Gå till innehåll

Erfarenheter av AlgaeX i spskar?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har slagits mot dictyotaalger hur länge som helst och har hittills bekämpat det med att ha ordentligt med betesdjur. De lyckas ju dock aldrig ta bort allt så det kommer ju tillbaka hela tiden. Dictyota trivs ju under stabila förhållanden med låga näringvärden vilket gör den näst intill omöjligt att utrota.

Har funderat lite på att testa med AlgaeX mot dictyotan men skulle vilja höra folks erfarenheter av denna produkt. Framförallt från de som har acropora i sina kar. Den sägs ju vara säkert mot alla koraller men att de drar ihop sig en del under behandling. Vet att de kan skada musslor samt påverka redox men finns det några långvariga negativa egenskaper med att dosera denna produkt? Bör man försöka karantänsätta sina acropora i ett annat kar under behandling?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig funkade bara en sjöhare för att bli av algen.

Sjöborren jag testade gjorde inget bra jobb.

Div bekämpningsmedel tycker jag inte hör hemma i ett akvarium.

Patrik

Jag håller med. Vill ju helst undvika bekämpningsmedel men jag har testat sjöhare två gånger. De äter ju algen bra men de lämnar alltid "roten" eller vad man ska kalla den så att så fort sjöhören dör... vilket de har en benägenhet att göra så kommer algerna tillbaka.

Funderar även på att skaffa en nasokirurg men det känns inte så jättekul att ha en sån fisk i en 400 liters balja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...