Gå till innehåll

248L top of the line akvarium?


juicey

Rekommenderade inlägg

Hej på er allesammans!

jag har precis vart och hämtat mitt nya saltvattens akvarium. Jag ska sätta igång ett litet projekt här och hade behövt en hel del hjälp med val av teknik osv. Först presenterar jag mig lite enkelt.

24 år gammal, håller till i Kalmar och har gjort hela mitt liv. Bor med sambon som är höggravid och va beräknad till igår (27/3), riktigt bra tajming ;)

jag har hållt på med akvaristik sen jag var ett litet barn, och har sysslat med allt från malawi/tanganyika till Discus och L-malar.

Sysslar även en hel del med terraristik. Har för tillfället 14 terrarium hemma. Huvudintresset ligger i pilgiftsgrodor och phelsumor.

nu vidare till mitt projekt.

jag har köpt ett 248L akvarium som ska stå på en juwel rio bänk.

jag har i nuläget svårt att bestämma mig för vad som ska få gå där i.

I och med att det är så litet försvinner ju en stor del av valmöjligheterna på fisk.

Det enda som är helt bestämt just nu är ett par synchiropus splendidus. De har varit en favorit i många år och lokala affären har de inne i princip jämnt.

det finns ju massvis med mindre fiskar som funkar i karet men jag tycker det mesta jag sett är lite för "vanligt/enkelt".

Jag vill köra något riktigt udda och speciellt.

Jag ska här tillägga att jag är inte särskilt blyg med plånboken. Jag har valt att inte sätta någon budget alls, utan jag köper de jag behöver så får de kosta vad de vill.

Det enda jag har kikat på i teknikväg är belysningen, och jag kommer att beställa 1 eller 2st zetlight Zt 6600.

Dessa tycker jag gör sig riktigt fint ihop med korallerna.

En fundering jag har, är ju som säkert många andra, sjöhästar. Hippocampus reidi skulle jag definitivt kunna tänka mig i karet.

Men vad jag förstått vill de inte ha särskilt hög cirkulation, och jag funderar då på vad detta gör i fisk väg.

Försvinner mycket valmöjligheter iomed den låga cirkulationen? Och hur är det med koraller? Funkar alla mjukkoraller med sjöhästar? Eller försvinner många alternativ även här?

jag har inte tänkt att köra någon sump, då jag inte vill borra i glaset. Finns de någon annan smart och säker lösning för sump är jag öppen för förslag. Annars hade jag tänkt en utan påliggande skummare. Och här vill jag gärna ha något riktigt rejält.

Vad hade ni kört för skummare om ni fick välja en som hänger utanför. Priset är oväsentligt.

vad för annan teknik kan man köra? Kalkreaktor, ozone renare, plankreaktor, kylare är det något som ni hade satsat på om man bortser från kostnaderna?

jag vill ha rätt mycket LS i karet och en väldig massa koraller, minimum 100kg LS.

har ni några förslag och tips så mottages de med tacksamhet och uppskattning.

är de någon i Kalmar trakterna som antingen säljer LS eller koraller får ni gärna höra av er, eventuellt om det är några som beställer koraller och dylikt får ni gärna hojta till med så kan vi få ner kostnader på frakt osv genom att beställa ihop. Mitt nummer är 0735101411, finns de någon i närheten som har vad jag söker/ kan behöva får ni gärna ringa eller smsa.

Jag kommer fylla på med frågor och uppdateringar på mitt projekt här i tråden!

Tack på förhand

Med vänlig hälsning, Kalle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Betänk att korallerna skall ha någon volym att växa i också. 100 kg Levande sten låter jättemycket till ett 250l kar. Tumregel brukar ju vara ca 1 kg per liter.

Om du på något sätt lyckas klämma in hundra kilo sten i akvariet så kommer det inte bli så stor vatten volym kvar vilket gör att förändringar i vattenvärden osv sker snabbare vilket de flesta koraller kan vara lite kinkiga med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kul att du äntligen hittat ett vettigt intresse istället för att blaska runt med sötvatten ;)

Det är nog många som drömmer om att kunna plocka ihop ett kar med teknik utan att begränsa sin budget. "Problemet" är att om du siktar in dig på sjöhästar behöver du inte riktigt köpa den mer avancerade tekniken eftersom du stänger en del dörrar om du bestämmer dig för hästar. Jag är långt ifrån en expert på sjöhästar men av det jag vet så gäller följande:

1: Precis som du skriver, att de gärna vill ha lite lugnare cirkulation. Detta gör att de som håller på med sjöhästar ofta gör det i ett separat kar som är anpassat endast för sjöhästar, för att slippa konkurrens om mat då hästarna äter väldigt långsamt. Visst kan det fungera med lugnare fiskar såsom mandariner.

2:Jag skulle rekommendera en vortech mp10 som är en bra pump där du kan reglera flödet. Tänk på att sätta någon form av skydd över den bara så att inte sjöhästarnas svansar fastnar i insuget.

3:Eftersom du kommer ha så låg cirkulation är det absolut bäst att sikta in sig på olika mjukkoraller som generellt sätt inte kräver så mycket flöde i burken och inte heller ställer samma krav på vattenkvalitén och ljuset.

100 kilo sten låter mycket, en gammal tumregel är att man skall sikta på ca 10-20% sten, så ditt fall skulle det röra sig om ca 25-50 kg. Man vill inte att stenen skall ligga som en tegelmur eftersom fiskarna ska ha plats att simma mellan stenarna och cirkulationen ska komma åt överallt för att inte skapa döda zoner.

Hursomhelst, det skall bli kul att följa vad du bestämmer dig för, se till att posta ofta och fråga om allt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket sten och lite cirkulation skulle jag säga är en dålig kombination. Desto mer sten behöver desto mer cirkulation för att cirkulera och syresätta vattnet ordentligt. Även för att hindra en för stor ansamling med skräp och oäten mat inne bland stenarna. Om du vill ha en låg cirkulation skulle jag nog satsa på en liten mängd sten, eller tvärt om och strunta i hästarna.

Det sagt utan att jag har praktisk erfarenhet av sjöhästar så jag har ingen aning om hur de hanterar högre flöden. Pumpmässigt hade jag nog testat att köra maxspects nya riptide pump. Den är styrbar och ger ett jämt flöde.

Teknikmässigt så är min personliga åsikt att "less is more". Det blir inte nödvändigtvis lättare av att ha en större mängd teknik, det blir lättare av att ta bort komponenter. Fiskarna kommer bry sig föga om tekniken öht, inklusive cirkulationen. Visserligen ger mer flöde även mer syresättning men det är nog inget bekymmer. En stor skummare kommer syresätta bra. Om du behöver den tekniken som du funderar på bland annat är i princip helt beroende av de koraller du vill hålla snarare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kände att det var dags att sluta med sötvatten. hållt på länge och på senare dar har terraristiken tagit över intresset.

jag får tacka för ditt svar Eldy, fick höra i affären att ni var trevliga och hjälpsamma här inne i forumet och de verkar ju stämma :)

tanken med karet om jag kör sjöhästar är väl att bara ha ett fåtal fiskar också. Bl.a. Mandariner då, någon nemo och någon goby. Så det blir inte en massa fisk som jäklas med hästarna. huvud fokus hamnar på dem!

Vill bygga något väldigt speciellt och exklusivt och med tanke på storleken känns det svårt att få till med bara fisk. Så därför känns de bättre och roligare med hästar.

Jag ska försöka komma i kontakt med några som har sjöhästar och få lite råd av dem.

Vortech mp10 är en riktigt bra skummare eller? Finns inga bättre alternativ om man bortser från priset?

euphyllia, knappar,skivor och calustrea i olika arter borde väl funka även att där är låg cirkulation?

Belysningen blir ju rätt rejäl, och finns de någon skummare och annan teknik som hjälper till att främja korallerna köper jag även det.

det finns ju en hel del teknik som inte är "nödvändigt" men som ändå gör positivt i ett kar, och jag vill gärna köra så mycket som möjligt för att hålla riktigt bra kvalitet och ge koraller och djur ett så bra förhållande som möjligt. Tex ozone, om detta inte är negativt utan bara positivt bortsett från kostnaden så är det givet att jag kör med det.

Med vänlig hälsning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag skulle köra på ca 65 kilo sten. Skulle det bli krångligt med den låga cirkulationen?

som jag nämnde ovan har lokala affären 40kg i ett likadant kar och det såg riktigt ynkligt ut.

Jag ska försöka höra lite med folk som har hästar vad de säger, kanske får jag ge upp tanken på hästarna och satsa mer på koraller och fisk. Funderar dock på vad för fiskar som kan passa. Vill ju ha lite udda djur.

de jag kikat på innan är mandariner, elddvärgkejsare, gul kirurg, några gobys, och en annan dvärgkejsare (centropyge eibli), men måste ju finnas fler häftiga mindre fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog egentligen strunta i hela kilo delen på stenarna. Det är ingen vidare måttstock. För det finns väldigt porös samt väldigt kompakt sten och de väger otroligt olika. Formerna är extremt olika med som påverkar. Hur vill du bygga upp karets inredning? Vill du ha en stenvägg, stora greniga pelare eller "öar" med stenrösen? Eller någon annan kul lösning?

Här är en tyvärr ganska taskig bild av mitt 250 liters kar(110x45x50). Jag har ungefär 25-30 kilo sten här i. Är det visuellt sett mindre än du vill ha också?

post-5646-14468935708522_thumb.jpg

Vad vill du ha för typ av fisk, vad är häftigt :-) Av dina föreslagna fiskar verkar det som att snälla fredliga fiskar är det du vill ha i första hand. Vad är du ute efter för beteenden och så. Vill du ha lekande fiskar tex, fiskar i stenen. Frisimmande, starka färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något i den stilen är jag ute efter, kanske lite mer på höjd och bredd. så lite av en stenvägg är de nog ja tänkt mig :)

jag skulle kunna tänka fiskar som är i stenen och gärna mycket färger och mönster. helst inte enfärgade eller tvåfärgade så simpelt som Royal dottyback Pictichromis paccagnellae M Lila, utan mer mönster! Svårt att förklara då jag är helt rookie :)

men om jag skriver lite vad jag tänkt mig, så kanske ni har tips på någon som funkar med dessa.

Gul kirurg, mandarin par, 2-4 clownfiskar, elddvärgkejsare, 2-3 goby, någon räka, centropyge eibli, och sen någon mindre koffert fisk. 1-2 till udda fiskar hade räckt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man bara räknar bort hästarna helt, och säger att jag vill ha teknik som inte begränsar någonting i val av koraller och fisk. Utan jag ska kunna välja vad som. Vad för skummare är bäst? Deltec läste jag ska göra bra grejer, och är ozone, kalkreaktor osv något som gynnar mig om jag inte har en sump? Vill ju inte knöla ner för mycket i karet iomed att det är så litet.

funderade även på kylningen på sommaren, de jag kan hitta är ju egentligen bara fläktar. hur skulle man placera dessa i mitt kar? Hänger inte riktigt med hur dem fungerar?

Läste även något om Baling salter, men om jag inte har sump så kör jag dessa i någon form av externa bägare tex inne i möbeln, som sedan automatiskt doserar i karet? Finns de någon teknik som är bra för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på fiskar, får se om jag kommer på några bra...

Två tekniska grejer som underlättar och gör skötsel roligare som jag vill rekommendera till dig är en bra osmos och en automatisk vattenpåfyllare. Framför allt osmosen. Köp en med riktigt stark kapacitet, gärna med pump också. En lyx, men du kommer få rent vatten och det väldigt fort. Det gör alla vattenbyten mycket mycket roligare. Påfyllningen är mest lyx, speciellt om man inte har sump. Men det blir en tråkig vardagssyssla mindre på karet.

Kalkreaktor hade jag struntat i. Det är bättre att satsa på balling och en doserpump. Kalkreaktorn är mestadels en kostnadseffektivare lösning för stora kar med enorm förbrukning. Men den är komplicerad och stor, svår att installera i en liten möbel. Kanske kommer någon som är förtjust i de och säger något gott om de, jag har ingen och är nöjd så :-) De är ganska fascinerande som prylar dock.

Balling är salter man blandar med vatten i flaskor som doseras efter hur mycket som förbrukas. Antingen häller man i en skvätt själv eller så har man en doserpump som du ställer in som doserar lite regelbundet. Det senare är bättre för jämnhet i doseringen då. Här står det om balling: http://oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

Kylning med fläktar fungerar så att de blåser luft på vattenytan och det ökar avdunstningen, avdunstningen i sin tur är en sådan process att det tar energi från vattnet som gör att temperaturen sjunker. Det är en mycket energieffektiv lösning för att sänka temperatur några grader. Men det är högljutt, ökar avdunstningen något enormt och klarar inte kyla hur mycket som helst. Ska du ha något bättre så finns det kompressorkylare istället med termostat. De kopplas in som ett ytterfilter och låter vattnet passera genom en kylslinga. Här är ett exempel: http://www.drakfisken.se/kylare/1354-teco-kylare.html Dessa är mycket kraftfullare, men drar mer effekt. De producerar en del oväsen oftast. Dyrare kylare är tystare och effektivare oftast. Teco och Giesemann är nog bland de bättre tillverkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hojta till om du kommer på några fiskar!

Osmos har jag sedan tidigare då jag använder det till terrarierna. Har ett aquatic nature som pallar 220L/dygn. Har du tips eller länk till något bättre så är det helt klart intressant!

Jag ska se om ja hittar en doser någonstans så får jag kika mer på hur de fungerar. Då platsen är rätt liten i min möbel hade jag behövt ha små behållare kopplade till dosern.

När det gäller kylningen så är ju den kompressorkylaren ett bättre alternativ för mig, bara gömma undan den i möbeln. En sådan ska helt klart inhandlas!

Tack för ett riktigt bra svar mikoto, uppskattas verkligen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående skummare, jag har ganska dålig koll på skummare som hänger på kanten. De är inte så ofta folk har de helt enkelt. Och som du verkar kommit fram till så är det Deltec de flesta använder. MCE-600 är väl modellen du vill ha. http://www.theaquariumsolution.com/deltec-mce600-skimmer-turbo

Det är en väldigt gammal design dock, skummaren är ju designad för mer än 10 år sedan. Att den är kvar som huvudvalet vad jag vet är nog mest för att ingen orkat göra något bättre snarare än att det inte går.

På osmos, 220 liter om dygnet har jag själv här. Då får man ha tålamod. Men jag har inte samma budget som dig :-) Så om vi kör på spare no expense istället så skulle det absolut vara skönt att ha en sådan här istället: http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=468 Med en sådan blir det mycket bättre om allt brakar åt skogen och du behöver producera mycket vatten fort.

På fiskar har jag än så länge två ganska normala men trevliga och roliga fiskfamiljer att rekommendera en titt på. Det är hökfiskar och slemfiskar. Oxycirrhites Typus, Neocirrhites armatus och Cirrhititichtys oxycephalus är tre hökfiskar som är schyssta. De simmar inte fritt i vattenvolymen utan hoppar omkring på stenarna snarare och tar korta simturer, de är väldigt bevakande och intressanta att titta på. De har väldigt udda och roliga former på kroppen med. Är dock av min erfarenhet ganska taskiga mot räkor om du vill ha sådana. Mindre exemplar har mindre munnar att skada med dock.

Slemfiskar finns det en uppsjö roliga fiskar. De är ganska ål-lika och brukar gilla sitta i hål och titta ut. De har väldigt kul ansikten och är lustiga att titta på. Snälla och trevliga fiskar. Finns i både små storlekar på runt 5-7 cm och upp till 15-17 för de större vanliga arterna. Ecsenius och Salarias släktena är nog de vanligaste att hitta. Ecsenius är de lite mindre och färggladare arterna medan Salarias är större men duktigare på att äta alger oftast, dock mindre färgglada. Men roligare form på kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ännu en gång för bra svar. Jag har bestämt mig för att inte borra i glaset för sump, så då är vad jag förstår en extern sump det enda alternativet? Jag kikade på den deltec skummaren, men funderar på en grej. I sötvattenskaren är det ju bara ett plus att köra ett oversize filter, alltså med större kapacitet än vad som egentligen krävs, så länge flödet ställs ner.

Jag hittade en annan skummare som var intressant, dock rekommenderad för 1000-1200L. Denna tänker jag på. http://www.tritonakvarium.se/deltec-tc1655-extern/2910-0,

är det något negativt att köra en skummare med så pass stor kapacitet i ett 248L kar? Eller är det bara positivt som i sötvattenskaren? För den jag länkade känns ju rätt vettig, och den är ju också extern. Förstår dock inte om man hänger på den eller om man har den ståendes i tex möbeln? Isåfall kopplat man med rör osv?

ni får ursäkta om jag är rörig och ställer märkliga frågor, men all hjälp här är jag evigt tacksam för.

När det gäller osmos filtret så var det du länkade riktigt intressant, har ju mer än dubbel kapacitet än de jag har nu ( som tar en evighet).

jag har läst lite om ballingsalter, och känner att jag behöver läsa en hel del mer innan jag förstår hur de funkar. Dock vart jag intresserad av vilken doser ni rekomenderar? något man bör tänka på i val av detta?

tack på förhand såhär långt, riktigt kul med så många bra och trevliga svar!

Med vänlig hälsning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan bli för näringsfattigt med en oversize skummare. . (edit: Den skummare även bort saker man vill ha i akvariet)

även med extern sump bör du borra akvariet. Alternativet är en överinningsbox som har mycket större chans att krångla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej där ser man, då är kanske deltec mce600 ett bättre alternativ ändå.

Tyvärr är borrning inte ett alternativ, så är det ett måste stannar tyvärr projektet redan här. Men de bör väl gå att köra utan att borra?

Jag har bara platsen i möbeln att röra mig på, riktigt dåligt med plats för en sump där i. själva borrningen är också rätt problematisk även rördragningen, därför har jag uteslutit att borra karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vänder på det, vad menar du med? "Tack ännu en gång för bra svar. Jag har bestämt mig för att inte borra i glaset för sump, så då är vad jag förstår en extern sump det enda alternativet? "

Du kan placera sumpen avr du vill i hela huset/lägenheten. allt som behövs är ett antral meter pvc-rör och en förstående flickvän ;)

Klart man kan köra utan sump också, eller intern sump i karet (man delar av en bit till sump i karet, som exempelvis red sea har på sina akvarier)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En förstående flickvän är väl det enda jag inte har när jag påbörjar detta projekt. Kan lägga i princip vilka pengar som helst, MEN, möbeln va tvungen att vara vit, och inga rör/slangar någon annanstans än i akvariet. Så allt måste få plats i möbeln eller hänga på akvariet. Facken i möbeln är väl på en 25-40cm vardera skulle ja tro. Är ju inget direkt bra utrymme för sumpen. Hur pass små interna sumpar finns det som ändå är riktigt bra? vill ju inte det tar för stor plats i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du limmar glasfacken själv/lämnar till en glasmästare. Men om pengar inte är ett problem.skulle jag lämna bort karet och borra såbdu har två småsumpar. Ett i varje fack. Skummaren i den ena, andra sttiraljer i den andra.

Men generellt dunt att göra nödskarvlösningar anser jag. Du borde sälja karet och köpa ett elos/aquastabil mark 2 som är vita, borrade, anpassade för saltvatten och har en sump i skåpet under. Chansen att du blir missnöjd när du vill fp någon form av top.of thw line är överhängande med de lösningar för det aktuella karet som vi diskuterar.

Sen kan det bli bra med det du har också.

Ett atort problem är ju var du ska ha behållaren för avdunstat vattrn. Det dunstar en liter eller två dagligen från ett sånt salt-kar. Normalt har man en behållare pump och nivåvakt som sköter att det är jämn volym i karet. Ska du fylla för hand blir det ett jäkla.springande oxh en del fluktuerande värden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett nytt kar kommer inte att inhandlas för detta projekt. har precis hämtat ut helt nytt kar med bänk, även att jag kan tänka mig att lägga en hel del pengar så har jag inte råd att slösa, är inte så tät! ;)

Problemet du nämner bör väl vara rätt enkelt att lösa? Är väl bara sätta en behållare med vatten i möbeln och en pump kopplad till någon typ av nivåvakt? Som denna: http://www.tritonakvarium.se/autoaqua-smart-ato/3274-0

Jag har aldrig sett ett saltvattenskar med sump IRL, så jag har därför extremt dålig förståelse för hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kikade lite på den länken jag bifogade autoaqua-smart ATO, den skulle man väl kunna sätta uppe i kanten på akvariet. Och sedan ha en pump i en behållare nertill som den pumpar vatten ifrån? Dock som jag förstår det finns de risk att en sådan kan tömma hela behållaren in i karet om set blir strömavbrott eller någon annan typ av kortslutning, det skulle ju resultera i att karet svämmar över riktigt ordentligt, och det känns ju Inge vidare?

finns det ingen pump som man bara startar manuellt men som stängs av med hjälp av en flottör på akvariets kant? Alltså som inte kan gå igång av sig självt?

Med vänlig hälsning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...