Gå till innehåll

Ländströms


Ländström

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Du glade!

Det är första gången jag har plöjt 18 sidors tråd rakt av... Tur att det var text mellan bilderna, annars hade ögongloberna ploppat ur sina hålor!

Extra kul att karet "bara" är på 310 liter.

Bilderna talar för sig själv: -Du är en mästare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tomas, hoppas du har det bra i kylan!

Senast du släppte några bilder så var det Påsk, kanske kan du få till några nya under helgerna?

Jag har några frågor om du har lust att besvara dem.

- Om jag räknar rätt så är ditt akvarium uppe i den aktningsvärda åldern av ca 12 år nu, stämmer det?

- Och under den tiden så har du bara bytt en mindre del LS pga skivanemoner du inte gillade?

- Kör du karet på samma sätt fortfarande som när jag var hemma hos dig för ca 3 år sedan, ordentliga vattenbyte varje vecka, kol, ozon, kalkreaktor och lite aminosyror?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Total katastrof, hela karet är utslaget!

Vi tog en restresa under julhelgen för att få lite lugn och ro. Sonen skulle kolla till huset och akvariet.

Natten till söndagen slog jordfelsbrytaren ut och gjorde huset strömlöst. Sonen kom hit vid 5-tiden på söndagen och då var det 14 grader i akvariet. Totalt grumligt och luktade inte vanilj…

Efter 2 dagar med rensning och vattenbyten kan jag konstatera att det som överlevt är i princip Acanstrerna.

Så vad säger man, mister Murphy finns alltid runt hörnet.

För stunden känns det rätt tung, jag får se hur jag går vidare.

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar, man vet ju själv hur det där känns..

Men det finns nog en hel del hjälpsamma akvarister som kan hjälpa dig med fraggar och annat så att du snart är igång, och så kanske man kan passa på o prova något nytt.. ny inriktning eller ny aquascape osv ?

Hoppas du inte lägger av iallfall för jag talar nog inte endast för mig själv när jag säger att jag blivit både imopnerad och inspererad av ditt kar.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår att det känns tungt.. Men som flera sagt, det är ju bara sätta det som en ny utmaning, du har ju uppenbarligen enkelt lyckats med det mesta i ditt kar, och nu fick du möjligheten att kasta ut det gamla och starta om på nytt.

Man ser ju ofta såna här saker som katastrofer, men med lite positiva tankar så kan man ju se det som en möjlighet. Det tråkiga är ju de liv som gått förlorade, det kan man aldrig få tillbaks. Korallerna är väl det lätta att få tag i om man delat med sig av dem (vilket jag vet att du gjort), fiskarna är ju svårare att ersätta.

Jag hoppas ju att du kommer igen, du har alltid varit en stor inspirationskälla för mig även om jag inte känner dig privat. Och när det kommer till fraggbara djur är det ju bara säga till om det är nåt du vill ha fragg på ifrån mitt kar, och finns nog många andra som känner likadant när nåt sånt här händer någon.

När sånt här händer tänker man ju på att man borde bygga en någorlunda enkel teknisk pryl som varnar när nåt katastrofalt händer, som elavbrott, läcka med mera. Är ju hyfsat enkelt att göra en mikroprocessor med några få sensorer som SMS:ar (eller ringer) (genom en gammal mobil med kontantkort) när nåt sådant sker, borde ju inte kosta mer än 100-200kr att bygga en sån, är ju mest en programmeringsfråga....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för stödet! Det värmer verkligen i stunder som dessa.

Jag kommer att ta det lite lugnt ett tag och fundera på hur framtiden ska se ut. I det närmaste kommer det att handla om vattenbyten och få igång biologin igen. Sen får jag se vart det tar vägen.

I det långa loppet har jag svårt att se mig själv utan ett saltvattensakvarium, intresset är för djupt rotat.

Det kommer upp tankar på säkerhet i stunder som dessa och att dela upp huset i sektioner med flera olika jordfelsbrytare och se till att akvariets pumpar ligger på mist 2 av dessa. Och kanske någon form av telefonlarm kanske inte vore så dumt.

Jordfelslarm i stället för brytare är en annan sak som jag kom att tänka på, är det någon vet om det finns på marknaden?

Jani, jag återkommer gärna i fraggfrågan!

//Tomas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får börja med att beklaga det som har hänt! Du är en stor ispiration som jag läst mycket av.

Vad det gäller jordfelslarm är jag tveksam om det är rätt väg att gå i ett hem. Jorfelsbrytaren är till för att skydda dig från att få förmycket ström i dig, då hjälper det inte att det larmar i en telefon.

Däremot ska du nog prata med en elektriker att koppla om lite i din elcentral och koppla in akvariet före jordfelsbrytaren. Elektrikern är klart kunnig att göra det då det inte är ovanligt att kyl och frys kopplas in så, främst äldre då de ofta gav jordfel.

Om du löserdet så kan det ju vara intressant att ett jordfelslarm på akvariet om du känner ett behov.

Jag skulle dessutom gissa att jordfelet mycket väl kan ha funnits i elen till akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Tomas.

Du anar nog inte hur många som du inspirerat med ditt kar genom åren och då borde nog några av dina fraggar komma hem till sin husse.

Hoppas att du lyssnar på Tommy och kavlar upp ärmarna och kommer igen.

Jag kan inte heller se dig utan ett välmående kar.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj faan! Lider med dej, tråkigt när ditt kar alltid varit så fantastiskt.

Jag har varit med om samma sak...på juldagen dessutom. Inget skoj.

Men känner jag dej rätt kommer du igen, starkare än innan=)

Snacka med en elektriker om en egen jordfelsbrytare till karet, är ju lätt värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...