Gå till innehåll

högt flöde på bio-pellets


hagbard

Rekommenderade inlägg

ingen? annars har jag sett på forumet om ridå ang användning av pellets för vissa.. krascher o dyl..typ baseluskblommning över hela karet.pga av för mycket kolkälla.var inte det poängen med en rektor med pellets att man inte skulle få det? Min hemmabyggda har vart igång en tid nu..har märkt av ökad skummning..då funkar den la?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nog inte ha för mycket snurr på dem. Men det är troligen onödigt, tillräckligt flöde för att de inte skall klumpa ihop räcker nog.

BioPellets är ett utmärkt sätt att överdosera kolkälla och det har många gjort. Det är även mycket enkelt att fort komplett strippa vattnet på näringsämnen och fortsätta ha det så. Vilket i en del fall leder till bleka och i förlängningen döda koraller.

Det är därför som det enda vettiga med BP är att köra recirkulerande med mycket försiktigt ökning av mängden utflöde till värdena är stabila på en lagom nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nog inte ha för mycket snurr på dem. Men det är troligen onödigt, tillräckligt flöde för att de inte skall klumpa ihop räcker nog.

BioPellets är ett utmärkt sätt att överdosera kolkälla och det har många gjort. Det är även mycket enkelt att fort komplett strippa vattnet på näringsämnen och fortsätta ha det så. Vilket i en del fall leder till bleka och i förlängningen döda koraller.

Det är därför som det enda vettiga med BP är att köra recirkulerande med mycket försiktigt ökning av mängden utflöde till värdena är stabila på en lagom nivå.

ok..då får de snurra på..status på koraller just nu..skivor,sinularia,euphyllia,pavona ser bra ut..sachrophyton ser också bra ut..men vissa avknoppningar på modern och småttingar som släppt från den har en färg jag aldrig sett under 2 årstid..istället för moderns grönaktiga skimmer mot brun/skär..så är de skrikigt giftgröna..ser riktigt bra ut..men det kanske inte är nått att hurra för?..sen fattar jag inte det sista du skrev riktigt? man är bra trög..sen kan jag tillägga att cyanon växer på bra med ännu..tre timmar sedan jag borstade av den döende montins med målarpensel..o det tar sig igen..provade med biopellets pga av illamående stenisar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med de små..som rumlar runt..ska bli intressant om någon vecka..då räknar jag med att se någon effekt att tala om..fick en massa fulalger helt plöstligt.o stenisarna mådde dåligt.hade en påse hemma så varför inte typ..meckade ihop en enkel reaktor..helt novis annars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...