Gå till innehåll

Fråga till er som använt/använder aktivt kol


Nille83

Rekommenderade inlägg

Någon har säkert sett min tråd att jag inte var nöjd med hur mina koraller såg ut när jag körde med aktivt kol. Har kört utan i 2 veckor nu och vissa koraller börjar återgå till det normala. Speciellt mina mjukisar såg ut att ta stryk av kolet (om det nu var kolets fel)

Men det jag undrar över är. Vad tillsätter ni i karet för att kompensera det kolet plockar bort? Vad kör ni för vattentester förutom "standardtesterna" ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolet tar ju bort en del nyttiga saker också så regelbundna vattenbyten kan ju kompensera. Sen så blir ju vattnet klarare så problemet kan vara att korallerna inte tolererar en snabb ändring av ljusstyrkan. Tillsats av spårämnen tror jag man ska vara försiktig med.

Sen har vi ju Triton vi kan skicka vattnet till och få en analys. Det är nog det enda tillförlitliga sättet att få reda på vilka spårämnen vi har för lite eller för mycket av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig verkade kolet göra mer skada än nytta. Körde med kolet i lite mer än 2 månader och nästan alla koraller gick ner sig. Nu börjar de som sagt återhämta sig. Så ibland tror jag att vi saltvattens-experter är lite för ambitiösa.

Ingen som har koll på vilka nyttiga ämnen som försvinner med kolet? Sökt lite här och vissa skriver jod och strontium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...