Gå till innehåll

Funderingar kring BTA.....


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Funderar på att skaffa en Bubble tip anemon (Entacmaea quadricolor), men tvekar.

Jag har ett RSM 130 och har en del stenkoraller och Euphyllia och jag är rädd för att anemonen skall bränna de korallerna....?

Och hur är det med små fiskar (gobies, blennider, mandariner), är det något man skall vara orolig för att de blir uppätna av anemonen?

Är BTA kanske bara en större snyggare variant av glasrosor?

En aggressiv anemon som lätt kan ta över ett kar.....

Vad tycker ni?

Tips och råd mottages tacksamt!

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äta småfisk, nej det har jag inte märkt, däremot växer dom och blir stora och dessutom delar på sig, min har blivit 3 st plötsligt. De har tagit över hela akvariet kan man säga, otroligt vackert svajande tentakler osv men jag skulle säga att man helst ska ha lite större kar om man även ska ha sps:er, i mitt 80L är det iaf för trångt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man inte matar, så växer dom inte så snabbt. Hade några i ett RSM 130 några år och det funkade fint. (har fortfarande kvar kloner från den)

Bara att komma förbi Lysekil om du vill ha en gratis.

Jag jobbar i Lysekil.....

Hur ser dina ut? Var det kanske du som gav två stycken till Jocke i Lysekil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äta småfisk, nej det har jag inte märkt, däremot växer dom och blir stora och dessutom delar på sig, min har blivit 3 st plötsligt. De har tagit över hela akvariet kan man säga, otroligt vackert svajande tentakler osv men jag skulle säga att man helst ska ha lite större kar om man även ska ha sps:er, i mitt 80L är det iaf för trångt nu.

Jag provar nog, det är ju inte värre än att får plocka ut den/de om det inte funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mig en BTA för tre veckor sen och satte i mitt 130L. Var osäker på om jag skulle köpa en men gjorde till slut slag i saken. Första kvällen vandrade den runt och till slut hamnade den under en stor sten i en grotta. Men tre dagar senare så flyttade den sig igen och sitter nu väldigt synlig i bakkant och clownerna har till och med flyttat in i den nu. Så.. Jag skulle säga chansa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mig en BTA för tre veckor sen och satte i mitt 130L. Var osäker på om jag skulle köpa en men gjorde till slut slag i saken. Första kvällen vandrade den runt och till slut hamnade den under en stor sten i en grotta. Men tre dagar senare så flyttade den sig igen och sitter nu väldigt synlig i bakkant och clownerna har till och med flyttat in i den nu. Så.. Jag skulle säga chansa!

Det låter bra, Christian!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner äter inte fiskar men andra fiskar än clowner gillar dock inte att vara i dom.

Clownerna älskar dom :).

Risken finns tyvärr att i och med att den växer och delar sig kommer den att bränna sönder dina andra koraller.

Har hänt mig men ångrar inget då dom är 100ggr finare än dom korallerna jag hade.

Är du intresserad så har jag anemoner till salu just nu, både bubbel och vanliga raka.

Mitt råd dig till om du har clowner och vill att dom skall trivas så kör på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i min erfarenhet så brukar dom efter att dom ibland gömt sig ett tag och sedan hittat en plats vara rätt så måna om att stanna kvar där dom sitter. Mina har i alla fall inte varit speciellt villiga att flytta sig någonstans efter dom väl satte sig fast på ett ställe. Ändrar man i belysning eller flöde kan det dock få dom att börja kuta runt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i min erfarenhet så brukar dom efter att dom ibland gömt sig ett tag och sedan hittat en plats vara rätt så måna om att stanna kvar där dom sitter. Mina har i alla fall inte varit speciellt villiga att flytta sig någonstans efter dom väl satte sig fast på ett ställe. Ändrar man i belysning eller flöde kan det dock få dom att börja kuta runt igen.

Vilket då blir ett potentiellt problem i längden, eftersom att flöde och ljus kommer att förändras när allting växer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep dock så har just det inte varit nå problem för mig om nu det inte ändras drastiskt. För mig krävdes det att en pump gick sönder för att den skulle få för sig att knata.

Vilket då blir ett potentiellt problem i längden, eftersom att flöde och ljus kommer att förändras när allting växer...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...