Gå till innehåll

Jakes 450 liters saltrev


Jake

Rekommenderade inlägg

Har du några algätare ännu? Om inte skulle jag slänga i ett gäng snäckor så fort scapen är klar.

Fint bygge!

Tackar! :smiley9:

Nej tyvärr inte några algätare ännu. Jag har tänkt att få i dem så fort som möjligt för det blir ju en hel del alger utan dem. Så fort scapen är klar tänkte jag åka förbi Triton och köpa ett gäng. Men scapen var mycket svårare än jag trodde. Mitt kar är ganska högt, men inte så djupt (60h x 50d) så jag tänkte försöka bygga en formation till vänster med två "ben" med en platå uppe på och till höger en formation med tre ben och en platå. Sen så blir det lite sten över (hade 42 kg från början) som jag tänkte bygga något i bakkant i akvariet och så några lösa stenar som bara ligger i sanden.

post-8613-14468936292363_thumb.jpg

Här är början på den vänstra formationen.

Jag kör med revcement, revskum och 12mm pvc-rör, men tycker att det är svårt att få stenarna att hålla ihop (och att borra i LS utan att den går sönder också för den delen). Formationerna väger ju så där 15-20kg och är inte helt enkla att lyfta i och ur när man jobbar med dem utan att cementen spricker.

Jag hoppas att jag hinner få klart scapen i helgen så att jag kan lägga i sand och algätare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var revpelaren på vänster sida helt klar. Jag har också lagt i korallsand på denna sida. Revpelarna på höger sida är under konstruktion och blir nog klara under veckan. Sedan ska resten av sanden i. Jag ska försöka posta lite bilder när det blir färdigt.

I dag skaffade jag också den första städpatrullen, 20 stycken turbosnäckor av lite olika sorter och så 5 stycken eremitkräftor. Hoppas att dessa äter lite av mina alger :smiley20:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar karet bli klart med LS, aquascape och bottensubstrat och karet har varit igång sedan mitten på maj. Städpatrull och all teknik är på plats och vattenvärdena är stabila och ser bra ut. Nästa steg är att börja köpa lite fiskar och koraller. Så jag behöver lite tips från er här på guiden hur jag bäst befolkar karet och vilka fiskar som jag ska börja med, antal m.m.

Fiskar som jag har skulle vilja ha är:

- 2 st Ocellaris Clownfish (Amphiprion ocellaris)

- 1 st Gul kirurg (Zebrasoma flavescens) - Hade först tänkt Pincettfisk (Chelmon rostratus), men mitt akvarium verkar vara för litet för denna fisk (450L + sump).

- 4 st Blue/Green Chromis (Chromis viridis) är detta ett lagom antal? De ska väl vara i stim?

- 1 st Royal Gramma Basslet (Gramma loreto) eller Bicolor Dottyback (Pictichromis paccagnellae) - Någon att föredra av dessa? Eller båda?

- 1 st Elddvärgkejsare (Centropyge loricula). Har läst att man kan ha två om man sätter i dessa samtidigt?

- 2 st Korall anthias (Pseudanthias squamipinnis) eller någon annan anthias. Några förslag?

- 1 st Catalina Goby (Lythrypnus dalli) eller Clown Goby, Gul (Gobiodon okinawae)

- 1 st Sandvändande sjöstjärna

- 1 st Six Line Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia)

- 1 st Grön mandarin (Pterosynchiropus splendidus) eller Spotted Mandarin (Synchiropus picturatus) eventuellt på sikt. Dessa verkar vara krävande.

Inget av dessa är huggna i sten och jag tar gärna emot förslag på andra fiskar eller åsikter om varför jag inte bör ha en viss fisk. Sedan skulle jag gärna vilja ha tips på vilka jag köper först. Jag har läst att man ska börja med de som är minst revirhävdande.

Angående koraller så tänkte jag börja så enkelt och sedan utöka med lite svårare när man blir varm i kläderna. Hade tänkte blanda både mjuka (inte några som växer invasivt), LPS och SPS. Här kan jag om möjlig ännu mindre än om fiskarna så jag tar tacksamt emot tips på roliga och kanske inte allt för svåra koraller.

Koraller m.m. som jag har tittat på:

- Bubble tip anemon (i stället för riktig anemon till clownfiskarna)

- Acropora

- Euphyllia

- Scolymia

- Knappar

Tips och synpunkter mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pictichromis pacagnelle är en riktig sjörövare. Gramman däremot är en lugn och tillbakadragen fisk.

Elddvärgkejsaren går bra att ha flera om man köper några små till en stor eller medium.

Pseudanthias squamipinnis är en av de aggresivare Anthiasarterna. Där brukar man oftast ha en hane till närmare 10 honor.

Man kan också ha en hane ensam men då brukar den bli väldigt skygg.

Catalina goby är en kallvattensfisk som en del samvetslösa handlare i USA säljer till korallkar. Okinawagobyn kan ibland angripa koraller. Dels för att skapa en plats att lägga ägg men den kan ibland börja äta koraller.

Sexbandade gyltan är ofta ganska aggressiv men värst i mindre kar. Pseudocheilinops ataenia och Pseudocheilinus evanides brukar vara betydligt lugnare.

Den gröna mandarinen börjar ofta äta frysfoder i akvarium (inte alla individer)men splendidusen är svårare att få att äta.

En del knappar är mycket giftiga. Fel - väldigt mycket giftiga så man får ha god koll innan man handlar. De sprider sig ofta okontrollerat så de är bäst i mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pictichromis pacagnelle är en riktig sjörövare. Gramman däremot är en lugn och tillbakadragen fisk.

Elddvärgkejsaren går bra att ha flera om man köper några små till en stor eller medium.

Pseudanthias squamipinnis är en av de aggresivare Anthiasarterna. Där brukar man oftast ha en hane till närmare 10 honor.

Man kan också ha en hane ensam men då brukar den bli väldigt skygg.

Catalina goby är en kallvattensfisk som en del samvetslösa handlare i USA säljer till korallkar. Okinawagobyn kan ibland angripa koraller. Dels för att skapa en plats att lägga ägg men den kan ibland börja äta koraller.

Sexbandade gyltan är ofta ganska aggressiv men värst i mindre kar. Pseudocheilinops ataenia och Pseudocheilinus evanides brukar vara betydligt lugnare.

Den gröna mandarinen börjar ofta äta frysfoder i akvarium (inte alla individer)men splendidusen är svårare att få att äta.

En del knappar är mycket giftiga. Fel - väldigt mycket giftiga så man får ha god koll innan man handlar. De sprider sig ofta okontrollerat så de är bäst i mindre kar.

Tack Stig! Det är precis sådan här information jag behöver. Har försökt titta efter fiskar som jag tycker ser fina ut och sedan kollat på http://www.liveaquaria.com om de är revsäkra och om de är aggressiva och passar för nybörjare. Pictichromis pacagnelle står med som en nybörjarfisk där, så man vet ju inte vad man ska tro :ledsen:. Är det någon som har tips på andra Anthiasarter som är mindre aggressiva?

Har förstått att en del knappar är mycket giftiga, men visste inte om man ska låta bli dem eller bara vara försiktig. När man går in hos handlare så är ju just knappar något som de har mest av. Sen så är det inte ju inte så kul om de sprider sig okontrollerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här ska jag följa. Bänken gjorde du väldigt bra och precis samma design jag funderat på med ikea produkter fast i grå/svart.

Jag är lite nyfiken på tjockleken på akvarie glaset, 12mm eller?

Va det enkelt att justera överrinningen och få den tyst? En bild på hur du dragit rören inne i skåpet hade vart nice om du kunde fixa också tack.

Jag lovade lite bilder från skåpet och här kommer de, men allt är inte klart ännu. Tänkte ha en täckskiva över högra delen av sumpen t.ex.

post-8613-14468936406438_thumb.jpg

post-8613-14468936406168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är scapen i stort sett klar även om man aldrig blir nöjd :ler:. Tre påsar vit argonitkross är också på plats och städpatrullen är utökad till 40 sniglar (blandning av några olika sorter) och 4 eremitkräftor är på plats. Vattnet är klart och det är bra värden så nu börjar det bli dags att skaffa de fösta fiskarna. Så här ser det ut nu.

post-8613-14468936407507_thumb.jpg

Mycket av algerna har försvunnit då städpatrullen kom på plats, men det är fort farande en del kvar som jag inte vet hur jag ska få bukt med.

post-8613-14468936407724_thumb.jpg

Så här ser det ut i sanden efter någon vecka. Jag har funderat på en sandvändande sjöstjärna och/eller några andra djur som städar i sanden. Några förslag?

post-8613-14468936407975_thumb.jpg

Här är en del bubbelalger. Jag har försökt ta bort en del manuellt när jag har arbetat med scapen, men det är en del kvar. Tror ni att en Mithrax "Emeral" krabba skulle vara en lösning?

post-8613-14468936408221_thumb.jpg

Och här är lite mer alger som städpatrullen inte har betat av ännu eller inte tycker om.

post-8613-14468936406809_thumb.jpg

post-8613-14468936407039_thumb.jpg

post-8613-14468936407275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är jättenöjd med min sandvändande stjöstjärna. Den arbetar sig metodiskt fram över hela botten (80x80). Eremiterna brukar också plocka på botten.

Okej, jag har hört lite olika. Har du mycket sten? Den flyttar inte på stenen då?

Jag har en hel del sten på botten och är rädd att den inte får ordentligt med utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var de första fiskarna inköpta :ler:. Jag startade med fem stycken Chromis (Chromis vridits) i lördags, en Afrikans dvärgkejsare (Centropyge acanthops) och sex stycken Antias i söndags. Allt verkade fungera bra och alla fiskar utom dvärgkejsaren åt både frysmat och pellets. Dvärgkejsaren som var minst låg och tryckte i en grotta under LS:en och vågade sig inte ut. Till slut så gjorde den några kortare utflykter kring grottan, men gick inte ut när jag matade. Jag försökte lägga lite pellets i/nära grottan.

I dag så hittade vi dvärgkejsaren död strax efter lunch på andra sidan akvariet :ledsen:. Jag är ju helt ny inom hobbyn, men antar att någon av de andra har gett sig på honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...