Gå till innehåll

Torr död fd levande sten


peterj66

Rekommenderade inlägg

Hej, det här är för alla nybörjare som liksom jag funderat på hur mycket död sten man får per kg.

Jag fick idag de 20 kg Marine Reef Rock jag beställt på Aquaristic. Det blev ca 30 stenar mellan 10 och 20 cm vilket var den storlek jag frågat efter. Stenarna var fina och motsvarar utseedemässigt det jag sett i affärer. De var hyfsat rena men behöver nog ändå skrubbas. Lite rester efter döda djur/växter men inte mer än förväntat. Min tanke är att komplettera med några större döda för aquascaping och så småningom levande sten från min lokala handlare.

Jag provvägde två stenar för att ni ska få en känsla för hur mycket vikten kan variera. Den första stenen var 25x15x13 och vägde 1340 gram. Sten nummer 2 var 20x10x10 och vägde 600 gram.

Nu ska allt ner i vattenbad med cirkulationspump någon månad och behandlas med väteperoxid, vattenbyte mm under tiden.

Ett tips om ni vill använda denna typen av sten är att beställa den i god tid innan uppstart av akvariet, och att noga läsa alla trådar som finns här på guiden så att ni får en klar bild av argumenten för och emot, samt hur man kan förbereda den för akvariebruk.

Ytterligare ett nybörjartips som jag hittade var att rita upp akvariet på papper och testa aquascaping med tidningspapper hopknycklat i lämplig storlek. Då får man en känsla för hur det kommer se ut och vad man behöver beställa.

Eftersom en bild säger mer än tusen ord :)

post-8776-14468935496898_thumb.jpg

post-8776-14468935496683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla gärna min tråd där jag skrev utförligt hur jag rengjorde min sten. Jag körde först ättika och sen väteperoxid men kunde nog kört den ännu längre i ättika så jag verkligen kunde fått bort allt. Lät min sten ligga i bad i 5 månader innan jag vågade använda den. Då låg fosfaten på 0.15 men jag gissade att filtreringen väl i akvariet skulle klara den belastningen av fosfat och jag hade rätt. Jag använde min döda sten för att ersätta befintlig levande sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag kör den biologiska vägen.

Skölj av allt löst från stenen.

Lägg den i balja med vattenledningsvatten gärna med startbakterier i.

När det börjar lukta efter ett par dagar eller det blir "skinn" på vattenytan - byt allt vatten.

Efter ett par dagar till byter man allt vatten igen.

Och så vidare tills det inte luktar längre och vattnet är klart efter en vecka.

Det brukar behövas 3 - 5 vattenbyten.

Nu kan man mäta fosfat och eventuellt tillsätta ättika för att laka ur fosfat.

Genom att pH sjunker när det ruttnar brukar det inte vara nämnvärt med fosfat kvar.

Skölj av stenen och lägg den i karet.

Brukar ta 2 -3 veckor tills den är klar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört i nyköpt och otvättad död LS i ett akvarium med refugium där det är väldigt låga näringsvärden. Sen har jag tillsatt nitrat och låtit det puttra på. Inte fått något utslag på fosfat av Hanna LR. Efter nån månad har jag flyttat stenarna till korallakvarier. Detta har funkat för oss.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Planen just nu är att låta stenarna ligga i blöt ett par dagar, sedan tvätt med borste för att få bort allt löst skräp.

Nästa steg blir en omgång med väteperoxid med efterföljande sköljning så jag får bort eventuellt organisk material som inte lossnade när jag skrubbade. Efter det ett ättiksbad följt av att låta stenarna stå ett par veckor med bakterier och vattenbyte.

Borde jag köra omvänt, dvs ättikan först av allt? Magkänslan säger att rengöring med väteperoxid följt av ättika och bakterier är rätt väg, men jag såg på din tråd Andreas att du började med ättika, medan du Stig kör den sist.

Vilket pH siktar ni på med ättikan för att laka ur fosfat? Såg Popovs tråd och jag vill helst undvika att överdosera, även om han körde lite starkare grejor.

Vad är det föresten som gör fosfaten så farlig i död levande sten? Den måste ju ha funnits där när stenen var levande och då funkade det ju bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är dumt att börja med väteperoxid då det dödar bakterier. Det samma gäller ättika. Det är därför man gör inlagd sill med ättika.

Jag vill ha max fart på bakterierna då de kan jobba i mindre hålrum än vad jag kan. När bakterierna har jobbat klart är det inte så mycket skräp kvar att tänka på. Det kan kanske vara fosfat kvar och den löser sig i vattnet om man sänker pH lite med ättika. Men det kan ta tid om det har varit mycket fosfat i stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är dumt att börja med väteperoxid då det dödar bakterier. Det samma gäller ättika. Det är därför man gör inlagd sill med ättika

Menar du att bakterierna redan är på plats när man köper stenen? Jag tänkte börja med väteperoxid och ättika just för att låta bakterierna jobba ifred sedan stenen rengjorts och sedan slänga i startbakterier, men jag tänker kanske fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla gärna min tråd där jag skrev utförligt hur jag rengjorde min sten. Jag körde först ättika och sen väteperoxid men kunde nog kört den ännu längre i ättika så jag verkligen kunde fått bort allt. Lät min sten ligga i bad i 5 månader innan jag vågade använda den. Då låg fosfaten på 0.15 men jag gissade att filtreringen väl i akvariet skulle klara den belastningen av fosfat och jag hade rätt. Jag använde min döda sten för att ersätta befintlig levande sten

Intressant läsning. Lutar efter mycket om och men åt att jag startar med tvätt och väteperoxid , sen i med startbakterier så får jag se hur det utvecklar sig och om det verkar som ättika behövs. Har för mig att jag sett någonstans vilket pH man ska sikta på.

Tänkte bygga en UAS med hjälp av en skummarpump jag köpte, så det känns som ett gyllene tillfälle att testa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi nu pratar behandlingar så har jag noterat att amerikanerna kör blekmedel+solsken, medan det på detta forum, med ett undantag, verkar vara kompakt motstånd mot klorin.

Vilka restprodukter är det som man inte kan skölja bort från klorinet?

Försöker jaga väteperoxid i Malmö, men har hittils dragit nitlotter i de färgaffärer jag besökt, så är det någon som sitter på ett hett tips på var man hittar det så är jag tacksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorin bildar så pass mycket klorerade organiska ämnen som är miljöfarliga så att det har varit på tapeten att helt förbjuda försäljningen.

Mitt tips är att om 10 - 20 år är det så inom EU.

Tack då vet jag. Jag fortsätter jakten på väteperoxid. Vem vet det kanske tar så lång tid att hitta väteperoxid att stenarna blir klara utan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyska dammbutiker har "oxydatorlösning" som är peroxid, borde gå att få tag på i sverige också...

EDIT:

http://www.pimpyourshrimp.com/sv/vattenkemi/sochting-oxydator-carbonator/1-liter-sochting-oxydator-losning-6.html

Har kollat länken, men skulle helst vilja ha starkare grejor eftersom det är en hel del sten. Därför var jag inne på kaustiksoda som ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag kör den biologiska vägen.

Skölj av allt löst från stenen.

Lägg den i balja med vattenledningsvatten gärna med startbakterier i.

När det börjar lukta efter ett par dagar eller det blir "skinn" på vattenytan - byt allt vatten.

Efter ett par dagar till byter man allt vatten igen.

Och så vidare tills det inte luktar längre och vattnet är klart efter en vecka.

Det brukar behövas 3 - 5 vattenbyten.

Nu kan man mäta fosfat och eventuellt tillsätta ättika för att laka ur fosfat.

Genom att pH sjunker när det ruttnar brukar det inte vara nämnvärt med fosfat kvar.

Skölj av stenen och lägg den i karet.

Brukar ta 2 -3 veckor tills den är klar.

Vad för startbakterier använder ni? Finns det någon "gyllene regel" vad gäller mängd ättika/vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade problem att hitta det i uppsala. Finns handlare på ebay som enbart säljer kemikalier många av dom farliga. Som köpare har du inget ansvar förrän du har det i handen.

jag köpte det iaf från APCpure vilka jag hittade hade vettigast priser och frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Börjar undra om jag inte överskattat behovet av rengöring. Stenarna har legat i vatten några dagar och luktar inte nämnvärt än så länge. Ska ta upp och spola dem idag så får jag se hur jag gör.

Dock vore det fortfarande intressant att veta om någon testat med kaustiksoda och i så fall vilken koncentration som användes. Att det inte finns någon direkt info att hitta är kanske en varningsklocka. Jag har sett lite info

här på forumet, men inte något om dosering och erfarenheter av användning, så ren nyfikenhet gör att jag vill veta mer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle definitivt inte köpa väteperoxid på Ebay. Nu vet jag inte vilket ansvar man har som beställare enligt lag men vid läckage kan det orsaka självantändning.

Det finns ju hos hälften av alla färghandlare.

Man får inte handla h202 på färgaffärer längre utan tillstånd. Jag försökte i November. Fick kalla handen hos en handfull färgbutiker. Det enda jag lyckas köpa i sverige nu är 3% på apoteken. Det går att ansöka ganska enkelt om att få köpa starkare koncentrationer men det är pappershantering involverat och jag orkade inte.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Tillstand/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får inte handla h202 på färgaffärer längre utan tillstånd. Jag försökte i November. Fick kalla handen hos en handfull färgbutiker. Det enda jag lyckas köpa i sverige nu är 3% på apoteken. Det går att ansöka ganska enkelt om att få köpa starkare koncentrationer men det är pappershantering involverat och jag orkade inte.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Tillstand/Explosiva-varor/Sprangamnesprekursorer/

Misstänkte att det var ett generellt förbud. Då känns det som jag är sent ute i planeringen för mina stenar, så det får bli borste och tålamod istället. Har precis sköljt av dem första gången och det var hyfsat lätt att få bort döda djur och liknande. Till nästa rensning investerar jag i en flaskborste och en balja. Det blev väldigt snabbt kallt att stå ute i trädgården med trädgårdsslangen så här års.

Vad för startbakterier använder ni?

Jag kör med vanliga startbakterier för söt och saltvatten. Den variant jag köpte på Aquaristic hette Aquili bakterium plus E. Den sägs även kunna bryta ner fosfat med så vi får väl se om reklamen stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...