Gå till innehåll

Zoas Röda "Superman"


elvir

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har haft karet igång nu i ca 5 månader.

Mina vattenvärden är enligt boken och har hållit sig stadiga.

Jag har 8 koraller:

1 Eyphyllia galbrens.

1 Sol korall Gul Rosa

1 Galaxea

4 olika sorters knappar

och det nyaste tilskottet En Ricordea florida som mår fin fint.

Jag kör även med en Maxpect razor nano 16k

Till Problemet:

Under de 2 senaste veckorna har 1 av mina zoas börjat att stänga sig, av ca 13-5 polyper är 3 öppna och för de mesta är korallen helt stängd.

Alla polyper öppnar sig nång gång under dagen men aldrig tillsammans, förut har korallen varit vidöppen hela dagen.

De andra knappar jag har mår alla fint och de är öppna i alla polyper.

Jag har tittat och tittat men min superman zoa ser bara ut att vara stängd, inte sjuk.

Jag kan ej se att den har något som stör den runt om sig.

Jag har den placerad nästan i gruset på en sten, alltså längst ner i karet.

Jag hade galaxean rätt nära den men har flyttad den ca 5 dagar sen.

varför mår den så här?

Är det något speciellt zoas inte gillar? kanske för varmt eller för kallt i vattnet? för salt? för mycket ljus? För strömt?

Mvh Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoas är knepiga men brukar grejja det mesta. Det låter ju som de är störda, nån räka som brukar klättra på dem? titta på dem nattetid för atts e om det är några små spindlar, sniglar eller annat som lever på dem. Finns mycket skit för zoas.

började det här kort efter att du tillsatt någon annan akvarieinvånare eller korall?

Galaxsean kan skicka ut rätt långa "sweepers" så skulle kunna vara den. hur långt är det mellan galaxean och zoas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoas är knepiga men brukar grejja det mesta. Det låter ju som de är störda, nån räka som brukar klättra på dem? titta på dem nattetid för atts e om det är några små spindlar, sniglar eller annat som lever på dem. Finns mycket skit för zoas.

började det här kort efter att du tillsatt någon annan akvarieinvånare eller korall?

Galaxsean kan skicka ut rätt långa "sweepers" så skulle kunna vara den. hur långt är det mellan galaxean och zoas?

Galaxean var precis brevid den och det var då det började hända.. jag har nu flyttat upp galaxean på stenen och den är ca 15-20 cm ifrån den.

jag har som sagt även 3 andra knappar och alla verkar må bra och 3 av dem är 7-10cm ifrån superman knappen.

haha har du nå tips på hur man kan se på kvällen me tanke på att det blir bäcksvart hos mig :)

just nu har knappen öppnat sig till 60 %.. men inte full öppnad och glad.

jag har 2 st eremiter "blåbenade" och 5 turbosniglar..

detta började har jag för mig när jag möblerat runt och satte galaxean rätt nära superman knapparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem pga att en bristle worm har bosatt sig där.

testa mata där och se om du har en sån inflyttad;)

hmm kan det vara så enkelt?

jag har inte hittat nån bristle worm någonstans i karet. men däremot så lever nog en 3-4 ormstjärnor i samma sten.

kan det vara dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lys med en röd ficklampa. (baklampa cykel exempelvis) så ser inte djuren det röda ljuset, men du ser omd et händer nåt. kolla strax efter släckning och om du kan ett par timmar efter och kanske tidigt på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan detta ha med min maxpect att göra? för starkt ljus?

detta märkte jag nyss när jag skulle fota knapparna.

Bild 1 den var väl halt öppen superman är den som är längst bort. här har jag 60% vitt ljus och 100% blått på maxpect.

http://sv.tinypic.com/r/awdhxy/8

Bild 2 nu har den stängts helt när jag höjde det vita ljuset: 85% vit ljud och 100% blått

http://sv.tinypic.com/r/x21dg6/8

Mitt ljus schema ser ut så här:

10:30 Vit 0% Blå 1%

12:30 Vit 0% Blå 100%

15:30 Vit 60% Blå 100%

18:30 Vit 60% Blå 100%

19:30 Vit 0% Blå 100%

22:30 Vit 0% Blå 0%

Den senaste tiden har jag även kämpat med att skrapa rutorna mkt mer och oftare, det är bruna alger på glasrutorna..kan detta bero på att våren e här och att solen tittar in mer eller beror detta på att jag har för långe ljus och för starkt?

akvariet får aldrig direkt soljus eller "uteljus" på sig.

Övriga koraller:

http://sv.tinypic.com/r/ka22s5/8

http://sv.tinypic.com/r/mv6o0i/8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm inte så mkt bättre har hänt med superman zoas.. men nu har även min radio active zoa börjat stänga sig? kan detta va något de gör period vis? av ca 20 radio active polyper är ungefär hälften stängda..

Jag glömde nämna innan att jag har 2 blåbenade eremiter och 5 turbosar.. jag såg nyligen att den blå eremiten precis klev över "superman" har även sett att eremiterna brukar hänga nere vid stenen.. förmodligen mkt alger där.. men hur skulle jag kunna isolera eremiterna i en viss period? för att se om det är dem? tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag kör min maxspect razor 16000 k som följer:

Preset 2

11:00 13:00 16:00 21:00 23:00 24:00.

A 0%. 20%. 100%. 100%. 60%. 0%

B 1%. 40%. 100%. 100%. 80%. 1%

Akvariet är 58 cm högt. Armaturen sitter ca 15 cm från vattenytan. Använder täckglas 4mm tjockt. Högt upp i starkt flöde (2800 liter/h) sitter stenkoraller. Mitt i akvariet läderkoraller, capnella och ephyllia. Längst ned skivanemoner, xenia och stjärnpolyp. Kanske hjälper dig i dina funderingar gällande belysning. Mitt akvarium går mycket bra just nu och har varit stabilt i över ett års tid.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm jag har ca 40 cm högt och maxpect är ca 15 cm över ytan.. Har min eyphyllia ca 10 cm under o zoas längst ner.. Galaxea är i mitten och solkorallen längst ner.

Efter ca 2 dygn efter att sänkt till 80% av led styrkan så håller sig superman lite mer öppen må jag säga.

Vad tror ni skulle hända om jag bara hade 50% ljus på i ett dygn? Kan det skada andra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm jag har ca 40 cm högt och maxpect är ca 15 cm över ytan.. Har min eyphyllia ca 10 cm under o zoas längst ner.. Galaxea är i mitten och solkorallen längst ner.

Efter ca 2 dygn efter att sänkt till 80% av led styrkan så håller sig superman lite mer öppen må jag säga.

Vad tror ni skulle hända om jag bara hade 50% ljus på i ett dygn? Kan det skada andra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen! Jag har kollat runt på olika forum då jag planerar köpa en "superman". Arten verkar tillhöra en enkel grupp att hålla, med viss reservation. Tipset flera akvarister ger att ställa dem långt ner i akvariet vid introducering och sedan låta dem vara några dagar. De nämner att polypen behöver tid att vänja sig vid belysningen t.ex. Led. Sedan gör man om detta förfarande tills korallen sitter där akvaristen vill ha den. Starkt direkt flöde verkar korallen inte heller uppskatta. Nu har jag ingen egen erfarenhet av dessa fina koraller. Men jag brukar alltid låta nya koraller återhämta sig vid introduktion långt ner i akvariet (dagar till veckor). Men det är beroende på under vilken belysning de sitter i affären. Ett alternativ är möjligtvis att dra ner på belysningen något. Kan du skugga den aktuella korallen på något sätt? Då behöver du inte riskera dina andra skyddslingar. Med skugga avser jag att filtrera ljuset lite med glas eller plast. Jag använder täckglas och det lär ta bort en del ljus. Sedan har jag kraftig ytrörelse och det tar också bort en del ljus. Men stenkorallerna växer som allt annat, troligtvis ännu bättre utan täckglas, men det överlever jag :) Tillbaka till korallen ifråga. Acklimatiseringen verkar ta tid och då gäller det att ha is i magen och våga vänta på olika utfall. Många åtgärder på samma gånga stressar nog mer än det gör nytta. Dessutom tappar jag kontrollen på vilken åtgärd som troligtvis hade någon effekt.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar tips och hjälp!

Jag beslöt mig för att byta 50% av vattnet sagt som gjort igår kväll.. Ska göra nya mätningar idag och se utfallet.

Superman har visat sig vara mer öppen sedan jag sänkt ljusstyrkan, men inte fullt öppen som jag vill ha den :) om jag mins rätt så innan maxpect hade jag 3 st led spots på 21 watt och nu har jag 60watt..kanske var en för stark övergång..jag ska sänka ljuset idag och se om detta gör någon skillnad, eventuellt flytta den till ett mörkare ställe i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...