Gå till innehåll

För högt nitratvärde...


Andrebjarn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu köpt hem nya tester (Salifert) och kört på mitt saltvatten. Det som såg ok ut var: Ph, Kalcium, Magnesium. Fosfat var lite högt så jag köpte Fosfat remover (Ultraphos) och fick ner fosfaten snabbt och bra (körde i ytterfiltret).

Problemet jag nu har är att jag, när jag nu fått nitrattestet, kan konstatera att nitratvärdet är alldeles för högt (20-50?). Hur får jag ner även det? Finns det ett korssamband mellan nitrat och fosfat?

Tacksam för alla svar!

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, då ska jag göra ett stort vattenbyte.

Nu har jag gjort nästa test, KH. Jag kan konstatera att jag behöver 0,60 ml innan färgen går över mot röd-rosa. Jag förstår då inte om KH = högt (9,6) eller lågt (6,4). Jag jag ange det jag använt eller det som är kvar i sprutan???

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser det ut i ditt kar?

Är det något som ser hängigt ut som du kan härleda till hög nitrat?

Istället för att börja jaga bra testvärden kan det vara bättre att se till att ha en konsekvent och lånsiktig skötsel av akvariet istället.

Själv tillsätter jag cirka 5ppm nitrat varje vecka trots att nitrattestet innan jag kastade det visade på väldigt hög nitrat.

Slutar jag med kaliumnitraten så tynar mina makroalger bort och lps:erna ser hängiga ut.

Vad jag menar är att man uppfinner ett problem med nitrattestet.

Nitrattester är dessutom ökänt opålitliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att algerna triggas av nitraten.

Algerna triggas snarare av nitrit eller ammonium eller att du hamnat skevt i förhållandet mellan nitrat o fosfat.

Att korrigera ett förmodat problem med ytterligare åtgärder som Nopox eller VÄS kommer inte att göra livet lättare för dig.

Hur mycket fisk har du i ditt kar och hur mycket matar du?

Fungerar skummaren bra?

Kör du med nån övrig näringsexport, refugium, väs eller annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter jag nitrit och ammonium så är båda på 0.

Fosfat visar 0,04 och Nitrat 20-50.

Har 2 Kirurger, 3 clowner, 2 wrassar och 1 mandarin. Jag matar rikligt en gång per dag. Stänger av alla pumpar så det inte viner runt utan så fiskarna verkligen äter det som stoppas ner.

Skummaren skummar på, inga problem.

Nopp ingen näringsexport.

Användet Red Sea pro coral salt. Använder Reef energy A och B 2 gånger i veckan. Matar korallerna 1 gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag tror ändå inte att din nitrat ligger på skadlig nivå.

Lagar du ett problem som inte finns så skapar du bara ett nytt bekymmer.

Jag hade kört på som det är och kollat om jag inte kunde odla lite alger på något sätt - där har du en tvärsäker indikator på nitrat - växer de inte så har du slut på nitrat.

Den gröna beläggningen som du får kan vara bakterier med eftersom den växer på så snabbt - brukar komma som ett brev på posten med Nopox och VÄS.

Algerna i gruset kan nog vara dinoflaggelater med.

Hur länge har ditt kar varit igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde svara på att mitt kar varit igång 3 månader. Dock så flyttade jag över allt från mitt förra kar till det nya utom sanden, köpte ny levande sand. Förra karet hade varit igång i 1,5 år.

Jag har inga större problem med mina koraller. Hade en stenkorall som var lite ledsen men den har börjat ta sig igen efter jag slutade med aktivt kol.

Ska även tillägga att jag använder Osmos.

Skulle man kanske prova vodkametoden? Eller den är utdöende?

Alla mina andra vattenvärden kommer här:

Salt: 1,024

Temp: 25C

PH: 8,2

KH: 8,4

CA: 450

MG: 1480

Nitrat: 20-50

Nitrit: 0

Fosfat: 0,04

Ammonium: 0

Här kommer bilderna, hoppas de är till belåtenhet. Fick tända karet igen för att ta bilderna, man ser då att "städpatrullen" rensar upp skiten under natten.

post-7791-14468935525272_thumb.jpg

Ändrat av Nille83
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om karet varit igång i tre månader skulle jag se dina alger som ganska normalt.

Som du säger själv så ser korallerna ut att må fint och då är det bara onödigt att börja med något nytt.

Vodka väs och nopox ställer till det mer än rättar till om du frågar mig.

Alla kolkällor bråkar lite med ph:t vilket jag tycker är sämre än att ha lite höga näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju bra ut. Det är rätt så roligt med de där sandkanterna - speciellt när karet gått länge. Det går faktiskt att bedöma nitratvärdet relativt bra. Har du svarta områden så är de syrefria och oftast finns ingen nitrat där. Har du cyano i de övre delarna och svart under så skulle jag definitivt gå in med nitrattillsats. På din bädd går det inte att avgöra eftersom den ser väldigt syrerik ut. För övrigt kan jag bara ge Morgan tummen upp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer inte att bli ditt akvariums snabba död i alla fall. Akvariet i filmen har varit igång i drygt 6 år. Nitrat är aldrig mätt och jag går in med ca 3 ppm varje dag. Kör kolkälla samtidigt. Är du orolig för ditt nitrat - gör en serie vattenbyte under en vecka. Ex 75 liter varannan dag - men det är troligtvis viktigare för din psykiska hälsa än det är för akvariet. Det är också så att akvariet måste få en chans att mogna till så ta det lugnt. Som Morgan sa är också nitrattesterna bra på att lura oss. Filmen är i HD så du kanske får gå in och ändra inställningarna på Youtube

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget större problem med alger el dyl. Jag har flertalet mjukkoraller i mitt kar och de mår fint (fiskarna oxå) men när jag kpte två mindre montipora och satte i karet, vilka dog relativt snabbt. Har dock en LPS som också ser ut att må bra.

Jag ringde till triton och de rekommenderade mig att använda Special blend, Microbe-Lift 118ml (473ml) samt Nite-out ll, Microbe-Lift (473ml). TRor ni det kommer hjälpa mig?

Jag hoppas detta hjälper mig med värdena så att jag kan få utöka mängden koraller till äve lite stenisar. Det finns en del fina till salu nu men jag vill inte köpa om jag inte tror på vattnet.

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget större problem med alger el dyl. Jag har flertalet mjukkoraller i mitt kar och de mår fint (fiskarna oxå) men när jag kpte två mindre montipora och satte i karet, vilka dog relativt snabbt. Har dock en LPS som också ser ut att må bra.

Jag ringde till triton och de rekommenderade mig att använda Special blend, Microbe-Lift 118ml (473ml) samt Nite-out ll, Microbe-Lift (473ml). TRor ni det kommer hjälpa mig?

Jag hoppas detta hjälper mig med värdena så att jag kan få utöka mängden koraller till äve lite stenisar. Det finns en del fina till salu nu men jag vill inte köpa om jag inte tror på vattnet.

Mvh Andreas

Det är främst fosfaten du behöver få bukt med i så fall - det blir för stor omställning om du tar dem från ett kar med låg fosfat.

Jag har ingen erfarenhet av de preparat som du nämner, men det borde gå att hålla fosfaten på mattan med vanlig absorber.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört på med Ultra phos i ca 2 veckor och Nite out II samt Special blend enligt Tritons rekommendationer. Fosfaten har gått ned men är fortfarande lite hög. Nitraten däremot har jag inte gått ner nämnvärt som jag avläser det. Har någon här erfarenhet av hur snabbt jag kan förvänta mig en förbättring, speciellt då rörande nitraten med de två tillsatserna jag kör.

//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fosfat gått ner men inte nitrat så är det ett tecken på att din nitrat är nollad.

Misstänker att det är kolkälla som du använt och den klipper nitrat mycket effektivt.

Fosfat kommer inte fortsätta sjunka med dessa preparat om du har noll nitrat - då måste du tillsätta Kaliumnitrat för att det ska sjunka ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt de tester jag gör på Nitrat (SAlifert) så har jag hög nitrat (för hög). Enligt normvärdena ser jag nitratnivån som mer oroväckande än fosfaten, även om båda i nuläget är över önskvärt. Jag kör kolfilter paralellt, det kan inte vara så att det slår ut de medel jag tillsätter? Ska jag ta bort kolet ut ytterfiltret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...