. Stenarnas struktur var rätt lik bilderna på Whitecorals hemsida (mycket håligheter), men till skillnad från på bilderna var alla makroalger och annat yttre liv avlägsnat (troligen redan i exportlandet). En koloni Porites(?) på en av stenarna såg fortfarande levande ut, får se om den överlever inkörningen. En annan sten hade åtskilliga små svårupptäckta döda svampkolonier som jag fick avlägsna själv.

Med dagens växlingskurs (1EUR = 9.50SEK) blev priset 132:-/kg, plus 285:- i frakt (levererat hem till dörren). Denna sten är dock inte "kurerad", så kostnaden för eventuella vattenbyten under inkörningen tillkommer. Å andra sidan kan man välja själv hur man vill kurera stenen (t ex hur mycket vatten man vill byta).

Är det då värt besväret att beställa sten från en utländsk butik?

* De svenska butiker jag besökt nyligen verkar mest haft "odlad sten" (cementklumpar) inne, medan Whitecorals sten är äkta vara.

* Akvariet med min sten håller fortfarande på att köras in, så det återstår att se om slutresultatet blir bättre än om jag köpt redan "kurerad" sten från en svensk butik. Jag tror dock inte att det är någon större kvalitetsskillnad (förutsatt att den svenska butiken inte slarvat på något sätt).

* I en svensk butik kan man handplocka stenar, så även om kilopriset är något lägre hos Whitecorals så kanske man inte får användning för all sten man köpt ändå på grund av fel form/storlek. Jag köpte avsiktligt mer sten än jag tänkt använda av just denna anledning.

* Det kan vara bekvämt att få stenen levererad hem till dörren, men det förutsätter så klart att någon kan vara hemma när postbudet oanmält dyker upp, om inte kanske det är enklare att köpa från en svensk butik när man är ledig själv.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Stenen verkar ha läckt ganska mycket fosfat, 0.25-0.5ppm med Salifert PO4-test efter bara 40 dagar (20kg sten/250 liter vatten). Nitraten har som mest legat på 0.5ppm. Undras varifrån all denna fosfat kommer? Förorenat (före detta) korallrev? Exportören/importören? Döende biomassa under inkörningen?

Under inkörningen fick jag en relativt kraftig algväxt (Bryopsis följt av Derbesia), vilket jag antar beror på fosfaten. Algväxten upphörde inte förrän jag började använda fosfatbindande media. Hade jag använt det senare redan från början hade jag kanske sluppit det mesta av algproblemen.

Annars har stenen fungerat ganska bra med mycket småliv, t ex fyra varianter av sjöpungar, två Stomatella-snäckor, två-tre musslor, svampar, hydroider, peanut worms (dock inte enda bortsmask eller kräftdjur), men även små anemoner som jag antar är Aiptasia. Jag har tillsatt Nyos Phytomaxx levande(?) phytoplankton redan från början, vilket kanske bidragit till att speciellt sjöpungarna och svamparna trivts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...