Gå till innehåll

Alexraptor's "stora" Mandarin Burk - 96 liter


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • 7 månader senare...

Har haft en väldigt jobbig tid. Min mor hamnade på sjukhus I höstas och avled mot slutet av November. Det har varit ett helvete att gå genom, och tyvärr så har mina rev inte alls fått den uppmärksamhet som de förtjänar. Men, försöker mitt bästa att komma in i rutinerna igen, och det här karet har ändå klarat sig ganska bra, och även fått en hel del tillväxt, trots bristen på vattenbyten och dosering.

 

BigReef-2023-02-26-1.jpg.b14a012f331efde6e2338d12c7d8c60b.jpg

 

Blev utökning med ett par nya koraller efter sista inlägget, som den här Setosan och Golden Pavonan. Eller ja, den var "golden" när jag köpte den. Nu verkar den hat genomgått en morphning till lila med gula toppar. :)

 

PavonaMaldivTentacles.jpg.b735d745e9f148debde4b2f57ec3d891.jpg

BigReef-2023-02-26-5.jpg.78169a1fca2240e73b27168a7d539392.jpg

 

Mina andra pavonor håller på att växa till sig ganska så bra.

 

BigReef-2023-02-26-7.jpg.e8590ea24c9eb4725f0117f69313bcb9.jpg

BigReef-2023-02-26-6.jpg.25feb5ab734ee43659172cd2f438bbf3.jpg

 

Detsamma gäller Hydnophoran, tog väldigt lång tid för den att slå sig till ro, men nu sticker den bara iväg med tillväxt!

 

BigReef-2023-02-26-3.jpg.e9f3063520de32c6c458925be2193c11.jpg

 

Acropora tenuis som jag flyttat över från mitt 60-liters, då den inte riktigt trivdes med placeringen där. Verkar dock trivas riktigt bra här.

 

BigReef-2023-02-26-4.jpg.b08ff2b4c65523a012bc12c1e31c56f4.jpg

 

Också roligt nog så är båda pom-pom krabborna vid liv och vid god hälsa. Lite extra roligt då det var mamma som ville ha dem och betalade för dem. Även deras anemoner verkar vara vid väldigt god hälsa.

 

pompomMarch2023.jpg.9f2ab8fa9de5816240b32fcf5f999278.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag passa på att göra ett studiebesök och titta på bland annat det här akvariet i helgen som gick. Ser hur bra som helst ut i verkligheten med!

 

Var inga som helst problem att fördriva några timmar där med detta, syskonakvarierna och sällskapet. Bra grejer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja minsan, det var ett trevligt besök, och jag tackar så mycket för det lilla bidraget! :)

 

Tog och fördelade dem bland karen. Acropora-fraggarna har klarat sig galant och piggnat till. Hystrix fraggarna är lite svårare att säga hur det kommer gå för dem. Ett par av dem verkar i ganska bra skick, men har haft utveckling av nekros i de andra som verkar ha saktat in för närvarande. Det stämmer tyvärr ganska väl överens med minda tidigare erfarenheter med just hystrix. Men håller tummarna för att de återhämtar sig! :)  

 

Bigreef-2023-06-20.jpg.810eb79efec0d839326115b77de408b7.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prata aldrig om det men jag har haft utmaningar med att flytta hystrixen tidigare. När jag tog in den i mitt nuvarande kar den blivit så stor i så såg den ynklig och ledsen ut bra länge innan något hände. Jag flytta ut en fragg till mitt fraggkar i våras och först nu börjar det hända saker med den. Så låt den sitta och sura några månader så kommer den kanske igen och sedan är akvariet fyllt med den 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förvånar mig inte det minsta. Mitt sista rekord med hystrix var 16 veckor innan allting gick åt skogen. Förhoppningsvist funkar det bättre denna gång. Åtminstone ett par grenar verkar ha hållit sig pigga, de andra två är bara att vänta och se. 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Klockan klämtar tyvärr för sandbädden, och idag har liemannen kommit föratt skörda.

 

Sandbädden återhämtade sig aldrig riktigt efter mörkläggningen, för flera år sedan. Jag trodde....hoppades, jag kunde får liv i den igen. Men trotts sand-transplantationer från andra kar, och en infusion av ny levande sten så har ingenting hjälpt.

 

Den senaste utveckling är att jag har fått ett utbrott av Porocentrum dinoflagellater, en något ovanlig sort. Ännu ovanligare är att det rör sig om en frisimmande art som gärna sätter sig överallt. Trots det så har jag enbart påträffat den på sandbädden, och någon centimeter ovanför, på stenfundamentet.

P_20230720_134216.jpg.3837c27a1e20cc03b8107b7bd69b68f5.jpg

 

Jag tyckte det var konstigt, då jag alltid har haft nollad nitrat och fosfatvärden i vattnet, då karet är fullt med så mycket liv (klövpolyper), som suger i sig allting som finns tillgängligt, och har alltid gjort det. Korallerna har god färg och växer full fart så det bara knakar.

 

Det som troligen har hållit på att hända, är att dinoflagellaterna, genom att bilda täcken på sandbädden, får tillgång till det stora överskottet av näringsämnen från nedbrytningen, INNAN de hinner sugas upp av korallerna. Och eftersom sandbädden är död, så finns det ingen konkurrans.

 

Jag trodde jag skulle kunna ta och suga ut och skölja rent sandbädden från alla fickor av organiskt material, men ack så fel jag hade. Sanbädden visar sig tyvärr vara helt död, och bara några millimeter under ytan är allt grått/svart och förmultnad. Sumpmark!

P_20230721_152736.jpg.d22c2e6c4f41149fa02a8008a1dbd090.jpg

 

Så med andra ord blir det bara att helt riva ut sandbädden och börja om, känns alldeles förjävligt! Blir inte heller kul sedan att försöka suga ut sanden under stenarna, då allting är vid det här laget, ihopväxt ganska rejält.

P_20230721_152744.jpg.8c1a13a71d0a91a93a566292cc221f96.jpg

 

Det intressanta är dock att mitt 61-liters är nästan lika gammalt, med samma sorts sand, och den är helt frisk. Fram till I år så hade jag "aldrig" damsugit den, och har bara börjat för att det börjat blåsa runt "damm" i vattnet. Jag vet inte vad jag har för mikrober och djur i den sandbädden, men det finns inte en enda svart ficka någonstans i karet. Fullständig nedbrytning.

 

Edit:

 

Jag har suttit och funderat lite, och undrar om jag inte har haft för lite flöde i det här karet. Jag tänker på mitt 61 liters, som är så friskt, och har kommit till insikt att Tunze 6020 pumpen i den, circulerar hela karets vattenvolym, 40 gånger i timmen.

 

Men trots att jag har ett par Tunze 6055 sittandes på det här karet, så kör jag dem på väldigt låg effekt, för att sandbädden inte skulle blåsa runt, och då pratar vi om en circulation på ca 10-15 gånger karets volym, varje timme. Kanske är läge att vrida upp dem till full effekt, och sätta in grövre sand, alternativt bygga upp sidorna helt med sten, och bara ha kvar en sandlagun i mitten?

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, var sandbädden så död att den var svart? Känns ganska udda på en så tunn bädd och ännu mer på så lågt djup. Hade sanden den där typiska doften som syrefattig sand får när du sög upp den?

 

Du har ett brutalt flöde i akvariet jämfört med mitt akvarium här hemma. Men mitt "grus" på ett par cm består nog numera nästan till häften av detritus och borstmaskar. Jag tror den vänder sig självt flera gånger om dagen snart pga all biomassa i den... 🙂

 

Om du vill ha begagnat mellangrov sand har jag en del över just nu du gärna får. En del torr som kanske behöver blötläggas och kollas att den är ren, den andra är blöt och behöver bara spolas. Annars magasinerar jag den, har svårt att att slänga korallsand. Går alltid hitta något i slutändan att göra med den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, mikoto said:

Oj, var sandbädden så död att den var svart? Känns ganska udda på en så tunn bädd och ännu mer på så lågt djup. Hade sanden den där typiska doften som syrefattig sand får när du sög upp den?

 

Du har ett brutalt flöde i akvariet jämfört med mitt akvarium här hemma. Men mitt "grus" på ett par cm består nog numera nästan till häften av detritus och borstmaskar. Jag tror den vänder sig självt flera gånger om dagen snart pga all biomassa i den... 🙂

 

Om du vill ha begagnat mellangrov sand har jag en del över just nu du gärna får. En del torr som kanske behöver blötläggas och kollas att den är ren, den andra är blöt och behöver bara spolas. Annars magasinerar jag den, har svårt att att slänga korallsand. Går alltid hitta något i slutändan att göra med den...

 

Oh ja, stank svavelväte som självaste fan! Sandbädden må va tunn men väldigt gammal. Sedan så brukar jag inte vända på och slamsuga mina sandbäddar, utan låter naturen ha sin gång. I det här fallet dock, så hade hela ekosystemet i bädden kollapsat, så att allting låg och ruttnade istället.

 

Tack! men tur nog så har jag lite grövre sand på gång. Har haft gammal sand som jag har behandlat under ett år och äntligen lyckats få 100% rent. Så har faktiskt nu idag lagt den i blöt med planktonrikt vatten från 144:an, och ett par skopor av den sanden. Förhoppningsvist ska den vara klar att använda om ett par veckor. :) 

P_20230726_162408.jpg.800f254175cf3166c4e1a8c427d2ca07.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det dags! En vecka i hink och vattnet är klart, sanden är fortsatt ren och frisk rak ner och luktar.... ja, som blöt havssand. :)

 

Man glömmer nästan av hur vit ren sand faktiskt kan vara. :)

P_20230802_171529.jpg.1f1d5e770061ec1798aa301a3639d4cd.jpg

 

Min nya Scooter som kom i förra veckan, har redan gett sitt godkännande!!! Blev lite galen timing med Scootern och sandbädden, men tack och lov tog jag inte bort allt det gamla, så det fanns lite kvar i hörnan under skummaren, och han har nu även börjat mumsa på pelletsen som jag erbjuder honom. :)

ScootahSand.jpg.2e07b9f2890b863add8dc9a51376a50b.jpg

 

Lite kuriosa, tog ett vävnadsprov från en Protopalythoa här i veckan, och tog lite bilder på Symbiodium och även en intakt nässelcell. :)

P_20230801_131635.jpg.22458d140209f8576b88e010e9c86292.jpgP_20230801_131745.jpg.6a4af9feb1ba16673fdc4597a2a70bf9.jpg

 

Edit:

 

Det slog mig just, eftersom jag nu har införskaffat en Scooter, så skulle man kunna säga att det är åter igen en Mandarin Burk! Eller ja, det är ju trots allt en Synchiropus som bor här nu. :)

Ändrat av Alexraptor
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu avvecklat skummaren, i alla fall för tillfället, får se hur det blir i framtiden. 

 

Jag har inte lyckats få en skummare att fungera bra i det här karet på flera år, och jag har kommit till insikt att det beror nog för det mesta på klövpolyperna, som tidigare nämnt, är ruskigt bra på att suga i sig näring och rena vattnet. 

 

P_20230808_162631.jpg.6d0c875888dd1fd92f1f0f1cdd075055.jpg

 

Jag har även nu slagit till mot den sista och största koncentrerade ansamligen av slam och gammal sandbädd, som låg i hörnet under skummaren. Och det stank så inihelvete så fort jag bara började plocka upp snäckskalen. Det finns säkert andra fickor under stenarna, men de är mycket små i jämförelse.

 

Har slängt i resten av mina makroalger som jag bara hade sittandes, vilket förhoppningsvist ger lite mer utrymme för poddar att växa  till sig till min Scooter. :)

Nu är det ren och fräsch sandbädd även i detta hörn (det mörka sitter bara på glaset).

P_20230808_162620.jpg.5031cc1cc9652d21a10c7f1a33d567d2.jpg

 

Fyllde även i lite till i den här andra hörnan, med vad som var kvar av sanden, och återställte lite av stabiliteten i klippväggen.

P_20230808_162639.jpg.aa40c4ed5fa8123734cf29a36aa4b085.jpg

 

Misstänker att jag har haft ett fosfatproblem, även om testerna gett 0 i utslag. Detta med tanke på dinoflagellaterna, samt att korallerna har börjat bli brunare och tappat pigment/färg, kan med andra ord bli aktuellt med att dosera nitrat. Men förhoppningen är att systemet återfår sin balans nu när 95% av sumpmarken är borta.

 

PS: Fluval filtren är bara tillfälliga för att jag rört up så mycket skit i vattnet. :)

Ändrat av Alexraptor
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Alexraptor skrev:

Har nu avvecklat skummaren, i alla fall för tillfället, får se hur det blir i framtiden. 

 

Jag har inte lyckats få en skummare att fungera bra i det här karet på flera år, och jag har kommit till insikt att det beror nog för det mesta på klövpolyperna, som tidigare nämnt, är ruskigt bra på att suga i sig näring och rena vattnet. 

 

P_20230808_162631.jpg.6d0c875888dd1fd92f1f0f1cdd075055.jpg

 

Jag har även nu slagit till mot den sista och största koncentrerade ansamligen av slam och gammal sandbädd, som låg i hörnet under skummaren. Och det stank så inihelvete så fort jag bara började plocka upp snäckskalen. Det finns säkert andra fickor under stenarna, men de är mycket små i jämförelse.

 

Har slängt i resten av mina makroalger som jag bara hade sittandes, vilket förhoppningsvist ger lite mer utrymme för poddar att växa  till sig till min Scooter. :)

Nu är det ren och fräsch sandbädd även i detta hörn (det mörka sitter bara på glaset).

P_20230808_162620.jpg.5031cc1cc9652d21a10c7f1a33d567d2.jpg

 

Fyllde även i lite till i den här andra hörnan, med vad som var kvar av sanden, och återställte lite av stabiliteten i klippväggen.

P_20230808_162639.jpg.aa40c4ed5fa8123734cf29a36aa4b085.jpg

 

Misstänker att jag har haft ett fosfatproblem, även om testerna gett 0 i utslag. Detta med tanke på dinoflagellaterna, samt att korallerna har börjat bli brunare och tappat pigment/färg, kan med andra ord bli aktuellt med att dosera nitrat. Men förhoppningen är att systemet återfår sin balans nu när 95% av sumpmarken är borta.

 

PS: Fluval filtren är bara tillfälliga för att jag rört up så mycket skit i vattnet. :)

 

 

0 i fosfat/fosfor triggar dinoflagiater. mitt råd är att dosera fosfat och få upp nitrat. 

du behöver säkerställa att det är dinofagiater genom mikroskåp. därefter kan du bekämpa det. jag har gjort en tråd om det här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bytet av sandbädd verkar hålla på att ha önskad effekt. Det går långsamt, men dinoflagellaterna blir färre för var dag som går. Har även flyttat in 5st nassarius snäckor, som förhoppningsvist ska hjälpa till och hålla ordning på sandbädden i framtiden.

 

P_20230820_133717.jpg.66b7c223876ce8633e4a94576697c295.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tror faktiskt att kampen mot Dinoflagellaterna kan vinnas! Har börjat med vattentransfusioner från mitt 61-Liters rev, i samband med att jag gör vattenbyte på det karet, och får på så vis ett naturligt tillskott av näring, och även annat biologisk material som förhoppningsvist hjälper till att återställa balansen har. Samtidigt passar jag på att manuellt suga ut ansamlingar av dinoflagellater på sandbädden.

 

Har även börjat dosera Nitrat och Fosfat, samt matar rikligt om nätterna med korallfoder. Har även fått en explosion av copepods, vilket min lilla tjocka korv till Scooter uppskattar väldigt mycket, samtidigt som jag fortsätter att vara generös med pelletsfoder som han glatt musmar i sig. :)

 

BigReef-2023-09-24.jpg.aa223cb2699a4f4401c74cd14336ec0c.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinoflagellaterna har börjat vinna lite mark.... igen. Men nu är det slut med att suga ut och skölja ytskicktet sandbädden! Har upptäckt att jag har skjuter mig själv i foten varje gång jag gör detta.

 

Tog nämligen ett nytt sandprov idag, och upptäckte den här krabaten som satt och glatt glufsade i sig dinoflagellater, en musselkräfta!

 

Med andra ord, varje gång jag suger ut dinoflagellater, så suger jag även troligen ut massvis med musselkräftor, och därmed avlägsnar en naturlig predator av dinoflagellator från ekosystemet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, nike83 said:

min erfarenhet är att dino triggas av ´0 i fosfor. 

det finns en tråd gällande bekämpning av dino LÄNK

 

Tack, det har du redan nämnt, och jag är väl förtrogen med tråden. :) 

 

Som sagt, jag håller på att dosera fosfat och nitrat för att hålla uppe näringsvärdena, samt vattenbyten med "smutsigt" vatten från mitt 61-liters kar varje vecka, i samband med det karets ordinarie vattenbyten. Och tills jag upptäckte musslekräftan, så sög jag även ut alla fläckar med dino som jag kunde hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Vågar nu säga att karet är åter igen officiellt en "Mandarin Burk" :)

 

Skaffade en Synchiropus picturatus för snart två månader sedan, och som är fortfarande vid mycket god hälsa. Hon är dock mycket skygg och tillbringar 100% av sin tid bland stenarna. Hon blir inte rädd eller störd men hon har inget intresse av att simma ut, så jag har ännu inte lyckats få någon bild på henne. Dock kan jag säga att hon är tjock och fin och verkar inte ha några svårigheter att hitta mat i karet! :)

 

Jag var något smått nervöst, eftersom jag redan har en Synchiropus stellatus, sedan 4 månader tillbaka. Men det har fungerat alldeles utmärkt, tack och lov "älskar" han sina pellets, gluffsar i sig dem med stor aptit, och gillar faktiskt att hålla sig till sandbädden och framsidan av stenverket. En, tjock liten korv! :) P_20231123_161330_1.jpg.7c8b9ba7579c7125f3c9cb83c3d612c5.jpg

 

Har även fortsatt att slänga i mer makroalger i hörnet, som en liten pod-pile skulle man kunna säga. Det är i alla fall nu så tjockt att fiskarna inte kommer åt innanmätet av algklustret. :)

P_20231123_162624.jpg.51d5a8fb66947649a7d1ed3181c59f36.jpg

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...