Gå till innehåll

Clownfiskar gräver i sönder hela karet.


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos.

Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig :)

Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Mitt clownpar har aldrig varit intresserad av ephyllian. Däremot tog de ett "grotta" som skydd och gjorde soprent framför den och ca 15 cm runt den :) Försökte placera fraggar där men det var stört omöjligt, fiskarna flyttade undan allt. Köpte mig en stor grön skivanemon med en diameter på 10 cm, den blev fiskarnas hem. Den syns i min akvariepresentation. Nu sköter fiskarna om samtliga arter och individer av skivanemoner och det fungerar mycket bra. Tyvärr är ca halva akvariet fiskarnas revir men mandarinen får vara orörd. Chromis veridis har tagit hysterixen som skyddande plats och frökenfisken har vuxit på sig och rör sig i hela akvariet dock med lite sammanstötningar med clownparet.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...