Gå till innehåll

Fyller flytande filtermedia någon funktion när man kör med osmos?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Kloramin kan slinka igenom osmosen, så om Happy Life tar hand om det så är det inte helt bortkastat. Det finns å andra sidan billigare alternativ för att neutralisera kloramin, nämligen aaskorbinsyra / c-vitamin.

Lasse har skrivit en del om det, sök och du skall finna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är störd av att så många tror att osmos inte är verkningsfullt mot kloramin.

En vanlig osmos har ett kolfilter på inkommande vatten vilket sänker kloraminhalten till ungefär en tredjedel. Det behövs för att osmosmembranet degraderas om man utsätter det för en klorhalt större än ungefär 0,1 ppm.

Osmosfiltret sänker sedan kloraminhalten 20 -30 gånger ytterligare vilket räcker för normalt akvariebruk.

Detta gäller osmosfilter med membran av TFC som ursprungligen tillverkades av Filmtec men nu licenstillverkas i Taiwan, fastlandskina och Japan.

Förr fanns även osmosmembran av cellulosaacetat men den tillverkningen tror jag helt slutat på grund av sämre livslängd och sämre tålighet mot klor på inkommande vatten.

För de som vill odla ostron eller sjöstjärnor - borrar rekommenderas lite C- vitamin eller + en veckas tid för nedbrytning av resterande C- vitamin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är störd av att så många tror att osmos inte är verkningsfullt mot kloramin.

Det är nog få som tror att det inte är verkningsfullt. Det är bra att du förtydligar mängderna och verkningsgraden.

Något som kanske kan belysas är vikten av att byta membran & förfilter. Gamla filter klarar inte av att rensa bort allt kloramin, speciellt inte monokloramin som är den minsta molekylen. Avjoniseringsmedia hjälper till att sänka kloraminhalter ytterliggare.

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-11/rhf/feature/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du RO så behöver du inte använda medel liknande Easy Life flytande filtermedia - det blir lite tårta på tårta. Stig - Så sent som för 5-6 år sedan var membranen till proffsanläggningar av cellulosa - hur det är nu vet jag inte. Och jag tror inte att de akvaristiska anläggningarna även om de använder ett annat membran är bättre än proffsanläggen så jag vidhåller att de släpper igenom framförallt de minsta kloraminerna. Sedan är behandling med C-vitamin helt ofarligt - du får lite organisk kolkälla i akvariet bara. Dessutom behövs det väldigt lite

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...