Gå till innehåll

Calcium klorid och andra tillsatser?


dano

Rekommenderade inlägg

Jag har ett nystartat sedan 4mån 450l percula 120 med standardutrustning och mh + t5 belysning. Jag har bra värden nitrit, nitrat, amon, ph, fosfat. Jag hade inte fått igång kalkalgtillväxt nästan inget Ca. Mina stenkorall fraggar har inte trivts. Jag köpte calciumklorid på flaska och har fått upp ca till 300 och det har påverkat akvariet positivt med mindre alger och det börjar komma kalkalger.

Hur tillser jag på bästa sett att jag har minst 300 i ca. Är det någon annan tillsats som bör göras för att få koraller att trivas?

Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd ett bra salt och byt vatten tills du ligger närmare 400 i Ca,

om du håller salthalten på åtminstone 1.023 så bör du komma upp i runt 370 och uppåt.

Ska du få sps att trivas bör du nog ha från 400-450, men etersom ditt Ca hade rasat under 300 så är nog magnesium, strontium och andra spårämnen också förbrukade - så lättaste vägen att rätta till allt samtidigt är att börja göra täta vattenbyten.

Typ 25liter var tredja dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

misstänker att ditt skyhöga kh har med din hemmagjorda sten att göra, men mitt förslag är att du använder calciumchlorid för att höja ditt Ca till 400-450.

Och att du kollar(tillsätter)så att magnesium ligger runt 1300.

det som är lite skumt i sammanhandet är att du säger att ditt ph är normalt, eller är det begränsat av testen du använder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...