Gå till innehåll

Tillbaka?


-FH-

Rekommenderade inlägg

Hej igen till er gamla silverrävar och till de jag inte har träffat, angenämt.

Efter några år man varit ifrån saltvatten världen är man så pass tillbaka, att man planerar en uppstart.

Tankarna eller ska man säga drömmarna har vandrat till de övre 1k-litrarna. Men både jag själv och diktat... *host* fästmön sa stop för de planerna.

Finns ingen plats för sånna volymer i detta hus tyvärr.

Så man fick komma ner på jorden lite och tänka realistiskt. Mitt arbetsrum kommer bli platsen för akvariet.

Fönster vätter nordöst och nordväst. Det är ett hörn mellan dessa fönster och varför då inte sätta ett hörnakvarium precis där?

Från kant till fönster är det ca: 1m. Jaha, då kan man väl ha karet 100x100x60 tänker jag. Hur jag menar med måtten, 100sidkanterna, 100djup. 60höjd.

Storleken kommer ändras hit och dit innan vi bestämmer oss helt.

Någon passande möbel (kommer verkligen inte ge mig på ett självbygge igen!!) som någon snickare får uppdrag att göra.

Sumpen vill jag gärna ha med några olika fack. Vill gärna ha plats med skummarn där i och annan teknik. Kommer att beställas samtidigt som vi beställer akvariet.

Tekniken.

Jo si di där Leds belysningarna som har kommit ut verkar vara en idé som lyse.

Lyse: 2st Maxspect Mazarra P-series

Skummare:GroTech HEA 150

Returpump: Får jag ta en närmare titt på.

Cirkpumpar: Tunze multicontroller 7095.00.

2st Tunze Stream 6065.

1st Tunze Stream 6085

Någon mer lär säkert inhandlas.

Kalkreaktor: Har jag sedan gammalt, kommer inte ihåg märket atm.

Inredning: Inte direkt bestämmt hur man ska bygga upp med LS:n så det skall drömmas vidare där.

Blir levande sand, mellan 5-8cm djup bädd.

Koraller så blir det en blandkompot.

Fiskar & annat levande. x-antal Grön Chromis

En Valencienna Puellaris. Grymt söt jävel.

X-antal olika städnings patruler.

Sen får vi se, aldrig varit för att ha för mycket fisk i mina baljor.

Kan iallafall säga att detta kommer ta tid.

Måste bryta upp golvet i rummet, förstärka och lägga nytt.

Så vi kan säga inom 3mån så börjar jag inköpet för akvariet.

Tankar, ideer och näsknäpp är alltid välkommna.

Ber om ursäkt om det är flertal stavnings fel och andra missöden. En händelse lös natt på jobbet.

Lev gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och hå. Kul med återfall.

Trevliga dimensioner också jag har någon liknande dock ytterst lite mindre i form av 120x80x50, gillar verkligen lite "bredare djupare" akvarium.

Ledlampor är bra grejer dock så skulle jag dubbelkolla så att 1st maxspect faktiskt täcker 50x50cm på ett vettigt sätt (har ingen personlig erfarenhet av dessa).

Det kanske skulle passa akvariet bättre med ett par maxspects razor 120w så får du mer utspritt ljus (alt någon annan långsmal ramp som du kan ha flera av i samma prisklass). Det vara bara en tanke som slog mig när jag läste beskrivningen.

Som returpump kan jag rekommendera Jebao från fishstreet, dom ska visst släppt en ny version nyligen men jag kör med deras gamla modell dc6000 och är väldigt nöjd. Den är billig tystgående och man kan ändra flowrate på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Ja det är väl djupet jag är lite orolig för. Jag är sugen på så djupt som möjligt, men så pass att det är "lätt" att hantera längre bak i karet.

Ang. Ljuset, intressant. Nu när du säger det så lär det bli lite väl "konsentrerat" ljus med mazarra. Ska kolla vidara.

Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggemann. Det ska bli härligt att känna saltstänket i ansiktet igen. :)

----------------------------------------------------------------------

Ganska så osäker ändå med razorn. Sånna fall blir det en razor och en mazarra. Då det kommer bli ett hörn akvarium,

blir nog svårt att få plats med 2 razors.

Använder mig utav http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ för att beräkna ut litern. Tänker ha en välvd ruta, så liter summan blir. 465,7L.

Litar inte fullt ut på den beräkningen. Samt är det en utvändigt eller invändig uträkning tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Tre och ett halv år senare, så är ett 240l beställt.

Fick bli ett Juwel Rio 240. Är inte nöjd med djupet men valet var detta eller inget alls.

 

Tyvärr kommer det dröja en månad eller två innan jag kommer att kunna starta igång hobbyn helt.

Just nu kollar jag runt efter lite teknik och inte riktigt bestämt mig än.

 Skummare, får duga med en Tunze DOC 9004

2st Tunze Nanostreamer 6045 (multikontroll till denna)

Ljuset blir väl att sätta in Juwels egna LED till amaturen som följer med. 1xBLUE 29w samt 1xMarine 29w

(Blir väl inte så ljuskrävande koraller förmodar jag)

 

Det levande i karet får jag fundera ett tag till på.

XX-Turbos

XX-Eremiter

 

Iallafall roligt att vara tillbaka i träsket igen, roligare blir det väl när en kan känna på akvariet.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Någon som har erfarenhet utav Juwel - Helialux Spectrum 1200 med smartcontroller?

 

Om detta ger tillräckligt med ljus för Rio 240l eller ska man ge sig på något vassare?

Ändrat av -FH-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag har ett Juwel rio 350, med 1 vitt och ett blått marin led och de ser ut att vara i klenaste laget, möjligen om man hade byggt med levande sten ända upp till vattenytan så hade de kanske funkat. Min bubbeltipp anemon gillar inte alls ljuset, tror det är för klent. eurphyllian funkar fint den breder ut sig och stenkorallerna funkar.

 

Sneglade på helialux Spectrum 1200, men har för mig att den bara är för sötvatten.

 

Själv funderar jag på 2 st ai hydra 26hd eller maxspect razor men juwel har ju 2 plast stag tvärs över i akvariet så jag vet inte om hydrorna blir avskärmade i ljuset.

Sen skulle jag gärna vilja ha locket kvar och då är det ju svårt att a en armatur ovanför karet om man inte väljer en genomskinlig plexiglas skiva kanske.

 

Det är ju även om du vill kunna ha SPS längre fram så får man ju satsa på något bättre.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-08-06 at 14:00, -FH- sa:

Tack för svar.

 

Börjat snegla på coral box moon led plus X2.

Jag har mina 4 Moon Led nu i snart två år. Riktigt nöjd med dom fortfarande. Sen självklart finns det dom som är bättre men för det priset dom ligger på så är det helt ok!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...