Gå till innehåll

lumiq 30 liter


zache

Rekommenderade inlägg

Så nu har jag köpt salt och saltmätare, jag Skölde sanden jag hade då den stått över 3 år. Så när sanden va på plats så mätte jag upp ca 25l vattenoch hade i ca 7,5 dl salt. Så jag får mäta med saltmätaren om ett tag frågan är om hur lång tid jag ska vänta så att jag är säker på att saltet löst sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått en massa alger brunA och lite gröna och det kommer en massa syre bubblor, har även hittat min första fri passagerare på den levande stenen som jag köpte. En ormsjöstjärna men jag har inte hittat några små kräft djur än

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Har inge bra att mäta med men stickorna jag har visade bra värden på nitrat och ph kh köpte en pytte liten eremit och två turbosniglar när det var som värst med gröna algerdet var väll fördrygt 3 veckors sedan. och byter ut ca 2 liter vatten i veckan. Har hittat tre ormsjöstjärna och minst en mask som följt med den levande stenen jag köpte. kan mäta med stickorna och se vad jag har igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vilka värden du har. Har du mätt Ph, Ammonium, Nitrit, Nitrat och Kh?

NO3 ca 50mg/l

No2 0 mg/l

Gh ligger runt 8mg/l

Kh ligger på 20

Ph runt 8

Cl2 ligger runt 0

Detta är taget med tertras test 6in1 kanske inte det bästa testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickorna är värdelösa till salt. De flesta av oss använder Saliferts tester som förvisso är dyrare men mycket bättre.

Om Jag skulle gissa dina värden bör de vara cirka

Ca 450, Mg 1200 vilket ger GH 1650!

KH 10 och NO3 ungefär 1.

Jag skulle tro mina gissningar är inom +- 20% utom NO3 där jag kan ligga ordentligt fel.

Jag rekommenderar att du köper startbakterier och tillsätter för att få igång biologin i karet.

Dessutom vore det bra med riktiga tester. Glöm sötvattenstester som Sera, Jbl med fler.

Salifert, Red Sea, Nyos, Tropic Marin är några salta märken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stickorna är värdelösa till salt. De flesta av oss använder Saliferts tester som förvisso är dyrare men mycket bättre.

Om Jag skulle gissa dina värden bör de vara cirka

Ca 450, Mg 1200 vilket ger GH 1650!

KH 10 och NO3 ungefär 1.

Jag skulle tro mina gissningar är inom +- 20% utom NO3 där jag kan ligga ordentligt fel.

Jag rekommenderar att du köper startbakterier och tillsätter för att få igång biologin i karet.

Dessutom vore det bra med riktiga tester. Glöm sötvattenstester som Sera, Jbl med fler.

Salifert, Red Sea, Nyos, Tropic Marin är några salta märken.

Köpte evolution happy life som rekommenderades för både salt och sötvatten, hade i det och efter det verkar det funka rätt hyfsat, klart jag måste köpa riktiga tester till salt det har inte bara hunnits med får åka ner och kolla med dem på lustgårde hur värdena ser ut de har kollat dem åt mig förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sötvattenspreparat till. Jag rekommenderar dig att bara hålla dig till märken för salt. Står det söt + saltvatten på förpackningen så är det ett sötpreparat de vill sälja lite extra av.

Ett undantag är startbakterier som faktiskt fungerar i både salt och sött. Heter den "Happy Life happy start" så är det startbakterier som jag rekommenderade innan. Men det är det enda från Happy life jag skulle sätta i ett saltvattensakvarium.

Ursäkta om jag låter bister men jag är trött på handlare som försöker sälja på saltisar sötvattensgrejor när det finns bättre. Det är inte riktat mot dig utan känn dig bara välkommen här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är den jag köpt. Stod att den bara skulle användas vid start av akvariet, det vart riktigt bra efter att jag hade i den det vart grumligt några timmar sen vart det riktigt klart vatten i akvariet och jag upplevde att det vart bättre iakvariet la upp en bild idag på akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...