Gå till innehåll

Vortech MP40 vs. Maxspect gyro xf130


kladd3

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu när sommaren börjar närma sig och vädret har börjat tillåta lite löpning igen så måste jag motivera mig lite, så nu är målet uppsatt och det enda som behövs är ett pris för när jag klarar av det utsatta målet.

Så en ny pump står ju högt på önskelistan men frågan är vilken pump är den bästa för mig. Karet är en kub på 70*70*70 med inriktning på sps och lps. Men vilken pump är den bättre??? De jag har tittat på är som rubriken säger en vortech och gyron eller finns det andra alternativ.

Vad säger expertisen här på guiden fär och nackdelar med dessa???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pryltokig som jag är ha ha lite skämt hade nog sattsat på en Maxspect gyro xf130

varför jag tycker det är ju att den flyttar vatten på bredden ca 20 cm medan Vortech MP40

gör det mera som en tratt och det skall sägas att jag haft en MP10 och den var inte

kul att få i linge så det inte smattrade.

Funderar faktiskt på en själv Maxspect gyro xf130 nästa gång.

post-7231-14468935631916_thumb.jpg

post-7231-14468935631997_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det är roligt att shoppa är nog inne på giron, känns som man kan gömma den lite bättre. Är det bättre att köpa storebror och köra den på mindre styrka eller köra lillebron

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när Ecotech släpper sin Quietdrive-modell av Vortechen, så hade jag nog personligen köpt en sådan, med tanke på att du har en kub så har du inte behovet av det "laminärt rundgående" flödet som den skapar, även om du har ett kar på 70cm från kant till kant. En MP40QD hade suttit som en smäck i ditt kar!

Flödet från MP'n kan dessutom mer liknas vid denna modellen:

Harman-Kardon-Aura-Wireless-Speaker.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när Ecotech släpper sin Quietdrive-modell av Vortechen, så hade jag nog personligen köpt en sådan, med tanke på att du har en kub så har du inte behovet av det "laminärt rundgående" flödet som den skapar, även om du har ett kar på 70cm från kant till kant. En MP40QD hade suttit som en smäck i ditt kar!

Flödet från MP'n kan dessutom mer liknas vid denna modellen:

Harman-Kardon-Aura-Wireless-Speaker.jpg

När kommer dessa ut i handeln???

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De finns redan på hyllan "over there", och vad jag vet så kan man förhandsboka de här i EU med, men vet inte hur de Svenska återförsäljarna har det, de vill väl sälja lite fler Gyre's innan de drar på stora trumman för nästa "revolution". ;)

Här finns den tex för förhandsbokning, förväntad leverans i mars/april, så det borde ju ligga när som helst:

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/pumper/ecotech-marine/pumper.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger ut lite bilder på svampen om det skulle kunna vara till hjälp med att komma med förslag. Pumpen kommer att sitta längst bak i karet ganska högt upp. Bilderna är från vänster rakt framifrån och från höger

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-5427-14468935636974_thumb.jpg

post-5427-14468935637216_thumb.jpg

post-5427-14468935637474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog nöjd med vilken som helst men vill verkar som votechen har lite mer funktioner att välja på men frågan är om alla funktioner behövs eller om man behöver två st för att få ut det mesta av dem.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ecotech Marine Quiet Drive

Specifications

Dimensions

Dry-Side: 2.50 x 2 inches (63.5 x 50.8 mm)

Wet-Side: 2.50 x 1.5 inches (63.5 x 38.1 mm)

Flow

Flow Range: 200-1,500 gallons (750 – 6,000+ Liters) per hour

Tank Range

Max Tank Thickness: 0.375 inches (9.5 mm)

Tank Size Range: 2.5-50+ gallons (9.5 – 190 liters)

Clearance Needed Behind Tank: 2.25 inches (57 mm)

Detta är iaf vad jag kan läsa mig till under alla bilder med olika modes. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag haft haft mina 2 i 2 veckor nu. Kan väl bara hålla ned om att dom är riktigt tysta, har Jag som på 100% så är det klart dom låter lite.

Men då flyttar dom mycket vatten också. Så över det hela är jag nöjd, samt att dom går att styra trådlöst via ghl datorn och det är en dröm.

Man kan ju köra alla 11 olika program under vilka tider man vill, jag kör med olika under dagen och sedan ett lugnare på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag haft haft mina 2 i 2 veckor nu. Kan väl bara hålla ned om att dom är riktigt tysta, har Jag som på 100% så är det klart dom låter lite.

Men då flyttar dom mycket vatten också. Så över det hela är jag nöjd, samt att dom går att styra trådlöst via ghl datorn och det är en dröm.

Man kan ju köra alla 11 olika program under vilka tider man vill, jag kör med olika under dagen och sedan ett lugnare på natten.

Vart köpte du pumpen och vad kostade den?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beslutsångest vilken ska jag välja. Finns fördela nackdelar med bägge, tror att jag blir nöjd med vilken som helst.

Frågan är som jag inte riktigt förstår måste man ha något tillbehör om man ska styra vortechen via nätet eller kopplar man bara upp den mot wifi.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska kunna styra den fullt ut och kunna ställa in vilka tiders den ska gå på olika program så behövs en dator, typ ghl profilux 3 med tillhörande modul. Däremot så kan du styra den på sin egna dosa och välja mellan olika program och hastigheter, så då behöver du inte köpa till något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men innan har jag bara läst om hur bra det är med turbulens, och nu när gyre kommit är det laminärt flöde som gäller.

Bör man köra sina vanliga streamers på samma sida för att få laminärt flöde ?

Bra fråga undrar också detta samt vad är skillnaden mellan dessa två? Vad skulle passa bäst i en kub på 70*70*70?

Varför ska det finnas alternativ :( blir ju svårt att bestämma sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laminärt flöde är att all vätska ( gas ) rör sig lika mycket åt samma håll. Många storpolypiga koraller vantrivs i laminärt flöde medan många SPS:er gillar det. Men man bör ha det laminära flödet vändbart annars växer en hel del koraller snett.

Turbulent flöde är att flödet växlar styrka och riktning hela tiden. Bra för många LPS:er. I naturen växer de flesta koraller i laminärt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...