Gå till innehåll

Nyttt akvarium efter 28 år, badrumsavdelare


Folka78

Rekommenderade inlägg

Nu är jag här igen, det var 28 år sen sist. Då: ett 250-liters fiskakvarium, utan skummare men med kraftig cirkulation. Det var fint och jag har aldrig glömt det. Bara inte hittat rätt plats.

Men nu kanske det är dags. Jag har blivit vuxen och skaffat villa, och håller på att bygga om källaren. Det ska bli ett nytt badrum, mitt i huset. Min idé är ett akvarium ovanför badkaret, så man kan bada och ligga och titta på fiskar. Och vilken fantastisk ljuskälla. På andra sidan finns ett arbetsrum, och visst vore det trevligt att lyfta blicken från sin dator för att titta på akvariet.

Snickaren har sagt att han kan ta upp en meter bred öppning i ganska tjock vägg. Sedan tänker jag ta några centimeter till så akvariet kan bli 45 cm djupt, och 1 meter brett.

Naturligtvis finns det många frågor.

Hur högt ska det vara, är 100 cm för högt? Jag är inte helt säker på att jag vill ha avancerade koraller.

Hur kan man vill slippa insyn i badrummet när man har människor i arbetsrummet?

Min första tanke är PDLC glas, en film som man elektriskt kan styra transparensen på. Jag hittade faktiskt ett youtube klipp när "Tanked" gör

. Det kostar några tusen dock, och jag vet inte om det är helt transparent eller lite grumligt, och om det gör något.

Alternativt, kan man göra en "bubbelvägg" i akvariet som man styr elektriskt, och som man inte ser igen.

Alternativt, kan man göra en inredning som går över hela akvariet, men fiskar kan simma i grottor mellan de två sidorna. Men akvariet är bara 45 cm djupt så det känns svårt, och kanske inte så snyggt.

Nu har jag möjlighet att dra fram både avlopp och vatten. Då borde jag väl passa på att fixa osmos och automatisk påfyllning. Jag vill ha ett ganska lättskött akvarium så jag kan åka på semester då och då. Och jag har familj och jobbar väldigt mycket också, och ett par intressen till.

Hoppas kunna uppdatera här med hur det går, feedback välkomnas förstås.

"Det är aldrig försent att ha en lycklig barndom."

post-8859-14468935546364_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik. Du kan ju alltid ha ett spegelglas på insidan av badrummet, ett sådant man bara kan se igenom från ett håll. Du kan du se ut och in i karet från badrummet, men endast se in i karet från ditt arbetsrum.

Bubbelvägg är inget jag hade rekommenderat, det ser helt enkelt inte naturligt ut i ett saltvattensakvarium. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte på att bubbelväggen gör hela karet till en skummare.

Min reflektion över akvarium i badrum är när ska man titta på det? Blir långa toabesök? Eller om man badar, hur ofta tar man sig tid att bada,fast då behöver det sitta så lågt att det blir opraktiskt.Det blir svårt att se från rummet brevid när det sitter lågt. Tekniken behöver vara i eller bredvid karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

post-8859-14468935857226_thumb.jpg

Jag vet inte varför bilden snurrade sig, men i sig är det kanske inte så intressant bild. Men eftersom det är ett hål i väggen så betyder det att akvarieprojektet är mer än en dröm, det är startat och nu finns ingen återvändo.

Det blir max 79 cm brett, och max 75 cm högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både avlopp och vatten och ventialtion i arbetsrummet, och tänkte göra en "garderobsvägg" där akvariet får plats. Så jag borde få plats med sump under och allt möjligt bra. Ska försöka göra en ritning. Eller ska man ha sumpen i nivå med akvariet på höger-sidan till exempel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Och så har jag ett google doc som jag skriver anteckningar om planerna i. 

https://docs.google.com/document/d/1Msw7YhjfIYqnEDombKskxmWtVUzrFEuV30FcHnIWgNo/edit#

Jag har lyssnat på många youtube videor för att lära mig mer, i synnerhet Bulk Reef Supply tycker jag har riktigt bra videor.

Tyvärr ser det inte ut att gå fram med stormsteg, men sakta...

Nästa steg är att bygga en ställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabba tankar från ditt dokument. Tänk på att en beställning av lampa från utriket riskeras att bli ålagd med tull å avgifter, å då springer kostnaderna iväg. 

Tanke 2 är värmaren. På 346 liter med alla pumpar och belysning klarar du dig med en betydligt mindre värmare än 300w. I vårat 720 sötvatten kör vi med en 250w, 2 ytterfilter, 1 streamer å knappt nån belysning som värmer å den går knappt. Ställd på 26 grader å runt 22 I rummet. Med 300w finns risken att du kokar fisk ifall nåt får fel, bättre med en mindre så finns chansen att du hinner märka att nåt är fel ifall nåt händer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Som en tröst till er som tycker era projekt går långsamt, nio månader sen senaste uppdateringen och fem år sedan planeringsstart finns det en bänk byggd. Lackad med klarlack, i ett skåp med plastmatta till en som bör klara spill. Litet avlopp som bygger 5cm. Ingen skönhet, men förhoppningsvis funktionellt. Köpte ett 54 liters glasakvarium som får bli sump.

038EB116-44A3-4688-AA4F-E21446884695.jpeg

Ändrat av Folka78
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...