Gå till innehåll

Chum's planer på nytt rev - 250L med CTC


Chum

Rekommenderade inlägg

Hej på er saltisar.

Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans :) Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat :P Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag ska få till det då jag vill ha blåmålat glas som bakgrund...

1) Hur funkar det med CTC-boxen på baksidan om man vill måla glaset (och inte se boxen)?

2) Jag tänker mig 3 hål iaf som på den lånade skissen nedan (ignorera måtten). Ett för huvudrör, ett för reserv/backup samt en retur. Låter det lagom?

3) Sumpen kan vara max 77x40x25 (BDH) pga skåpet som jag redan har på plats. Vilken skummare skulle ni rekommendera. Lågt pumpljud är avgörande här då min granne klagade på min Deltec SC6020 i mitt förra system :död:

post-6800-144689356502_thumb.jpg

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka Chum!

1) Det fungerar inte. Svart fungerar för då kan du måla med silikon.

2) CTC kör oftast bean animal som jag förstått det. Det är väll därför man är tvungen att ha längden som CTC ger. Men 3 håls-herbie standpipe fungerar säkert lika bra. Ser ingen anledning till CTC då bara, men än för att bred avrinning minskar ljud.

3) Fish-street Coral Box d500 är ett tyst och effektivt budgetval. Mini Bubble King 160 VS 12 /Bubble King Double Cone 130 som lyx-alternativ. Finns nog ett 50-tal skummare mellan det spannet som skulle fungera utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka :)

Inte riktigt svar på någon av frågorna ovan men: om du väljer en klassisk intern överrinningsbox så kan jag varmt rekommendera en membranventil på primären, med den kan du justera flödet väl för en tyst lösning. Kostar en del men är klart värt pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för varma välkomnanden, samt tips. Trevligt! :nöjd:

1) Ngn skrev ngnstans ett tips om detta, men kan inte minnas vart. Men jag tänker... om man målar baksidan, sedan silikonar fast en extra (men tunn) ruta utanpå det med transparent silikon (längs med kanterna runt om), vilken man sedan limmar fast balkongen på? Borde inte det funka? Eller, kanske blå silikon?

2) Vet inte exakt vad "Bean Animal" innebär, trots googlingsförsök, men tanken är iaf att det ska vara ljudlöst där vatten hämtas under surplande ja. Vitsen i övrigt med CTC är ju att få bort den utrymmeskrävande avrinningsboxen i karet samt att maximera avrinningsytan.

3) Har kikat på FishStreet's CoralBox och D300 och fått lite tips från en som har den till 300 liter med gott resultat. Den är tydligen också nära på ljudlös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är bara att mitt skåp, som jag redan har på plats, är bara 44 cm högt inuti, så D500 går inte in :x Annars hade jag absolut valt den för maxad kapacitet =)

En ny fråga... finns det transparenta överrinningskammar eller är alla svarta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör överrinning som på din skiss fast med balkongen på insidan. Fick svart-etsat glas limmat på fronten av balkongen och blev väldigt nöjd med det, fanns andra färger också men jag kan tänka mig att det är svårare att få det att matcha färgen man målar bakrutan med, svart är ju lättast på det sättet. Har sett transparenta överrinningskammar i plexi men de har varit egentillverkade. Själv kör jag utan, ser ingen större poäng med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"BeanAnimal" ser mer komplicerat ut. Det är "Herbie" jag kört innan med utmärkt resultat och enkelt handhavande. Så det är det jag siktar på.

Tack för intressanta länkar =)

@Mamadubba: Hur funkar overflow utan kam? Åker det inte lättare med smådjur och småfisk då? :smiley3:

Ser att det iaf finns genomskinliga kammar... ngnstans :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Mamadubba: Hur funkar overflow utan kam? Åker det inte lättare med smådjur och småfisk då? :smiley3:

Nä jag tycker inte det, och med en balkong är det lätt att få upp dem om de nu skulle göra det. Enda anledningen jag skulle kunna tänka mig till att köra kam på coast to coast är om inte returpumpen är tillräckligt kraftig så man inte får en jämnavrinning över hela ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en invändig CTC, ingen kam, men har haft det förut, det gjorde ingen skillnad då det var så pass stor yta att ta vattnet över. Har testat en kam i akryl förut, det som sker är att efter ett antal månader börjar det växa kalkalger på den så den inte är genomskinlig längre. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju ganska rimligt förståss, hehe... Men om ni veteraner inte tror att det är ngn större vits med kam, så kör jag ju hellre utan. Blir ju ännu snyggare så =) Sätter man sen korgar på rören i boxen så slipper man ju risken att ngt djur åker mer :nöjd: Då återstår bara problemet med blå bakgrund och att samtidigt dölja boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även satt korgar på mina rör, men små snäckor tar sig ner och växer sig större i sumpen, så de där små man har hundratals av, de finns även i min sump, men låter dem vara så länge de inte sätter sig i skummarpumpen eller returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...